داستان پرغصه اطلاع‌رسانی در وزارت جهاد‌کشاورزی
داستان پرغصه اطلاع‌رسانی در وزارت جهاد‌کشاورزی

مهندس محمودرضا عیسی خانی * در ابتدای اردیبهشت‌ماه سال‌جاری دکتر ساسان والی‌زاده، از مدیران با سابقه رسانه‌ای و فعال فرهنگی با حکم وزیر جهادکشاورزی به‌عنوان سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی این وزارتخانه منصوب شد و کار خود را آغاز کرد. با توجه به آشنایی کامل وی با قواعد روابط عمومی و اصول ارتباطات و […]

مهندس محمودرضا عیسی خانی *

در ابتدای اردیبهشت‌ماه سال‌جاری دکتر ساسان والی‌زاده، از مدیران با سابقه رسانه‌ای و فعال فرهنگی با حکم وزیر جهادکشاورزی به‌عنوان سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی این وزارتخانه منصوب شد و کار خود را آغاز کرد. با توجه به آشنایی کامل وی با قواعد روابط عمومی و اصول ارتباطات و شناخت عمیق رسانه ها، باعث شد خیلی زود در بخش کشاورزی هم توانایی ارتباطی خود را در این بخش تخصصی نشان دهد. دکتر والی‌زاده از همان ابتدا با برگزاری جلسات متعدد با اصحاب رسانه و خبرنگاران تخصصی حوزه کشاورزی، زیربنای اطلاع‌رسانی مؤثر و حرفه‌ای را در بخش کشاورزی پایه‌گذاری نمود.
اوج فعالیت‌های وی برگزاری موفق و متفاوت نشست خبری وزیر جهاد کشاورزی (مشابه جلسات خبری ریاست جمهوری) در مورخ ۲۶ خرداد با حضور اصحاب رسانه در وزارت جهاد کشاورزی بود که مورد تحسین تمامی اصحاب رسانه قرار گرفت. همچنین تلاش برای راه‌اندازی و افتتاح رادیوی اختصاصی رویش توسط روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی همزمان با روز خبرنگار در ۱۷ مرداد نیز از دیگر دستاوردهای فعالیت حرفه‌ای وی در دوران تصدی سرپرستی روابط عمومی وزارتخانه بود.
در آستانه روز خبرنگار و در اقدامی غیرمنتظره؛ وزیر جهاد کشاورزی، دکتر سرافرازی را به‌عنوان سرپرست مرکز روابط عمومی و امور بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی منصوب نمود. انتظار عمومی اصحاب رسانه از این انتصاب بهبود روند اطلاع‌رسانی تخصصی وزارت جهاد کشاورزی بود که متأسفانه تاکنون محقق نشده و در شرایطی که امنیت غذایی آحاد جامعه به مخاطره افتاده و سفره مردم هرروز کوچکتر می‌شود، دریغ از حتی یک جلسه با رسانه‌های تخصصی و اصحاب‌رسانه و گو این‌که وزارتخانه فاقد روابط عمومی فعال و پویا است.
همچنین از ۱۵ مردادماه سال‌جاری مهندس محمد مهدی برومندی به‌عنوان مشاور وزیر و سخنگوی وزارتخانه منصوب شده بود که پس از ۵ ماه سکوت مطلق عجیب و معنادار و با حکم دکتر خاوازی در ۱۹ آذر به‌عنوان معاون جدید امور باغبانی وزارتخانه منصوب شد. البته مشخص نشد تحصیلات و سوابق مؤثر مدیریتی مورد اشاره وزیر در حکم مهندس محمد مهدی برومندی برای تصدی پست معاونت باغبانی وزارتخانه چیست و حتی یکبار با رسانه‌ها سخن نگفتن ایشان در دوران ۵ ماهه سخنگویی چه توجیهی داشته است. آیا ایشان در دوران عدم سخنگویی خود از حقوق و مزایای مربوط به سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی استفاده کرده‌اند یا خیر؟ البته جواب این سئوال را سازمان بازرسی باید بدهد که گویا چشم خود را به روی مسایل مدیریتی کلان در وزارت جهاد کشاورزی بسته است.
در شرایط فعلی که کمر آحاد مردم زیر بار هزینه‌های روزافزون تهیه اقلام ضروری غذایی خانوار خرد شده و امنیت غذایی مردم با تهدید جدی مواجه شده است، گو این‌که مسئولان ارشد وزارت جهاد کشاورزی مسئولیتی متوجهشان نیست و تمام مشکلات را زیر سر وزارت صمت و عدم نظارت نهادهای ناظر بیان می‌کنند. آیا زمان آن فرا نرسیده است که تمامی برنامه‌ها و وعده‌های وزیر جهاد کشاورزی از ابتدای سال‌جاری و تأثیرات آنها بر امنیت غذایی کشور توسط نهادهای ناظر حاکمیتی (و نه از درون دولت محترم!!!) مورد بررسی قرار بگیرد و درصد تحقق یا عدم تحقق آنها بررسی گردد؟ در آینده بیشتر به موضوع مهم تأثیر سیاست‌ها و برنامه‌های سال‌جاری وزارت جهاد کشاورزی بر امنیت غذایی آحاد جامعه خواهیم پرداخت. / پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی

*‌ دانشجوی دوره دکتری تخصصی کشاورزی (زراعت)

  • نویسنده : محمودرضا عیسی خانی