سرویس بینالملل اقتصادسبز- شیما نصیری:
اقتصادسبز آنلاین: بازاریابی در شبکههای اجتماعی قطعا فراتر از یک لایک یا به اشتراک گذاشتن یک پست است و میتواند طیف گسترده ای از اندیشه و تفکر را به مخاطبان انتقال دهد. پس با توجه به اهمیتی که دارد، نباید به راحتی از کنار آن گذشت و به نوعی آن را نادیده گرفت.
زمانیکه یک مجموعه یا کارآفرین وارد عرصه بازاریابی در شبکههای اجتماعی برمی دارد، آنگاه گام را فراتر از تصورات ذهنی برداشته و با جمع کثیری از مخاطبان در قشرها و فرهنگهای متفاوت روبه رو میشود که باید همه آنها را به خوبی همراهی کند. بنابراین یک برنامه و اصولی را میبایست دنبال کند که در آن ماندگار باشد و مخاطبان خود را برای همیشه همراه خود نگاه دارد.
در این مقاله به شما خاطرنشان میکنیم که بهتر است سه نوع مدل را در بازاریابی شبکههای اجتماعی آموزش دیده و به آن توجه کنید تا بتوانید در مدت زمان کوتاهتری موفق شده و به توسعه فعالیتهای تجاری ارزشمند دست پیدا کنید.
ارزش تاثیرگذاری در بازاریابی
اگر در مرحله نخست به سراغ بازاریابی اینفلوئنسر بروید، به نوعی از متخصصان دیگری در توسعه صنعت خود استفاده کرده و بهره میبرید که این متخصصان در حال حاضر مخاطبان قابل توجهی دارند که به آنها احترام گذاشته و اعتماد دارند. از این رو مخاطبان آنها به دلیل اعتمادی که به اینفلوئنسرها دارند، به شما هم اعتماد کرده و دنباله رو شما خواهند شد. در این میان شما با یک اجتماع بزرگتری مواجه میشوید که باید همه تلاش خود را انجام دهید تا آنها را جذب کرده و برای همیشه نگاه دارید. پس اینجاست که آن تاثیرگذاری عمل و رفتار شما نمایان شده و بسیار با ارزش و مهم میشود.
در این میان نویسنده و متخصصانی در حوزه آموزش هستند که میتوانند این تأثیرگذاری را دوچندان کرده و شرایطی را برای شما در شبکههای اجتماعی فراهم آورند که مخاطبان در طولانی مدت همراهتان بوده و جذب شوند. این تاثیرگذاری مستمر قطعا نیاز شما را به صرف سایر هزینههای تبلیغاتی کاهش میدهد و میتواند یک تجارت معقولی در فضاهای مجازی برای مجموعه شما فراهم آورد. بنابراین میتوان گفت در کنار صرف هزینه تبلیغاتی در این زمینه، نباید از آموزش مستمر غافل ماند و میبایست با یادگیری روشهای جذب مخاطب دائما به ایجاد جذابیتهای ماندگار پرداخت. همین امر نقطه امنی در ذهن مخاطبان از شما ایجاد میکند و آنها برای همیشه مخاطبان خاصِ شما خواهند شد. فضاهای توئیتر و اینستاگرام از جمله رسانههای اجتماعی هستند که مخاطبان را به صورت واقعی و طبیعی با شما درگیر میکنند. از این رو باید به حضور مستمر و صادقانه در این فضاها دقت داشته باشید و با جذب مخاطبان بتوانید در درجه اول اعتماد آنها را جذب نمایید. این جلب اعتماد جز با آموزشهای مداوم و ارتباط مستقیم با مخاطبان امکان پذیر نخواهد بود که در نهایت تمامی این عوامل میتوانند تاثیرگذاری بازاریابی صد چندان افزایش دهند.
اهمیت مناطق تاریک
در رسانههای اجتماعی مناطق تاریکی وجود دارند که معمولا به آنها کمتر توجه میشود و یا بهراحتی با چشم دیده نمیشوند. اگر میخواهید در بازاریابی رسانههای اجتماعی و فضاهای مجازی موفق باشید، قطعا میبایست این نقاط را شناسایی کنید و به آنها اهمیت دهید. دسترسی آسان به ایمیل بر روی پستها، اشتراک گذاری محتوای متنوع
تولید محتوای جدید به همراه تنظیم دکمههای دسترسی به سیستمهای پیام کوتاه یا واتس اپ و سایر برنامههای مشابه مجموعه میتوانند از نقاط تاریکی باشند که کمتر به آنها توجه میشود. با استفاده از این نقاط میتوانید مخاطبان را دائما در سایر فضاها درگیر کرده و به نوعی به همان جایی که تمایل دارید، بکشانید. در اینصورت است که مخاطبان را بیشتر با فضای تجاری خود آشنا میکنید و در مدت زمان کوتاهتری به بازدهی و سود مورد نظرتان دست مییابید. ساخت بستههای تولید محتوای ایمیلی را نیز به هیچ وجه نادیده نگیرید که در این زمینه میتوانند نقش بسزایی را ایفا کنند و برای شما تاثیرگذار باشند. این امر باعث میشود پستها یا توئیتهای شما به مرور زمان از سوی مخاطبان شما به اشتراک گذاشته شوند که همین امر میتواند تبلیغات گسترده ای را برای شما به دنبال داشته باشد. با گذشت زمان طیف وسیعی از مخاطبان جدید و البته ریزبین جذب شما میشوند که از ارزش و بهای بسیار بالاتری برخوردار خواهند بود.
شناخت دقیقتر رسانههای اجتماعی پولی
اینکه در هر مرحله ای شما باید به سراغ رسانهها یا صفحههای اجتماعی پولی بروید و آنها را در استراتژی بازاریابی خود جای دهید، شکی نیست. اما اینکه کدام پلتفرم اجتماعی میتواند یک پست تبلیغاتی مفید
و تاثیرگذار را برای بازار هدف شما به وجود آورد، دارای اهمیت زیادی است و نباید به فراموشی سپرده شود. در واقع شما باید اطمینان پیدا کنید که از بهترین بستر برای تجارت خود استفاده میکنید و پول خود را هدر نمیدهید. مخاطبان خاص یک صفحه تبلیغاتی ارزشمند است و همیشه بهدنبال آن مخاطبان خاص باشید. چراکه کمیت در این زمینه چندان مهم نیست که کیفیت ارزش دارد. اکثر مجموعهها تصور میکنند تعداد دنبال کنندگان آنها بسیار مهم است و باید هر روز به میزان چشمگیری افزایش پیدا کند. البته نه اینکه این موضوع اهمیت نداشته باشد، اما چیزی که مهم است کیفیت است. اگر تعداد مخاطبان بسیار زیاد باشد، اما آنها بازار تجارت شما را فعال نکنند، چه فایده ای خواهد داشت. اما مخاطبان خاص با تعداد محدود میتوانند بسیار ارزشمندتر و دارای اعتبار مالی بالاتری برای شما باشند.
شما میتوانید یک ترافیک تبلیغاتی وسیعی را در فضاهای مجازی به وجود آورید، اما یادتان نرود که این ترافیک باید هدفمند باشد و بعد تجارت کلان در آن دیده شود. آنگاه با اطمینان خاطر بیشتری میتوانید گام بردارید و پیش روید. در اینصورت هر برنامه ای که پیش روی مخاطبان خود قرار میدهید، میتواند دنیایی از ایدههای جدید با هدف مالی گسترده تری را برای شما به ارمغان آورد.
در پایان میتوان گفت اگر این سه استراتژی کاربردی و اصلی را برای بازاریابی در شبکههای اجتماعی سرلوحه فعالیت خود قرار دهید، آنگاه با قدرت بیشتری گام برمی دارید و میتوانید در مدت زمان کوتاهی، بیشترین بهره وری را در اختیار داشته باشید.