پیش‌بینی تولید ۱۳ میلیون تن گندم در سال جدید
پیش‌بینی تولید ۱۳ میلیون تن گندم در سال جدید
اقتصادسبز آنلاین: نایب رییس بنیاد ملی گندمکاران گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که تولید گندم به بالای ۱۳ میلیون تن برسد.

اقتصادسبز آنلاین: نایب رییس بنیاد ملی گندمکاران گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که تولید گندم به بالای ۱۳ میلیون تن برسد.

به گزارش خبرنگار ما، علیقلی ایمانی، نایب رییس بنیاد ملی گندمکاران، با اشاره به اینکه مجموع سطح زیر کشت گندم به ۶ میلیون هکتار رسید، اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت مزارع از نظر مرحله داشت به جز ۲ تا ۳ استان به سبب بارندگی‌های مناسب خوب است که امیدواریم این روند ادامه یابد.
او افزود: با توجه به آنکه کشت محصول با عوامل قهری و طبیعی و اقلیم سرو کار دارد، به همین خاطر پیش‌بینی تولید کمی‌ دشوار است. اما برآورد‌ها حاکی از آن است که عملکرد گندم به بالای ۱۳ میلیون تن برسد.
ایمانی ادامه داد: با اصلاح قانون خرید تضمینی گندم، انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر نرخ خرید تضمینی به علت بالا بودن هزینه‌های تولید اصلاح شود، در غیر این صورت کشاورز سودی عایدش نمی‌شود که در آینده تولید تاثیر سو دارد.
ایمانی با بیان اینکه قیمت هر لیتر سم افزایش چندبرابری داشته است، گفت: کشاورز در دوره قبل هر لیتر سم را ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان خریداری می‌کرد که متاسفانه با افزایش چندبرابری به ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان رسیده است که امیدواریم شورای قیمت گذاری هر چه سریع‌تر شکل بگیرد.
نایب رییس بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: در هفته گذشته ۳ عضو ناظر کمیسیون انتخاب شدند و وزیر طی نامه‌ای به استان‌ها خواستار معرفی کشاورزان برتر شده است تا در این شورا قرار بگیرند.
به گفته او، اگر دولتمردان قیمت منصفانه را برای تولید در نظر بگیرند، در سال جهش تولید کشاورزان با اطمینان بیشتری، هزینه‌ها را از طریق سیستم بانکی یا کشاورز کارت پرداخت می‌کنند.
ایمانی درباره آخرین جزئیات تامین کود فسفاته و پتاسه بیان کرد: برخی کشاورزان به علت عدم توان مالی نتوانستند کود فسفاته و پتاسه مصرف کنند، به همین خاطر توصیه می‌شود که از ریز مغذی‌ها که دارای مقداری پتاس است، استفاده کنند تا جبران عدم کود مصرفی شود.
او در پایان تامین کود اوره را مناسب دانست و گفت: در حال حاضر وضعیت گاز به علت سرما دچار مشکل شده است، به همین خاطر باید تدابیری برای کاهش توزیع کود اوره بیندیشند تا با تامین خوراک پتروشیمی‎ها، تولید دچار چالش نشود./ باشگاه خبرنگاران جوان