وقتی لوازم خانگی هوشمند بازار جهانی را قبضه می‌کند
وقتی لوازم خانگی هوشمند بازار جهانی را قبضه می‌کند
اقتصادسبز آنلاین: صنعت لوازم خانگی در جهان همانند سایر صنایع، تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفته و از ابتدای سال 2020 میلادی نتوانست آنطور که باید به رشد جهانی دست پیدا کند.

سرویس بین‌الملل اقتصادسبز- شیما نصیری:

اقتصادسبز آنلاین: صنعت لوازم خانگی در جهان همانند سایر صنایع، تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفته و از ابتدای سال 2020 میلادی نتوانست آنطور که باید به رشد جهانی دست پیدا کند. این مسأله باعث شد که برخی از تولیدکنندگان لوازم خانگی، چه در بخش لوازم اصلی و چه لوازم الکترونیکی مصرفی متحمل خسارت‌های سنگینی شوند و در بخش عرضه و تقاضا نیز با چالش‌های متعددی مواجه شوند.
البته طبق گفته برخی از کارشناسان بازار جهانی لوازم خانگی نسبت به سایر بازارها دچار تزلزل کمتری شد و طی یک سال گذشته همچنان مشتری‌های خاص خود را داشته است و در بخش فروش، کاهش چشمگیری نداشته است. اما با تمام این اوصاف، پیش بینی‌هایی که برای رشد بالای 70 درصد در فروش طی سال 2020 میلادی، انجام شده بود، به وقوع نپیوست.
البته لازم به ذکر است که همچنان کارشناسان معتقدند که بازار جهانی لوازم خانگی طی سال‌های گذشته رشد مداومی را تجربه کرده و انتظار می‌رود این روند صعودی در یک دهه آینده نیز ادامه پیدا کند. همچنین می‌توان گفت که بازار جهانی لوازم خانگی با رشد اقتصادی طبقه متوسط، بهبود سطح درآمدی کاربرد لوازم یکبار مصرف در تعدادی از کشورها، افزایش هزینه‌های نیروی کار، سبک زندگی شلوغ و در دسترس بودن طیف وسیعی از لوازم خانگی با قیمت‌های رقابتی، رشد مداومی را تجربه می‌کند. این در حالی است که با افزایش دیجیتالی شدن، مصرف کنندگان دسترسی بیشتری به فناوری‌ها دارند و دانش کاملی در مورد استفاده و مزایای همه لوازم خانگی مدرن پیدا کرده‌اند. با این‌حال، تعداد لوازم خانگی هوشمند از سال 2012 میلادی نیز به طور پیوسته افزایش یافته است؛ ظهور خانه‌های هوشمند به تکثیر وسایل هوشمند کمک می‌کند که می‌توانند به تلفن هوشمند متصل شده و از راه دور کنترل شوند. در واقع بسیاری از مصرف‌کنندگان با استفاده از تکنولوژی اتصال بی سیم به لوازم خانگی خود و کنترل آنها از راه دور آن‌ها، تمایل بیشتری به استفاده از لوازم خانگی هوشمند پیدا کرده‌اند و به‌همین دلیل طی یک سال اخیر بیشترین تقاضا در بخش مصرف این لوازم خانگی داشته‌اند تا از این طریق بتوانند راحتی بیشتری داشته باشند. با تمام این اوصاف، طی یک سال گذشته ارزش بازار جهانی لوازم خانگی به 174.07 میلیارد دلار رسید که پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال 2023 میلادی به ارزشی معادل 203.37 میلیارد دلار برسد که بخش قابل توجهی از این ارزش گذاری را بخش لوازم خانگی هوشمند تشکیل خواهند داد.

بیشتر بخوانید: رباتی که موجودی موادغذایی فروشگاه را چک می‌کند

ارزش بازار جهانی لوازم خانگی هوشمند

بازار جهانی لوازم خانگی هوشمند طی یک سال گذشته ارزشی معادل 23.54 میلیارد دلار را تجربه کرد که انتظار می‌رود این رقم تا سال 2023 میلادی به بیش از 67 میلیارد دلار برسد. در این میان استفاده از اینترنت اشیا، لوازمی که کاملاً هوشمند بوده و از راه دور نیز قابل کنترل هستند، در حال رشد است و پیش‌بینی می‌شود به‌دلیل نوع عملکردهای این دستگاه‌ها، قابلیت شخصی‌سازی آنها به میزان چشمگیری رشد پیدا کند.
در ابتدای سال 2020 میلادی، انجمن ملی لوازم خانگی ایالات متحده امریکا نظرسنجی را انجام داد که در آن، حدود 83 درصد از مصرف کنندگان در امریکا تقاضای مصرف لوازم خانگی هوشمند را داشتند و حدود 75 ردصد از مردم امریکا هم گفتند که حداقل یک بار در روز از دستیارهای صوتی در بخش لوازم خانگی استفاده می‌کنند. تمامی این عوامل دست به دست هم داده تا اکثر نمایشگاه‌های تجاری در بخش لوازم خانگی که از اواسط سال 2019 تا 2020 میلادی، چه به صورت مجازی و چه حقیقی، برگزار شده‌اند، بخش خانه‌های هوشمند را پررنگ‌تر نمایش داده‌اند و از تکنیک‌هایی نظیر یخچال که مواد غذایی را برچسب‌گذاری و ردیابی می‌کند، نظارت از راه دور اجاق گاز، آگهی تلفیق هوش مصنوعی در لوازم خانگی و دیگر موارد مشابه، بیشتر استفاده کرده اند. در این میان تولیدکنندگان بزرگی همچون بوش، ال جی و سامسونگ بیشترین فعالیت را در این زمینه انجام داده اند و اقدام به تولید لوازم هوشمندی کردند که حرفی برای گفتن دارند. همین امر باعث شده تا بازار رقابتی این بخش بیش از هر زمانی جدیت پیدا کند و تولیدکنندگان بزرگ جهانی جزو بازیگران اصلی این بازار و گردانندگان شاخص آن شوند.

تغییر سبک زندگی با لوازم خانگی هوشمند

به همین ترتیب، از اعلان‌های مفید و وسایل کم مصرف گرفته تا ویژگی‌های مجهز به وای فای و لوازم خانگی هوشمند مبتنی بر آشپزخانه با قابلیت اضافه شده، همگی در این بازار در حال ارتقا هستند. به‌‌عنوان مثال، مایکروویو‌های هوشمند اکنون می‌توانند بارکد روی مواد غذایی را اسکن کرده و دستورالعمل‌های پخت و پز را با یک دستیار صوتی AI، ارایه دهند که این امر یک تجربه متفاوت در زمینه آشپزی را برای همه مصرف کنندگان به ارمغان می‌آورد. این به نوبه خود باعث شده تا ارایه‌دهندگان دستیار صوتی با قرار دادن APIهای پخت و پز در سیستم عامل‌های خود، یک گام جلوتر بروند. از یان رو، این امر با ارائه قابلیت صوتی به عملکردهای مهم مانند تعیین درجه حرارت برای آشپز و طبخ غذا تا رسیدن به دمای داخلی معین، کنترل بر وسایل انتخاب شده را تضمین می‌کند. با گذشت زمان، نقش آشپزخانه تغییر پیدا می‌کند و یک فضا تنها به تهیه غذا اختصاص می‌یابد و از این طریق فعالیت‌هایی از جمله سرگرمی، معاشرت بیشتر و غذا خوردن در آرامش، توسعه می‌یابد. بنابراین چنین فناوری نوینی در بازار لوازم خانگی می‌تواند تغییرات اساسی را در سبک زندگی مردم نیز به وجود آورد.در این میان، کشور چین نیز اعلام کرده تا پایان سال 2021 میلادی، بازار لوازم خانگی را به یک عرصه جدیدی وارد می‌کند که سیستم‌های هوشمند و اینترنت اشیا در آن نقش بسزایی را ایفا خواهند کرد. همچنین بخش عمده بازار لوازم خانگی چین تا سال 2023 میلادی به لوازم هوشمند اختصاص می‌یابند که این روند می‌تواند در بازار جهانی نیز تاثیر بسزایی داشته باشد و به طور خاص، بازار کشورهای اروپایی را تحت تأثیر قرار دهد. البته بای خاطر نشان ساخت که منطقه آسیا- اقیانوسیه بیشترین سهم را در این زمینه از آن خود می‌کنند، به‌طوری‌که بازار لوازم خانگی در این منطقه بیشتر تحت سلطه برندهای منطقه‌ای از جمله Gree، Midea، Haier و Hisense از چین، سامسونگ و ال جی از کره، پاناسونیک، شارپ و هیتاچی از ژاپن و Videocon از هندوستان می‌باشد. از این رو انتظار می‌رود بازار لوازم خانگی هوشمند در منطقه آسیا-اقیانوسیه با سرعت بیشتری رشد کند و کشورهای پیشرفته همچون ژاپن، سنگاپور، هنگ کنگ و اندونزی به‌دلیل افزایش هزینه‌های انرژی و نیروی کار، قدرت خرید بالای مصرف‌کنندگان و آگاهی بیشتر در مورد شهرهای هوشمند، تقاضای بالاتری را در این بازار ثبت کنند. این در حالی است که لوازم خانگی یکپارچه چین که تاثیر بسزایی در تهویه مطبوع خانه و صرفه‌جویی در مصرف انرژی دارند نیز در سراسر جهان تقاضای بالایی را به خود اختصاص داده‌اند که همین امر توسعه بخش فناوری‌های هوشمند را در بازار لوازم خانگی چین رقم خواهد زد.