تولید بدون رشد محکوم به فناست
تولید بدون رشد محکوم به فناست
اقتصادسبز آنلاین: زمانی‌که نخستین کارخانه تولید ماکارونی با خطوط تولید پیشرفته در ایران آغاز به کار کرد...

اقتصادسبز آنلاین: زمانی‌که نخستین کارخانه تولید ماکارونی با خطوط تولید پیشرفته در ایران آغاز به کار کرد، عمده سهم بازار این محصول در دست کشورهای خارجی بود؛ به ‌گونه‌ای که نمادها و نشان‌های خارجی مفهوم فرهنگی و اقتصادی ماکارونی به شمار می‌آمدند. همچنین تا سال‌ها به دلیل کیفیت پایین محصولات ایرانی، تولید داخلی معنای چندانی نداشت و اگر هم داشت محصول قابل اعتنایی محسوب می‌شد. اما از اوایل دهه 80 که شرکت‌های تولیدی بزرگ و به نام ماکارونی پا به عرصه تولید گذاشتند، ورق برگشت و حالا صنعت ماکارونی در ایران به چنان پیشرفت چشمگیری در شئون مختلف رسیده که علاوه بر تأمین نیاز بازار داخلی، به بازارهای جهانی هم دست یافته است. هر‌چند که این صنعت با مشکلاتی مانند تامین مواد اولیه، قوانین و بخش نامه‌های دست و پاگیر و … مواجه است. در گفت و گویی که با نبی‌اله نوری‌نسب، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت ماکارونی سمیرا و تولید کننده برتر صنعت ماکارونی داشتیم، موضوعات مختلف مرتبط با این صنعت را مورد بررسی قرار دادیم.

تولیدکنندگان ماکارونی با مشکلاتی مانند تأمین مواد اولیه، بخش نامه‌های صادره و عملکرد دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان استاندارد و وزارت بهداشت مواجه هستند. به عنوان یک تولید کننده موفق صنعت ماکارونی، مهم ترین چالش‌هایی که سال‌ گذشته با آن مواجه بودید، شامل چه مواردی می شد؟
اگر ما ۱۴۰۲ را پشت سر گذاشتیم و به سال ۱۴۰۳ رسیدیم، قطعا از چالش‌ها عبور کرده ایم و راه حل آنها را پیدا کرده‌ایم ولی می توان این چالش‌ها را کم کرد. لذا وقتی مجلس می‌خواهد قانون کار، قانون تامین اجتماعی یا قانون مالیات را اصلاح کند، از نظرات افرادی که صاحب نظر و در بطن کار هستند، استفاده کند اما در حال حاضر درها بسته است و تصمیمات اتخاذ می‌شود. در واقع یکی از مشکلات ما این است که تصمیمات پشت درهای بسته گرفته می شود و اصلا از تولیدکنندکنندگان ماکارونی دعوت به عمل نمی‌آید.

در رابطه با صادرات با چه مشکلات و چالش‌هایی مواجه هستید؟
در رابطه با صادرات ماکارونی تمهیداتی اندیشیده شده ولی روان نیست. مساله تعهد ارزی و انتقال پول وجود ندارد و آن را ریالی کرده‌اند که البته شامل حال تمام کشورها نمی شود. همچنین در خصوص انتقال ریالی پول حاصل از صادرات، برخی افراد واردترند یا ارتباطاتی دارند که می توانند در این رابطه زودتر اقدام کنند. علاوه بر این بازگشت ارز حاصل از صادرات با دشواری مواجه است. رفع تعهد ارزی هم مسایل و مشکلات خاص خود را دارد؛ این در حالی است که نمی‌توانیم وارد بانک مرکزی شویم و با مسئول مربوطه صحبت کنیم و فقط می‌توانیم نامه ارسال کنیم. در همین حال خودم برای واردات ماشین آلات به ارزش ۲۰۰ هزار یورو به مدت ۷ ماه در صف بودم. البته من عشق این‌کار را دارم ولی اگر بخواهید برای کسی که این عشق را ندارد، آن را ایجاد کنید و او را تشویق کنید این اتفاق نخواهد افتاد.

با توجه به چند نرخی بودن ارز گندم و آرد و همچنین کمبود آرد سمولینا که همیشه مشکل سال‌های دور و نزدیک صنعت ماکارونی بوده است، اگر در رابطه با تأمین مواد اولیه صحبتی دارید، بفرمایید.
وزارت جهاد‌کشاورزی تصمیم بسیار خوبی گرفته بود که مصرف‌کنندگان برای تأمین مواد اولیه، مستقیما از کشاورزان خریداری کنند که این رویه به مدت دو سال ادامه داشت و بسیار عالی بود و منجر به احیای کشت شده بود که متاسفانه این رویه، به هم خورد. این در حالی است که برای تصمیم گیری بایستی با مصرف کننده گندم، صحبت و مشورت شود و کسی که تصمیم می‌گیرد، باید دستش در کار باشد. البته خوشبختانه دولت تامین مواداولیه مورد نیاز صنعت ماکارونی را انجام می‌دهد و مشکلی در این رابطه وجود ندارد.

چه نقاط ضعف و قوتی برای نمایشگاه ایران اگروفود متصور هستید؟
در این نمایشگاه، تولیدکنندگان کالاهای خود را به نمایش می‌گذارند و دیداری بین مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان شکل می گیرد. شاید مردم دوست داشته باشند تشکیلات، مدیرعامل، مدیر فروش و فضای کار برندی که سال‌های سال است مورد مصرف قرار می‌دهند را از نزدیک ببینند و این موضوع در ذهن مصرف کننده، نقش و نمای بسیار خوبی دارد. در مجموع نمایشگاه یکی از رویدادهای مورد نیاز برای هر تولید کننده‌ای است؛ البته اگر شرایط مالی لازم را داشته باشد. بنابراین دولت باید امکاناتی را فراهم کند تا تولید کنندگان امکان شرکت در نمایشگاه اگروفود را داشته باشند و کالا و محصولات خود را عرضه کنند و با خریداران، تفاهم نامه امضا کنند.
در واقع تأمین کنندگان بسیاری در اگروفود حضور دارند و نه فقط مواد غذایی بلکه ملزومات و صنایع تبدیلی و تکمیلی هم عرضه می‌شود. در واقع نمایشگاه اگروفود بهترین بستر برای انجام دیدارها و انعقاد تفاهم نامه‌ها است.

کمی هم درباره ماکارونی سمیرا صحبت کنیم؛ داستان شکل‌گیری این برند و فعالیت آن تا به امروز چگونه بوده است؟
ماکارونی سمیرا در سال 1356 ثبت شد و از همان زمان، فعالیت خود را آغاز کرد. در ابتدا با آقای ملک شریک شدیم و کار را ادامه دادیم و در سال ۷۰ هم مانا را خریدیم که آقای آثاریان به جمع ما اضافه شد و بیش از 20 سال در حالت سنتی فعالیت کردیم.

از چه سالی مستقل شده‌اید؟
از سال ۹۶ جدا شدیم و به صورت مستقل فعالیت می‌کنیم.

در ابتدا با چه میزان تولید شروع کردید و امسال به چه میزان تولید رسیده‌اید و صادرات شما در این سال‌ها چه تغییری داشته است؟
اگر تولید رشد نداشته باشد، محکوم به فنا است؛ بنابراین ما سالیان سال تلاش کردیم که آن رشد طبیعی تولید را داشته باشیم. سال گذشته هم به روزرسانی ماشین آلات را انجام دادیم که هم اکنون درگیر آن هستیم و امیدواریم که اصلاح شود. بخش زیادی از ماشین آلات از گمرک ترخیص شده و بخشی نیز همچنان در گمرک است. نصب ماشین آلات را در آینده نزدیک آغاز می‌کنیم تا محصول ماکارونی خود را با خطوط جدیدتر و کیفیت بهتر و به روزتر عرضه کنیم.

میزان تولیدات ماکارونی سمیرا چند درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است؟
میزان تولیدات تقریباً درصد معقولی نسبت به تورم رشد داشته است.

میزان اشتغال شما در حال حاضر چقدر است؟
بیش از ۱۰۰ نفر اشتغال زایی داشته ایم ولی با توجه به اجرای طرح توسعه، این میزان چندین برابر خواهد شد.

 

 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا