پیش‌بینی تولید 2.4 میلیون تن برنج داخلی
پیش‌بینی تولید 2.4 میلیون تن برنج داخلی
اقتصادسبز آنلاین: دبیر انجمن‌ برنج کشور گفت: امسال حداقل تولید برنج‌های محلی، دوباره کشت و رتون ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن خواهد بود.

اقتصادسبز آنلاین: دبیر انجمن‌ برنج کشور گفت: امسال حداقل تولید برنج‌های محلی، دوباره کشت و رتون ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ما، جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن‌ برنج کشور، با اشاره به اینکه برنج در مقایسه با دیگر کالاها نوسان چندانی نداشته است، اظهار کرد: علی رغم افزایش هزینه‌های تولید، قیمت برنج در مقایسه با دیگر کالاها مظلوم واقع شده است.

قیمت برنج در مقایسه با دیگر کالاها نوسان‌چندانی نداشته است

او افزود: با وجود تلاش‌های متعدد انجمن برای حمایت از برنج کاران، اما فرهنگ شالیکار به‌گونه‌ای است که نمی‌خواهد حمایت شود و به عبارت دیگر برنج کاران در برابر بلاهایی که سرشان می‌آید، چیزی نمی‌گویند.
علیزاده شایق ادامه داد: در حال حاضر برنج‌های محلی در استان‌های گیلان و مازندران برداشت شده‌اند و آنچه روی زمین مانده محصولات دیررس است که به نادرست افراد تصور می‌کنند، برنج‌های کشت دوم کیفی‌تر است. این در حالی است که به سبب زمین پر از لارو و کرم ساقه خوار، شالیکاران مجبور به استفاده بیشتر از سم و کود شده‌اند که همین امر تا حدودی بر ارتقای کیفیت تاثیر گذاشته است، اما افراد فکر نمی‌کنند که این ارتقای کیفیت به چه قیمتی است‌.
به گفته او، افراد به اشتباه تصور می‌کنند که اقلام دارای قیمت بالاتر کیفیت بهتری هم دارند، در حالی که انجمن این موضوع را به هیچ عنوان برای کشت برنج نمی‌پذیرد.
دبیر انجمن برنج درباره آخرین وضعیت تولید برنج بیان کرد: هم اکنون برنج برداشت شده در استان‌های فارس، لرستان و ایلام به سبب تولید و عملکرد پایین خریداری ندارد و تنها به عنوان مصرف داخل در این استان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و پیش بینی انجمن برنج آن است که مجموع تولید برنج‌های محلی، دوباره کشت و رتون حداقل ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن خواهد بود.
او ادامه داد: انجمن برنج با همکاری گروه اقتصادی و بازرگانی، هزینه تمام شده تولید را با احتساب سود عادلانه برای شالیکار، سهم الجاره زمین و سایر هزینه‌ها محاسبه کرده است.
دبیر انجمن برنج در پایان تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی طی ۲۰ سال اخیر برای توسعه پایدار کشاورزی و حفظ محیط زیست بارها اعلام کرده است که شرایطی فراهم کرده‌ایم که سم و کود مورد استفاده قرار نگیرد، در حالی‌که این موضوع واقعیت ندارد و همین امر افزایش قیمت تمام شده کالا را به همراه داشته است. / باشگاه خبرنگاران جوان