کشف دانش فنی تولید ماده نگهدارنده آرتمیا از عصاره گیاه در ایران
کشف دانش فنی تولید ماده نگهدارنده آرتمیا از عصاره گیاه در ایران
اقتصادسبز آنلاین: رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: محققان علوم شیلاتی کشور، توانستند با استفاده از عصاره هیدروالکلی بادرنجبوبه و سیر، دانش فنی تولید مایع نگهدارنده ناپلی گارد و آرتمیای بالغ را کشف کنند.

اقتصادسبز آنلاین: رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: محققان علوم شیلاتی کشور، توانستند با استفاده از عصاره هیدروالکلی بادرنجبوبه و سیر، دانش فنی تولید مایع نگهدارنده ناپلی گارد و آرتمیای بالغ را کشف کنند.

به گزارش خبرنگار ما، علی نکویی‌فرد، رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور، اظهار داشت: مرحله اول آرتمیا یا همان ناپلی گارد، به واسطه ارزش غذایی منحصر به فرد و اندازه بسیار کوچک، برای تغذیه پست لاروی میگو و انواع آبزیان پرورشی مورد توجه است؛ دانشمندان علوم شیلاتی کشور، با تلاش و پشتکاری که داشتند، توانستند ماده ای برای نگهداری آرتمیا و سیست آرتمیا تولید کنند که ماده مذکور، از مواد گیاهی مانند بادرنجبوبه و سیر ساخته می شود.
وی افزود: تولید محصول بر پایه مایع نگهدارنده با توان ماندگاری حداقل 3 ماه در دمای زیر 30 درجه سانتیگراد و 6 ماه در دمای یخچالی برای نوزاد آرتمیا و تولید محصول بر پایه مایع نگهدارنده با توان ماندگاری حداکثر 6 ماه در دمای یخچالی برای آرتمیای بالغ، از مهمترین نتایج این پروژه به شمار می رود.
وی ادامه داد: استفاده از مواد و عصاره های نگهدارنده گیاهی موجود در این محصول به عنوان یک عامل بازدارنده فساد، دوستدار محیط زیست و بدون خطر برای سیستم پرورش بوده و سیستم های لاروی کالچر آبزیان را از راه اندازی هچری سیست آرتمیا مطمئن و نیز جلوگیری از ورود بیماری به واسطه سیست های آلوده را مرتفع می سازد.

بیشتر بخوانید: آخرین قیمت نهاده‌های کشاورزی و دامی

عدم نیاز به سیستم هچری برای پرورش دهنده، در دسترس بودن یک غذای زنده باکیفیت، افزایش سطح امنیت زیستی مزرعه تکثیر ،عدم نیاز به فریز کردن نوزاد آرتمیا، حفظ کیفیت تغذیه ای نوزاد آرتمیا در زمان های مورد استفاده و جلوگیری از انتقال عوامل بیماری زا به آبزیان، از مهمترین دستاوردهایی است که با اجرایی شدن این پروژه، محقق شده است.
نکویی فرد، عنوان کرد: محصول مشابه خارجی به قیمت 800 هزار ریال (در هر کیلوگرم) توسط مراکز تکثیر ماهیان زینتی استفاده می شود که با احتساب 2 میلیون نوزاد آرتمیا در این مایع نگهدارنده، قیمت تمام شده 250 میلیون ریال خواهد شد.
وی گفت: این در حالی است که محصول نگهدارنده داخلی، علاوه بر صرفه جویی 60 درصدی در قیمت تمام شده نسبت به نمونه خارجی، ایجاد اشتغال برای 10 نفر و افزایش سوددهی برای سرمایه گذار را به همراه دارد.
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور، در پایان تاکید کرد: تغذیه آغازین لارو ماهیان از محصولات آرتمیا به دلیل دارا بودن آنزیم های ویژه، بهبود ضریب تبدیل غذایی را به همراه داشته و به دلیل برخورداری از اسیدهای چرب غیراشباع، ویتامین ها و مواد معدنی مختلف، به عنوان رکن اصلی در تغذیه و پرورش لارو آبزیان محسوب می شود. به همین دلیل دسترسی آسان و همیشگی به انواع محصولات آرتمیا اهمیت بسیاری دارد که تولید این ماده نگهدارنده، می تواند مشکلات ناشی از عدم دسترسی را به میزان قابل توجهی حل کند. / تسنیم