سرویس بینالملل اقتصادسبز- مونا مشهدی رجبی:
اقتصادسبز آنلاین: شکر یکی از محصولات ارزشمند کشاورزی در دنیا است که صادرات آن در سال گذشته بالغ بر 19.3 میلیارد دلار ارزش داشته است. این محصول مانند دیگر محصولات کشاورزی نیاز به شرایط آب و هوایی خاصی برای پرورش دارد ولی سرمایهگذاری اصولی و استفاده از روشهای نوین کشاورزی هم میتواند در ارتقای حجم محصول و بهبود کیفیت محصول تولیدی نقش مهمی داشته باشد.طبق گزارش منتشر شده توسط وب سایت worldtopexport ارزش صادرات شکر در دنیا طی پنج سال منتهی به ۲۰۱۹ نه تنها رشدی نداشت بلکه با کاهش 16.2 درصدی همراه بود. در سال ۲۰۱۵ ارزش صادرات شکر در دنیا برابر با 23.1 میلیارد دلار بود. در فاصله سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ میلادی هم ارزش صادرات شکر در دنیا با کاهش 15.5 درصدی همراه بود. مطالعات نشان میدهد امریکای لاتین به استثنای کشور مکزیک، بالاترین درآمد را از صادرات شکر داشته است و ارزش صادرات شکر از این منطقه در سال گذشته برابر با 7.4 میلیارد دلار بود. این منطقه به تنهایی 38.3 درصد از درآمد صادراتی دنیا از بازار شکر را به خود اختصاص داد. سهم قاره آسیا در صادرات شکر دنیا برابر با 28.4 درصد است و کشورهای اروپایی 20.1 درصد از این بازار را به خود اختصاص دادهاند. کمترین سهم صادراتی در دنیا به کشورهای واقع در قاره اقیانوسیه اختصاص دارد که این کشورها تنها 0.6 درصد از درآمد صادراتی شکر را دارند و استرالیا در این منطقه پیشگام است. سهم کشورهای افریقایی در این بازار برابر با 8.7 درصد و سهم امریکای شمالی برابر با 3.9 درصد است.
بزرگترین کشورهای صادرکننده شکر کدامند
طبق گزارش ارایه شده توسط این وب سایت در سال قبل برزیل بزرگترین صادر کننده شکر در دنیا بود. این کشور به تنها 27.1 درصد از کل صادرات شکر دنیا را داشت و از صادرات این محصول بالغ بر 5.2 میلیارد دلار درآمد کسب کرد. تایلند در این رده بندی جایگاه دوم را دارد و در سال ۲۰۱۹ میلادی توانست ۳ میلیارد دلار از صادرات شکر در دنیا درآمد کسب کند. سهم تایلند در بازار صادراتی دنیا برابر با 15.4 درصد است.سومین صادر کننده بزرگ شکر در دنیا کشور هند است که 1.8 میلیارد دلار شکر صادر کرده است و 9.1 درصد از کل صادرات شکر دنیا را دارد. کشورهای فرانسه و گواتمالا و مکزیک و آلمان در این ردهبندی به ترتیب جایگاه چهارم تا هفتم را دارند و سهم این کشورها بین ۳ تا ۵ درصد از بازار صادراتی شکر در دنیا است. افریقای جنوبی هشتمین کشور این فهرست است و کشور سوازیلند واقع در جنوب قاره افریقا نهمین کشور این فهرست است. ارزش صادرات این کشور در سال قبل برابر با ۴۲۱ میلیون دلار است و این کشور سهم 2.2 درصدی از بازار صادراتی دنیا را دارد. در سال گذشته بلژیک در این رده بندی جایگاه دهم را داشت و هلند و کلمبیا و لهستان به ترتیب یازدهمین کشور تا سیزدهمین کشور این فهرست بودند. روسیه و کوبا در این رده بندی جایگاه چهارده و پانزده را داشتند. آمار نشان میدهد در سال گذشته ارزش صادرات شکر از روسیه برابر با 266.1 میلیون دلار بود و این کشور 1.4 درصد از کل صادرات دنیا را به خود اختصاص داد. در سال گذشته ارزش صادرات شکر از کشور فرانسه برابر با 960.4 میلیون دلار بود و آلمان از صادرات این محصول کشاورزی بالغ بر ۶۱۹ میلیون دلار درآمد کسب کرد. سهم آلمان در این بازار برابر با 3.2 درصد بود. این پانزده کشور در مجموع 80.4 درصد از صادرات شکر دنیا را به خود اختصاص دادهاند. در میان این کشورها بالاترین نرخ رشد صادرات نسبت به سال ۲۰۱۵ به کشور روسیه اختصاص داشت که برابر با ۳۵۰۳ درصد بود و افریقای جنوبی با تجربه رشد 210.5 درصدی ارزش صادرات در جایگاه دوم قرار داشت. هند در این رده بندی جایگاه سوم را داشت و ارزش صادراتش نسبت به سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۴۸ درصد رشد کرد و سوازلیند رشد 37.6 درصدی را تجربه کرد.
کدام کشورها بالاترین مزیت صادراتی را داشتند
مزیت صادراتی برای صادرکنندگان شکر به معنای کسب بالاترین خالص صادراتی یا مازاد صادرات بر واردات شکر در این کشورها است. طبق گزارشهای موجود در سال قبل برزیل بالاترین خالص صادراتی را داشت. به این معنا که درآمد صادراتی این کشور در سال قبل 5.2 میلیارد دلار از هزینه واردات شکر بیشتر بود. این آمار نشان میدهد این کشور شکر وارد نمیکند ولی نکته مهم این است که مازاد صادراتی آن نسبت به سال ۲۰۱۵ با افت 31.4 درصدی همراه بود. افت مازاد صادراتی یا مازاد صادراتی این کشور در بازه ۵ ساله مورد مطالعه به دلیل افت ارزش صادراتی این محصول ارزشمند کشاورزی در برزیل بود.باید در نظر داشت در فهرست کشورهایی که بالاترین مزیت صادراتی را دارند، بزرگترین تولیدکنندگان قرار میگیرند و بسته به میزان مصرف داخلی و سیاستهای کشوری، جایگاه آنها در این فهرست تعیین میشود.
تایلند در این ردهبندی جایگاه دوم را داشت و خالص صادرات آن در سال قبل برابر با ۳ میلیارد دلار بود. این کشور هم واردات شکر ندارد ولی برخلاف برزیل خالص صادرات شکر این کشور در بازه ۵ ساله مورد بررسی با افزایش 12.8 درصدی همراه بوده است. هند در این فهرست جایگاه سوم را دارد و مازاد صادراتیاش برابر با 1.5 میلیارد دلار است. مازاد صادراتی این کشور نسبت به سال ۲۰۱۵ با رشد 112.4 درصدی همراه بود. در رده بندی کشورهایی که بالاترین مازاد صادراتی شکر را دارند کشورهای فرانسه و گواتمالا و مکزیک و سوازیلند و آلمان در رده چهارم تا هشتم قرار دارند و مازاد صادراتی کشور فرانسه در این بازه زمانی 14.3 درصد، مازاد صادراتی گواتمالا 18.5 درصد و مازاد صادراتی مکزیک 13.3 درصد کاهش داشت ولی در مقابل مازاد صادراتی کشورهای سوازیلند و آلمان به ترتیب 37.8 درصد و ۶۴۳ درصد رشد داشته است.کشورهای کلمبیا،کوبا و ال سالوادور در این رده بندی جایگاه نهم تا یازدهم را دارند و افریقای جنوبی و لهستان و روسیه و مایوریتوس در چایگاه دوازدهم تا پانزدهم قرار دارند.نکته جالب این گزارش این است که بالاترین رشد مازاد صادراتی در کشور آلمان تجربه شده است که برابر با ۶۴۳ درصد بوده است و بالاترین نرخ کاهش مازاد صادراتی در افریقای جنوبی ثبت شد که برابر با 267.2 درصد بود.
کدام کشورها بالاترین فرصت صادراتی را دارند
نکته دیگری که در این گزارش وجود دارد، فرصت صادراتی کشورها است. برای ارزیابی فرصت صادراتی موجود در کشور به مفهومی به نام خالص واردات یا خالص صادرات منفی اشاره میشود به این معنا که هزینه واردات شکر در این کشورها بیش از درآمد آنها از صادرات است. اغلب کشورهایی که در این فهرست قرار میگیرند کشورهای بزرگ وارد کننده هستند که میتوانند به عنوان فرصتهایی برای کشورهای صادر کننده برای صادرات محصولاتشان معرفی شوند.بررسیها نشان میدهد امریکا بالاترین فرصت صادراتی شکر در دنیا را دارد و هزینه واردات شکر به این کشور 1.6 میلیارد دلار بیش از درآمد صادراتی آنها است. خالص واردات این کشور در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۷ درصد تنزل یافته است که دلیل آن سرمایهگذاری در تولید شکر در بازار داخل و در نهایت افزایش تولید عنوان شده است.
چین در این ردهبندی جایگاه دوم را دارد و خالص واردات این کشور در سال قبل برابر با 1.03 میلیارد دلار بود. خالص واردات این کشور نسبت به سال ۲۰۱۵ با افت 40.1 درصدی همراه بود. اندونزی در این ردهبندی جایگاه سوم ر دارد و ایتالیا چهارمین کشور این فهرست است. کشورهای بنگلادش، الجزایر، مالزی، اسپانیا، کره جنوبی و سودان در این ردهبندی جایگاه پنجم تا دهم را دارند. این کشورها در زمره کشورهایی قرار دارند که امکان صادرات شکر به انها وجود دارد و کسب درآمد از این بازارها برای صادر کنندگان میسر است.طبق این گزارش کشورهای نیجریه و ژاپن در این فهرست جایگاه یازده و دوازده را دارند و ایران سیزدهمین کشور این فهرست است. در سال قبل ارزش واردات شکر به ایران 400.9 میلیارد دلار بیش از درآمد صادراتی آن بود و نکته دیگر اینکه خالص وارداتی ایران نسبت به سال ۲۰۱۵ با رشد 166.2 درصدی همراه بود. کانادا و عراق در این فهرست جایگاه چهاره و پانزده را داشتند.
جایگاه ایران در صادرات شکر کجاست
طبق این گزارش ایران در سال قبل ۲۶۹ هزار دلار از صادرات شکر در دنیا درآمد داشت ولی ارزش صادرات این محصول نسبت به سال ۲۰۱۵ با کاهش 99.4 درصدی همراه بود. جایگاه ایران درمیان تمامی کشورهای صادرکننده شکر برابر با ۱۰۵ بود و ارزش صادراتی کشور ما تقریبا مشابه کشورهای باربادوس و قبرس بود. با این تفاوت که هر دو کشور رشد درآمد صادراتی را از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ تجربه کردهاند ولی ارزش صادرات ایران با کاهش همراه بوده است. در سال ۲۰۱۹ ارزش صادرات شکر کشور باربادوس برابر با ۳۰۶ هزار دلار بود که نسبت به سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۳۹ درصد رشد کرده بود و قبرس ۲۳۸ هزار دلار از صادرات شرکت درآمد کسب کرد که رشد 197.5 درصدی را نسبت به سال 2015 داشت.