اختلاف 50 تا 70 درصدی قیمت مواد‌غذایی از کارخانه تا مصرف‌کننده
اختلاف 50 تا 70 درصدی قیمت مواد‌غذایی از کارخانه تا مصرف‌کننده
اقتصادسبز آنلاین: نمایشگاه، پنجره‌ای به سوی خارج محسوب می‌شود و باید خارجی‌ها در آن حضور پیدا کنند، اما متاسفانه در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها خارجی‌ها از اگروفود دوری می‌کنند.

اقتصادسبز آنلاین: نمایشگاه، پنجره‌ای به سوی خارج محسوب می‌شود و باید خارجی‌ها در آن حضور پیدا کنند، اما متاسفانه در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها خارجی‌ها از اگروفود دوری می‌کنند. در گفت‌و‌گویی که با دکتر احمد فتح اللهی کارآفرین برتر کشور و بنیانگذار برند «سبزان» داشتیم، وی لازمه رفع این چالش‌ها را اتخاذ تدابیر لازم از سوی مسئولان برگزارکننده اگروفود می‌داند.

«سبزان» در نمایشگاه اگروفود امسال حضور دارد؛ چه نقاط ضعف و قوتی را برای این نمایشگاه متصور هستید؟

تقریباً از زمانی‌که نمایشگاه اگروفود برپا شد، برندهای آتا و سبزی ایران همیشه در این رویداد حضور داشته‌اند. برگزاری نمایشگاه باید منجر به جذب مشتریان خارجی شود؛ در داخل کشور که همه ما را می‌‌شناسند و نیازی به حضور در نمایشگاه نداریم و در واقع نمایشگاه پنجره‌ای به سوی خارج است و لذا باید خارجی‌ها حضور پیدا کنند اما متأسفانه در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها و سیاست‌های غلط مدیران کشور، خارجی‌ها از ما دوری کرده اند. همانطور که می‌‌دانید تولید ما بیش از ظرفیت مصرف کشور است؛ یعنی ما بیش از دو برابر ظرفیت مصرف در ایران تولید داریم و اگر کارخانه‌ها بخواهند با ظرفیت بالا کار کنند، حتما باید صادرات داشته باشند. از طرفی در اگروفود مکانی که به تولید کنندگان اختصاص می دهند، به قیمت بسیار بالا و امکانات ضعیف است و متأسفانه سال به سال امکانات ضعیف‌تر ‌می‌‌شود. علاوه بر این، ‌مراجعه‌کنندگان از شلوغی بی‌رویه نمایشگاه و گرمای سالن‌ها رنج ‌می‌‌برند. این در حالی است که اگروفود، نمایشگاه تخصصی مواد‌غذایی است اما شاهد حضور افراد غیرمتخصص هستیم که فقط بی‌جهت نمایشگاه را شلوغ می‌‌کنند. راه‌حل هم این است که مدیران نمایشگاه تمهیداتی بیندیشند و افراد را شناسایی کنند؛ به‌گونه‌ای که علاقمندان به حضور در نمایشگاه، رزومه‌ای برای شرکت در این رویداد داشته باشند و نه این‌که هر فرد غیرمتخصصی بتواند وارد نمایشگاه شود که هیچ بهره‌برداری برای تولید‌کننده هم نداشته باشند.

شما رییس هیأت مدیره هلدینگ ایرانیان هم هستید یکی از برندهای حاضر در این مجموعه، کالالند است که در زمینه توزیع و پخش مواد غذایی فعال است، امروز مهم‌ترین مشکلات پخش و تهیه مواد غذایی چیست؟
اولین مشکل پخش به و حمل و نقل مربوط می شود؛ در کشور ما سیستم حمل و نقل فرسوده شده است و این هم به کمک دولت نیاز دارد. متاسفانه حمل و نقل بسیار گران است و بعضی مواقع هزینه حمل و نقل از مبلغ کالا بیشتر است و در حال حاضر فاصله قیمت درب کارخانه تا مصرف‌کننده، بین ۵۰ تا ۷۰ درصد هزینه دارد که هزینه سنگینی است و قدرت خرید را پایین می‌‌آورد و در نهایت موجب لطمه تولیدکننده می شود که این موضوع هم نیازمند حمایت دولت است تا ضمن اصلاح سیستم حمل و نقل، هزینه‌ها کاهش یابد.

در پایان اگر نکته‌ای باقی‌مانده است، بفرمایید.
من از مسئولان می‌‌خواهم که از بخش خصوصی و تخصص آنها بیشتر استفاده کنند و یک کرسی در دولت به بخش خصوصی اختصاص بدهند. همچنین اگر می‌خواهند مصوبه‌ای داشته باشند و قانونی را تصویب کنند از نظر و تجربه بخش خصوصی استفاده کنند.

 
 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا