۲۰۲۱ سال سخت پرورش گوشت پرندگان
۲۰۲۱ سال سخت پرورش گوشت پرندگان
اقتصادسبز آنلاین:‌ بحران کرونا روی اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۰ تاثیرات مخربی بر جای گذاشت و آثار منفی آن تقریبا روی تمامی بخش‌های اقتصاد مشهود بود.

سرویس بین‌الملل اقتصادسبز- مونا مشهدی رجبی:

اقتصادسبز آنلاین:‌ بحران کرونا روی اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۰ تاثیرات مخربی بر جای گذاشت و آثار منفی آن تقریبا روی تمامی بخش‌های اقتصاد مشهود بود. صنعت تولید گوشت پرندگان هم سال ۲۰۲۰ را با مشکلات زیادی پشت‌سر گذاشت ولی پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در فصل اول سال جاری هم روزهای خوبی در انتظار این صنعت نیست. بر مبنای گزارش منتشر شده توسط مرکز مطالعاتی «رابوبانک» تداوم بحران کرونا در فصل اول سال جاری باعث می‌شود تا فشار زیادی روی صنعت غذا، روی صنعت رستوران‌داری و حتی تجارت فرآورده‌های غذایی در دنیا ایجاد شود و در نتیجه این مسأله نرخ رشد تولید در صنعت گوشت پرندگان در دنیا تنزل یابد و بازاری قیمت محور ایجاد شود. در این بازار رقابت در تعیین قیمت ‌افزایش پیدا می‌کند و شرکت‌هایی می‌توانند به کسب سود از بازار امیدوار باشند که قیمت را تنزل دهند و حاشیه سود کمتری برای خود در نظر بگیرند. به‌همین دلیل است که کارشناسان در مورد سال سخت پیش‌روی صنعت تولید گوشت پرندگان در دنیا نام می‌برند و بد این باورند فعالان این بازار باید از سیاست‌های تازه‌ای برای عبور از این سال استفاده کنند.

اصلی‌ترین چالش‌های سال ۲۰۲۱ کدام است

دان دیک مالدر، تحلیل گر این مرکز مطالعاتی در بخشی از گزارش در مورد اصلی‌ترین چالش‌های صنعت تولید گوشت پرندگان در سال ۲۰۲۱ نوشته است: «چهار چالش اصلی در این سال ‌وجود خواهد داشت. اولین چالش از محل تأثیر همه‌گیری کرونا روی بازارها است. این تأثیر هم روی بخش تقاضا و هم روی بخش عرضه مشاهده می‌شود. دومین چالش نوسان زیاد قیمت غذای پرندگان است. این نوسان زیاد قیمتی باعث می‌شود تا هزینه تولید هم افزایش یابد و در نتیجه قیمت تمام شده محصولاتی که وارد بازار می‌شود هم رشد کند ولی از آنجا که تقاضا نسبت به روزهای قبل از کرونا کمتر است، افزایش قیمت امکان نخواهد داشت و در نتیجه حاشیه سود شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند تنزل خواهد یافت. چالش سوم از محل بازسازی بازار کشورچین بعد از تجربه تب خوکی آفریقایی است و در چالش آخر هم به بحرانی که هم‌اکنون در نیمکره شمالی زمین وجود دارد ارتباط دارد. در نیم‌کره شمالی زمین بسیاری از کشورها با بحران همه‌گیری آنفلوانزای پرندگان روبه‌رو هستند که این بحران می‌تواند کاهش عرضه را به همراه بیاورد.» در ادامه گزارش آمده است: «‌تمامی چالش‌های ذکر شده می‌تواند روی بازار گوشت پرندگان در سال ۲۰۲۱ تأثیر‌گذار باشد و بر طبق پیش‌بینی‌های ‌ما حداقل تا انتهای فصل اول سال جدید میلادی رشد قیمت این محصولات ارزشمند غذایی و کشاورزی در دنیا ادامه خواهد یافت.»

بیشتر بخوانید: کمپانی «RoyAloe» با آبمیوه‌های جادوی می‌آید

تقاضا در چین و ویتنام کاهش خواهد یافت

بر مبنای این گزارش در سال جاری میلادی ما شاهد کاهش تقاضای گوشت پرندگان در کشورهای چین و ویتنام خواهیم بود و به‌همین دلیل فعالان ‌این صنعت باید به فکر یافتن بازارهایی تازه برای صادرات محصولات خود به آنها باشند. بهترین راه‌حل پیش روی این فعالان اقتصادی این است که در سال ۲۰۲۱ تمرکز خود را از روی بازارهای آسیایی بردارند و روی تأمین تقاضای کشورهای صنعتی در دنیا متمرکز شوند‌. کاهش تقاضا در این دو کشور تا انتهای نیمه اول سال ۲۰۲۱ ادامه پیدا می‌کند ولی بعد از این‌که بحران کرونا در دنیا تا اندازه‌ای کنترل شود و بازار بخش‌های ارایه دهنده خدمات غذایی احیا شود، تقاضا روند افزایشی خواهد گرفت. نکته مهمی که در این گزارش مشاهده می‌شود این است که در سال ۲۰۲۱ به‌دلیل تداوم چالش‌های اقتصادی‌ ناشی از شیوع کرونا‌ شرکت‌های فعال در صنعت تولید گوشت پرندگان نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق مالی و تجاری هستند. آن‌ها باید سیاست‌های کنترل هزینه‌ها و بازاریابی را در نظر داشته باشند و به این مسأله توجه کنند که در صورتی می‌توانند سال ۲۰۲۱ که سالی بحرانی و سخت است را پشت‌سر بگذارند که از هدر رفت منابع مالی خود جلوگیری کنند و تولید را به سطحی متناسب با میزان تقاضا کاهش دهند.

تولید در مناطق مختلف با چه نرخی رشد می‌کند

بر طبق این گزارش در سال ۲۰۲۱ ما شاهد بازسازی بازار مصرف در کشور آمریکا خواهیم بود ولی چالش‌های زیادی در مسیر صادرات گوشت پرندگان وجود خواهد داشت. انتظار می‌رود در این سال قیمت ران مرغ در بازار آمریکا کمتر از قیمت نرمال آن باشد. از طرف دیگر افزایش قیمت خوراک پرندگان سبب می‌شود تا حاشیه سود فعالان این صنعت تنزل پیدا کند.در کشور چین تولید گوشت پرندگان با نرخ ۱۲ درصد نسبت به سال قبل رشد خواهد کرد در نتیجه نیاز این کشور به واردات گوشت پرندگان برای پاسخگویی به نیاز داخل کمتر است و فعالیت در این بازار برای شرکت‌هایی که به دنبال صادرات به چین هستند منفعتی ندارد. انتظار می‌رود در سال‌جاری قیمت گوشت پرندگان در چین از متوسط قیمت سال ۲۰۱۹ پایین‌تر باشد. در ‌کشورهای اروپایی هم شرایط کم و بیش مشابه دیگر کشورهای دنیا است. اروپا به‌دلیل همه‌گیری کرونا تعطیلی‌های گسترده با کاهش تقاضا برای گوشت پرندگان روبرو شده است و در اغلب کشورها خبرهایی در مورد مازاد عرضه مخابره می‌شود. البته در این منطقه نگرانی‌هایی در مورد شیوع آنفلوانزای پرندگان و افزایش هزینه خوراک پرندگان وجود دارد.