ضرورت بازنگری در نحوه اخذ مالیات بر ارزش افزوده
ضرورت بازنگری در نحوه اخذ مالیات بر ارزش افزوده

مهندس محمدرضا جمشیدی نحوه اخذ مالیات بر ارزش افزوده، سال‌هاست که توسط تولیدکنندگان به نقد کشیده می‌شود و گلایه‌های بسیاری پیرامون نحوه اخذ و نه صرفاً قانون مطرح می‌شود. این‌که شکل پلکانی اخذ مالیات بر ارزش افزوده نتیجه‌ای جز گرانی مضاعف کالاها به همراه ندارد و یا این‌که تولیدکنندگان تبدیل به ماموران جمع‌آوری مالیات بر […]

مهندس محمدرضا جمشیدی

نحوه اخذ مالیات بر ارزش افزوده، سال‌هاست که توسط تولیدکنندگان به نقد کشیده می‌شود و گلایه‌های بسیاری پیرامون نحوه اخذ و نه صرفاً قانون مطرح می‌شود.
این‌که شکل پلکانی اخذ مالیات بر ارزش افزوده نتیجه‌ای جز گرانی مضاعف کالاها به همراه ندارد و یا این‌که تولیدکنندگان تبدیل به ماموران جمع‌آوری مالیات بر ارزش افزوده برای سازمان امور مالیاتی شده‌اند از جمله مسایلی است که در طول سال‌های گذشته به کرات شنیده و در رسانه‌ها خوانده‌ایم، اما اخیراً دکتر پرویز جهانگیری رییس هیأت مدیره انجمن افزودنی‌ها در گفت‌وگو با «اقتصادسبز» نکاتی را بیان کرد که بسیار حایز اهمیت است. افزایش 50 درصدی قیمت برخی کالاها به‌خصوص محصولات غذایی نکته حایز اهمیتی است که جهانگیری معتقد است نحوه مالیات بر ارزش افزوده به مصرف کننده تحمیل کرده است.

بیشتر بخوانید: نمایشگاه IBATECH ISTANBUL 2021

یعنی وقتی یک‌بار تولیدکننده در تهیه ماده اولیه، ارزش افزوده را می‌پردازد و چند ماده اولیه در پروسه تولید یک محصول نهایی نیاز است این مالیات به شکل مضاعف محاسبه می‌شود و 9 درصد هم در قیمت‌گذاری محصول نهایی منظور می‌گردد.
طبیعی است افزایش قیمت محصولات غذایی وقتی منجر به کاهش فروش شود، دقیقاً نقطه‌ای خواهد بود که تنزل کیفیت را به همراه می‌آورد و در اینجاست که سلامتی جامعه نشانه گرفته می‌شود و به تبع آن هزینه‌های درمانی به دولت تحمیل می‌گردد.
نکته مهم دیگر که در لابه‌لای صحبت‌های جهانگیری مستتر بود، تهیه پول با بهره بالا برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده توسط تولیدکنندگان است که مجبورند به خاطر آنکه از گزند جریمه رهایی یابند با تهیه وجوه پرهزینه، قیمت تمام شده تولیدات خود را بالا ببرند و در نتیجه تورم تحمیلی به جامعه به دلیل نحوه اجرای نامطلوب یک قانون خوب، در نهایت به مصرف کننده تحمیل می‌شود.
لذا در این وادی پیشنهاد می‌شود، قانونگذاران هرچه سریع‌تر در نحوه اخذ مالیات بر ارزش افزوده تأملی دوباره کنند، چرا که ادامه این روند نتیجه‌ای جز افزایش تورم و کاهش کیفیت تولیدات به همراه ندارد و دولت بازنده اصلی این نوع جمع‌آوری مالیات خواهد شد.

  • نویسنده : محمدرضا جمشیدی