تأثیر نوسانات ارز بر حذف برخی محصولات از سفره‌ها
تأثیر نوسانات ارز بر حذف برخی محصولات از سفره‌ها
اقتصادسبز آنلاین: در شرایطی که نوسانات دایمی نرخ ارز در کشورمان، تمام صنوف و صنایع را تحت تأثیر قرار داده و به گلایه‌مندی اصلی تولیدکنندگان و بازرگانان تبدیل شده است...

نتیجه بخش نبودن تثبیت نرخ ارز در ارقام بالا

اقتصادسبز آنلاین: در شرایطی که نوسانات دایمی نرخ ارز در کشورمان، تمام صنوف و صنایع را تحت تأثیر قرار داده و به گلایه‌مندی اصلی تولیدکنندگان و بازرگانان تبدیل شده است؛ برخی بر این باورند که تثبیت نرخ ارز در ارقام بالا بهتر از نوسان مدام آن است. البته در این میان برخی از فعالان عرصه صنعت و تولید این نظر را قبول ندارند و معتقدند که تثبیت قیمت ارز در رقمی بالاتر از چیزی که هم اکنون وجود دارد، نمی تواند نتیجه بخش باشد و تولیدکنندگان مجبور به افزایش قیمت محصولات خود هستند که به تبع آن این تولیدات از سبد خرید خانوارها حذف می شود. در همین رابطه ‌معترف مدیر تبلیغات و بازاریابی شرکت خوشگوار بر این باور است که چنین اقدامی حذف بیشتر برخی اقلام غذایی و نوشیدنی از سفره ایرانی‌ها را رقم خواهد زد. گفت و گوی ما با این فعال صنعت نوشیدنی در ادامه از نظرتان می گذرد.

خوشگوار یکی از بهترین برندهای شناخته شده ایرانی است که بر سر سفره مردم قرار دارد. اندکی در رابطه با مشکلات تولید در ایران اعم از نوسانات نرخ ارز و چالش‌های صادراتی توضیح دهید.
نوسان نرخ ارز بر فعالیت تمام شرکت‌های تولیدکننده تأثیرگذار است و اولین صدمه آن متوجه تولیدکنندگان است، زیرا با طیف وسیعی کار می کنیم و محصولات خود را به دست آنها می رسانیم. قطعاً این نوسان موجب می شود که برخی تولیدات از سفره خانواده حذف شوند که مطمئنا بر تولیدکنندگانی مانند خوشگوار اثر دارد. همچنین می تواند به اقتصاد ضربه بزند؛ زیرا بازاری متشکل از مصرف‌کنندگان، نمی توانند هزینه ای را بابت تهیه برخی تولیدات پرداخت کنند که قاعدتا روی چرخ تولید نیز اثر خواهد گذاشت. البته این جزو رسالت شرکت ما است که تولیدات باکیفیتی داشته باشیم و اقلامی که برای تولید کالاها استفاده می کنیم، باکیفیت باشد؛ ولی گاهی اوقات مجبوریم که با این چرخ حرکت کنیم و متناسب با نقدینگی موجود در بازار، افزایش یا کاهش قیمت را داشته باشیم.
بسیاری از تجار معتقد هستند که نرخ ارز برای مثال 100 هزار تومان باشد اما نوسان نداشته باشد، در این رابطه چه نظری دارید؟
ما در ابتدا باید به جیب خانوار نگاه کنیم، زیرا تولیدات ما بیشتر برای مصرف داخلی است و اگر مثلاً نرخ ارز 100 هزار تومان شود، قطعا بر قیمت کالاها و به تبع آن بر میزان مصرف خانوارها تاثیر دارد. در شرایطی که برخی کالاها حتما باید سر سفره باشند، یک سری از تولیدات شرکت‌ها هم جزو محصولات لوکس به‌شمار می‌آید و مطمئنا در چنین شرایطی شرکت‌هایی که تولیدات آنها اقلام لوکس است، از سر سفره‌ها حذف می‌شود. بنابراین قایل به این موضوع نیستنم که اگر قیمت ارز 100 هزار تومان شود، بتوانیم نتیجه مثبتی بگیریم، زیرا متناسب با قیمت ارز مجبور خواهیم شد قیمت کالاهای خود را افزایش دهیم و به همان نسبت مصرف کننده را از دست می دهیم. در کشور ما نرخ ارز هر ساعت، هر روز، هر ماه و هر سال دستخوش نوسان است و اگر رسیدن نرخ ارز به 100 هزار تومان در دوره کوتاه مدت تأثیر نگذارد، ولی در بلندمدت حتماً تاثیر خود را خواهد گذاشت.
نوشابه جزو لاینفک سفره ایرانی‌هاست اما وزارت بهداشت آن را جزو موادغذایی مضر می‌داند. اگر نوشابه مضر است، چرا مجوز تولید و مجوز تبلیغات داده می شود و شما چه نظری در این رابطه دارید؟
نوشابه به خودی خود مضر نیست بلکه مصرف زیاد و بی رویه آن زیانبار است که البته این موضوع در مورد هر محصولی که زیاد مصرف شود، تاثیر منفی می گذارد. به طور کلی محصولاتی که در تولید آنها از شکر استفاده می شود، تا حدودی ضرر دارند ولی به اگر درست مصرف شوند، ضرری نخواهند داشت. البته این از سیاست‌های وزارت بهداشت، نه فقط در ایران بلکه در تمام دنیاست که روی محصولاتی که در آن از شکر استفاده می شود، در جهت تامین سلامت مردم، دقت بیشتری می کنند.

یکی از عمده‌ترین مشکلات تولیدکنندگان موادغذایی و نوشیدنی‌ها در ایران، تهیه مواد‌اولیه و بسته‌بندی است. اندکی در این رابطه توضیح دهید.
ما در شرکت خوشگوار از صفر تا صد فرآیند تولید را خودمان انجام می دهیم و البته شکر جز موادی است که باید تهیه شود. امیدواریم که دولت همکاری بیشتری در این رابطه داشته باشد و تمهیداتی را بیاندیشد تا بتوانیم مواد مورد نیاز خود را به راحتی تامین کنیم و تولیدکنندگان در فرآیند تولید، دچار مشکل مشکل نشوند.

در شرکت خوشگوار چند نوع محصول تولید می‌شود؟
در این مجموعه 260 قلم نوشیدنی در سایزها و بسته بندی‌های مختلف تولید می‌شود که این تولیدات هم سلامت محور هستند و هم تولیداتی داریم که در آن شکر، افزوده می‌شود. آبمیوه‌های گازدار، مواد لبنی مانند دوغ، شیر و شیرهای طعم دار، آب گازدار، آب معدنی، انواع نوشابه در طعم‌های مختلف و محصولات سلامت محور مانند ماء الشعیر از جمله تولیدات خوشگوار است. می‌توانم بگویم که خوشگوار، تنها مجموعه در ایران است که ماءالشعیر را به روش تخمیری تولید می‌کند اما بقیه مجموعه‌ها از آب عصاره استفاده می‌کنند. قاعدتا عصاره خواصی که باید ماء الشعیر داشته باشد را ندارد و در واقع نوشابه با طعم مالت هستند ولی ما چون فرآیند تخمیر را در تولید ماء‌الشعیر داریم، محصول سلامت محور تولید می کنیم و در نوع کلاسیک آن هیچ نوع شکری اضافه نمی‌کنیم. دیگر محصول ما نوشابه انرژی زا با برند ONE DAY است که یکی از باکیفیت ترین نوشابه‌های انرژی‌زا در سطح ایران است و مشابه با بهترین نمونه‌ای است که در دنیا به فروش می‌رسد. البته بهترین افرادی که می توانند در مورد این نوشابه انرژی زا نظر بدهند، مصرف کنندگان هستند.
به طور کلی نوشابه رژیمی داریم یا خیر؟
نوشابه رژیمی به معنایی که شکر در آن استفاده نشود، داریم. نوشابه ZERO هم در آزمایشگاه چک شده و هم وزارت بهداشت روی آن فرآیند آزمایشگاهی را انجام داده است و طبق مستنداتی که به ما ارایه شده و در سایر کشورها هم آزمایش انجام شده است، سالم تر از سایر نوشابه‌هاست.

تولیدات خوشگوار به کدام کشورها صادر می‌شود؟
به غیر از محصولاتی که تحت لیسانس یک برند خارجی هستند، بقیه محصولات این مجموعه صادر می‌شود و بازار هدف ما کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان، پاکستان، ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ترکمنستان هستند. همچنین در نمایشگاه اکسپو قراردادهایی را با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مانند امارات، عمان و کویت منعقد کردیم و برنامه داریم که ارتباط مؤثری را با کشورهایی مانند مصر، لیبی و لبنان داشته باشیم.

 

 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا