پیش‌بینی افزایش ۳۰ درصدی سطح زیرکشت پنبه در سال آینده
پیش‌بینی افزایش ۳۰ درصدی سطح زیرکشت پنبه در سال آینده
اقتصادسبز آنلاین: مدیر‌عامل صندوق پنبه گفت: با توجه به افزایش قیمت پنبه پیش‌بینی می‌شود که سطح زیرکشت پنبه در سال آینده افزایش یابد.

اقتصادسبز آنلاین: مدیر‌عامل صندوق پنبه گفت: با توجه به افزایش قیمت پنبه پیش‌بینی می‌شود که سطح زیرکشت پنبه در سال آینده افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار ما، محمد حسین کاویانی، مدیر عامل صندوق پنبه، با اشاره به اینکه برداشت پنبه در استان‌های گلستان و اردبیل به پایان رسیده است، اظهار کرد: طبق روال همه ساله برداشت پنبه تا اواخر بهمن ادامه دارد چرا که هم اکنون برداشت در سایر استان‌ها به ۵۰ درصد رسیده است.

قیمت هر کیلو پنبه ۳۹ هزار تومان است
او با اشاره به اینکه اداره کل پنبه وزارت جهاد کشاورزی آمار دقیقی از تولید و واردات اعلام نکرده است، افزود: برآورد‌ها حاکی از آن است که تاکنون ۳۰ تا ۳۵ هزار تن پنبه تصفیه شده برداشت شده باشد.
کاویانی با اشاره به اینکه بازار پنبه داخل در رکود به سر می‌برد، بیان کرد: با توجه به تعطیلی یک ماهه در بخش‌های مختلف صنعت ناشی از بیماری کرونا، بازار در رکود به سر می‌برد.
مدیر عامل صندوق پنبه از کاهش قیمت پنبه در بازار خبر داد و گفت: قیمت کنونی هر کیلو پنبه برحسب کیفیت و رقم از ۲۹ تا ۳۹ هزار تومان است.
او با اشاره به اینکه آمار دقیقی از واردات پنبه نداریم، بیان کرد: از ابتدای سال ۲۰ هزار تن پنبه وارد شده است به طوری که این روز‌ها مقداری پنبه از ازبکستان، تاجیکستان و آذربایجان‌ها وارد کشور شده و در اختیار صنایع نساجی قرار می‌گیرد.
این مقام مسئول درباره آینده تولید طلای سفید بیان کرد: در برخی استان‌ها همچون گلستان این امکان وجود دارد که سطح زیر کشت پنبه افزایش یابد چرا که گلستان اولین استانی است که پنبه از آن برداشت می‌شود.
او با بیان اینکه میزان موجودی پنبه خارجی در بازار کم است، گفت: با توجه به کمبود پنبه خارجی در بازار، پنبه استان گلستان با شرایط خوبی خریداری شد و علی رغم افزایش بارندگی در ماه‌های مهر و آبان، خسارتی به مزارع وارد نشد و در نهایت کشاورزان توانستند پنبه را با قیمت مناسب به فروش برسانند.
کاویانی با بیان اینکه یک هزار تن پنبه در کارخانجات پنبه پاک کنی بیشتر باقی نمانده است، گفت: با توجه به استقبال صنعت نساجی پیش‌بینی می‌شود که تا پایان ماه پنبه باقی مانده به فروش برسد.
مدیر عامل صندوق پنبه ادامه داد: با توجه به آنکه گلستان اولین استانی است که اقدام به برداشت پنبه می‌کنند، از این رو برآورد می‌شود که برای سال زراعی آینده سطح زیر کشت ۳۰ درصد افزایش یابد.
او با اشاره به اینکه کشاورزان استان گلستان از کیفیت بذور خارجی رضایت داشتند، بیان کرد: سال گذشته حدود ۲۰ هزار تن بذر خارجی به سبب مسائل گمرکی با تاخیر ترخیص شد که هم اکنون این بذرها در حال توزیع میان کشاورزان استان است که امیدواریم شاهد افزایش تولید در سال آینده باشیم.
این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: با وجود افزایش قیمت پنبه نسبت به سال قبل امیدواریم که سطح زیرکشت این محصول در سال آینده افزایش یابد تا از میزان واردات کاسته شود. / باشگاه خبرنگاران جوان