۲۰ درصد میوه‌های موجود در بازار رنگ مصنوعی دارند
۲۰ درصد میوه‌های موجود در بازار رنگ مصنوعی دارند
اقتصادسبز آنلاین: رییس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار تهران گفت: برخی کشاورزان و واسطه‌ها برای اینکه میوه‌هایی مثل پرتقال و نارنگی را زودتر به بازار عرضه کنند و میوه شکل اصلی خودش را داشته باشد، رنگ‌آوری می‌کنند.

اقتصادسبز آنلاین: رییس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار تهران گفت: برخی کشاورزان و واسطه‌ها برای اینکه میوه‌هایی مثل پرتقال و نارنگی را زودتر به بازار عرضه کنند و میوه شکل اصلی خودش را داشته باشد، رنگ‌آوری می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ما، اسدالله کارگر، رییس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار تهران، درباره وضعیت میوه‌های رنگ‌شده در بازار اظهار داشت: معمولا برخی کشاورزان و واسطه‌ها برای اینکه میوه‌هایی مثل پرتقال و نارنگی را زودتر به بازار عرضه کنند و میوه شکل اصلی خودش را داشته باشد، رنگ‌آوری می‌کنند که اصولی نیست، رنگ طبیعی نارنگی سبز و زرد است اما وقتی کاملا زرد است یعنی رنگ‌آوری شده است.
وی با بیان اینکه 20 درصد میوه‌های موجود در بازار به صورت رنگ‌آوری شده عرضه می‌شوند، افزود: اکنون مرکباتی مثل پرتقال و نارنگی جزء میوه‌های نوبر هستند و هنوز به تولید انبوه نرسیده‌اند، بنابراین وقتی کامل رنگ دارند یعنی به طور مصنوعی رنگ‌آوری شده‌اند. جهت ماندگاری نیز در برخی میوه‌ها پارافین استفاده می‌شود که با شست‌وشو هم از بین نمی‌رود و از نظر وزارت بهداشت نباید مورد استفاده قرار گیرد، البته اکنون مردم نیز آگاه شده و این میوه‌ها با استقبال کمتری مواجه می‌شود.
رییس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار تهران در ادامه درباره واردات گلابی نیز گفت: بهترین گلابی به لحاظ طعم و مزه متعلق به ایران است که بهترین نوع نیز شاه‌پسند و نطنزی است. تنها موز، نارگیل، آناناس و انبه مجاز به واردات هستند و واردات هر میوه‌ای غیر از این 4 قلم غیررسمی و قاچاق محسوب می‌شود که در مورد گلابی در حد 15 تا 20 درصد وارداتی است. / ایلنا