«شرکت ‌هاینز» برای گذر از بحران کرونا از چه سیاست‌هایی استفاده کرد؟
«شرکت ‌هاینز» برای گذر از بحران کرونا از چه سیاست‌هایی استفاده کرد؟
اقتصادسبز آنلاین: شرکت ‌«هاینز» یکی از قدیمی ترین شرکت‌های فعال در عرصه تولید محصولات غذایی در دنیا است که در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری زیادی برای بازاریابی محصولاتش انجام داده است.

سرویس بین‌الملل اقتصادسبز- مونا مشهدی رجبی:

اقتصادسبز آنلاین: شرکت ‌«هاینز» یکی از قدیمی ترین شرکت‌های فعال در عرصه تولید محصولات غذایی در دنیا است که در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری زیادی برای بازاریابی محصولاتش انجام داده است.

این شرکت که تولید کننده فرآورده‌های غذایی است ‌در سال ۱۸۶۹ راه‌اندازی شد. دفتر اصلی این شرکت در پنسیلوانیای امریکا است و هم‌اکنون در تمامی قاره‌های دنیا و در ۲۰۰ کشور دنیا کارخانه تولیدی دارد.این شرکت تولید کننده فرآورده‌های غذایی با قدمتی بیش از ۱۵۱ سال توانسته است به عنوان یکی از مطرح‌ترین شرکت‌های غذایی در دنیا معرفی شود.این شرکت در طول سال‌های کاری خود با مشکلات زیادی روبه‌رو شده است و چالش‌های مالی مختلفی را تجربه کرده است وبه همین دلیل چالش ایجاد شده در اثر کرونا هم نتوانست این شرکت را از پا دربیاورد. اما این سؤوال اصلی وجود دارد که این شرکت در سال‌های بحرانی از چه سیاست‌هایی برای مقابله با تأثیر‌پذیری در اثر بحران استفاده کرده بود؟ میگویل پاتریسیو مدیر عامل این شرکت که در جولای سال ۲۰۱۹ برای ایفای نقش در این سمت انتخاب شد اخیرا مصاحبه ای با رویترز در مورد سیاست‌های ‌هاینز انجام داد. او در این مصاحبه به چالش‌های اصلی شرکت و سیاست‌هایی که باید به کار گرفته می‌شد پرداخت که متن کامل این مصاحبه را در اینجا می‌خوانید.

شما در مورد سیاست‌های تازه شرکت در حوزه بازاریابی صحبت کردید. می‌توانید جزییات این طرح و دلیل این تصمیم‌گیری را تشریح کنید؟
بازاریابی یکی از مهمترین اصول برای تقویت جایگاه یک محصول در بازار است. من بر این باورم در صورتی‌که یک شرکت سرمایه‌گذاری کافی در زمینه معرفی محصولاتش به بازار مصرف انجام ندهد، به‌تدریج سهم خود را در بازار از دست خواهد داد و تولیدکنندگان دیگری که نقش فعال‌تری ایفا می‌کنند می‌توانند سهم شرکت را به خود اختصاص دهند.من در نظر دارم تا سال ۲۰۲۴ میلادی دو میلیارد دلار برای بازارهای محصولات در بازارهای اروپایی و آمریکایی سرمایه‌گذاری کنم و عرضه انبوه محصولات به برندهای بزرگ خرده فروشی مانند وال مارت را در دستور کار قرار دادم. این خبر بسیار مهم است. اهمیت این خبر به اندازه‌ای است که حتی قبل از این‌که طرح اجرا شود ارزش سهام شرکت در بازارهای مالی 1.7 درصد رشد کرد.

در سال‌های اخیر دیدگاه‌های زیادی در زمینه نا سالم بودن غذاهای بسته‌بندی شده و غذاهای آماده مطرح شده است و بارها در مورد ضرورت کاهش مصرف این محصولات در رسانه‌ها صحبت شده است. این دیدگاه‌ها چه تأثیری روی بازار محصولات کرافت‌هاینز داشت؟
در سال‌های اخیرما سرمایه‌گذاری زیادی در جهت ارتقای کیفی محصولات خود انجام دادیم و از شناخته شده‌ترین متخصص‌ها در جهان استفاده کردیم تا محصولی به بازار عرضه کنیم که ضمن داشتن طعم خوب، از نظر کیفیت هم قابل رقابت در دنیا باشد. سلامت محصولات غذایی برای ما اهمیت زیادی دارد و مشاهده میزان تقاضا برای محصولات ما در بازار هم نشان دهنده اعتماد مردم به محصولات ما است. از نظر من بخش زیادی از این تبلیغات برعلیه غذاهای آماده تولید شرکت‌ هاینز به‌دلیل تلاش شرکت‌های کوچک برای به‌دست آوردن سهم بیشتری از بازار است. در پنج سال اخیر شمار زیادی از شرکت‌های کوچک اقدام به تولید غذاهای آماده کردند که محصولاتشان از کیفیت بسیار پایین‌تری برخوردار است و این محصولات رقبای اصلی «کرافت‌هاینز» هستند. ولی در این رقابت بدون شک آنها شکست خواهند خورد.

آیا برنامه‌ای برای افزایش تولید دارید یا خیر؟ پیش‌بینی شما در مورد میزان درآمد و سودآوری شرکت در سال‌های آتی چیست؟
ما طرح‌های زیادی برای اصلاح نظام تولید و توزیع محصولات خود داریم. این تغییرات برای شرکت ما بسیار ضروری است زیرا طی پنج سال آینده تغییرات زیادی در فرآیند تولید غذا در دنیا ایجاد می‌شود و برای همسو شدن با این تغییرات باید از همین امروز برنامه‌ریزی‌ کرد. در مورد میزان فروش و درآمد هم بررسی‌ها از رشد حکایت دارد. بر طبق اطلاعاتی که به من داده شده است در فصل سوم سال ۲۰۲۰ میزان فروش محصولات ما در بازار امریکا ۲ درصد رشد کرد و باعث شد تا درآمد شرکت بیش از ۴ درصد افزایش پیدا کند. البته این رشد برای شرکت ما نرخ رشد مناسبی نیست ولی به توجه به بحران کرونا و تاثیر آن روی تمامی اقتصاد‌، می‌توان این طور ارزیابی کرد که شرایط شرکت‌ «هاینز» مناسب است.البته در انتهای سال ۲۰۱۹ شرکت ما با بحران افزایش بدهی روبه‌رو بود و این رشد بدهی‌ها مانع از این شد که طرح‌های سرمایه‌گذاری در شرکت قدرت اجرا داشته باشد ولی در انتهای سال جاری از میزان بدهی ما کاسته خواهد شد و رشد درآمد و سودآوری ما می‌تواند بار زیادی از دوش شرکت بردارد.

اخیراً در مورد طرح شرکت برای کاهش هزینه‌ها اطلاعاتی در رسانه‌ها منتشر شده است. در مورد این طرح و تأثیر آن بیشتر صحبت کنید؟
در سال ۲۰۱۹ و زمانی که شرکت با مشکلات مالی روبرو بود، اولین و اصلی‌ترین کاری که انجام دادیم این بود که اقدام به کاهش هزینه‌ها کنیم. از تعدیل نیرو گرفته تا کاهش هزینه‌های صرف شده در بخش‌های مختلف و تعطیل کردن برخی از خطوط تولیدی در جهان. در ابتدا اندکی از فشار مالی روی شرکت کاسته شد ولی این وضعیت موقتی بود زیرا کاهش زیاد هزینه‌های تولید در یک شرکت راندمان فعالیت شرکت را کاهش می‌دهد و در نهایت می‌تواند هزینه‌های بیشتری به شرکت تحمیل کند.البته طرح کاهش هزینه‌ها در شرکت بازهم ادامه پیدا خواهد کرد ولی این سیاست با جدیت و شدت قبل اجرا نمی‌شود. در سال ۲۰۲۱ ما در نظر داریم نوع همکاری با شرکت‌های فعال در حوزه انتقال محصولات را تغییر دهیم و دربهره وری فعالیت‌های کارخانه‌ها را بیشتر کنیم. در نتیجه این طرح می‌توانیم انتظار داشته باشیم که هزینه‌ها کاهش یابد ولی کاهش بهره‌وری در شرکت چشمگیر نباشد. ما رابطه بسیار خوبی با شرکت‌های عرضه کننده مواد اولیه داریم و می‌توانیم با تغیر نوع رابطه خود با این شرکت‌ها، راندمان کار در کارخانه‌های تولیدی را افزایش دهیم و این گام مهمی برای شرکت محسوب می‌شود.

در مورد افزایش سرمایه‌گذاری در بخش بازاریابی و تبلیغات صحبت کردید. می‌توانید جزییات بیشتری از این طرح را در اختیار ما قرار دهید؟
سرمایه‌گذاری در بخش بازاریابی را افزایش خواهیم داد زیرا من بر این باورم راه اول و اصلی برای افزایش درآمد و سودآوری معرفی محصولات به مصرف کنندگان و ایجاد انگیزه برای خرید محصولات در مصرف کنندگان است. ما در نظر داریم بخش اصلی بودجه تبلیغاتی را برای معرفی پنج محصول صرف کنیم که از جمله مهمترین این محصولات غذاهای آماده مانند ماکارونی با پنیر و میان وعده‌های سالم است. از طرف دیگر معرفی محصولاتی که در فرآیند تهیه غذا به عنوان مواد اولیه در نظر گرفته می‌شود هم افزایش خواهد یافت از جمله اینها می‌توان به آجیل‌های مورد استفاده برای تهیه سالاد اشاره کرد. همچنین ما در نظر داریم در تولید غذاهای شیرین نیز سرمایه‌گذاری کنیم از جمله این غذاهای شیرین می‌توان به انواع دسرها و انواع نوشیدنی‌های مورد استفاده توسط کودکان اشاره کرد. ما در این حوزه هم تبلیعات زیادی خواهیم کرد.ما در نظر داریم سالادهایی با ۵۰ سس مختلف را به بازار معرفی کنیم. این طرح از پنج سال قبل شروع شده است ولی به‌دلیل عدم تبلیغات مناسب نتوانسته است موفقیت زیادی کسب کند. حال ما در نظر داریم با سرمایه‌گذاری روی تبلیغات و سس‌های مختلف سالاد، این محصولات را به بازار عرضه کنیم. از نظر من این تحول می‌تواند شرکت‌ «هاینز» را متحول کند و بازار بزرگی برای محصولات ما ایجاد کند.