دخالت دولت در ارزحاصل از صادرات مشکل زاست
دخالت دولت در ارزحاصل از صادرات مشکل زاست
اقتصادسبز آنلاین: شرکت «پریس» از پیشگامان صنعت غذا در تولید محصولات غذایی منجمد در طول دو دهه گذشته از روند رو به رشد مطلوبی برخوردار بوده است.

اقتصادسبز آنلاین: شرکت «پریس» از پیشگامان صنعت غذا در تولید محصولات غذایی منجمد در طول دو دهه گذشته از روند رو به رشد مطلوبی برخوردار بوده است. در آستانه نمایشگاه «ایران اگروفود» بی‌مناسبت ندیدیم تا پای صحبت‌های کاظم ذره‌بینی، مدیرعامل شرکت ‌«پریس» بنشینیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

به عنوان نخستین پرسش لطفاً مهم‌ترین مشکلات تولیدکنندگان صنایع غذایی در سال جدید را تشریح کنید.

در طول 24 سال فعالیت در صنعت غذا و صنایع تبدیلی، فرآیند تولید، تأمین مواد اولیه‌، ایجاد شبکه توزیع و سردرگمی در قوانین و عدم آشنایی مقامات با این صنعت همچنین کمبود سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه، عدم حمایت دستگاه‌های ذی‌ربط خصوصاً در صنعت پخش و مواد تولیدی و گسترش آن را می‌توان از مهمترین مشکلات روبه‌روی این صنعت دانست. ارتباط تولیدکننده با مصرف‌کننده گرفتاری‌های خاص خودش را دارد. امروز 10 درصد تولید ناخالص داخلی کشور را بخش مواد غذایی تأمین می‌کند که نشان‌دهنده اهمیت این صنعت است.

در زمینه توزیع موادغذایی با چه مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنید؟

کمبود سرمایه‌گذاری در صنعت پخش لطمه‌های بسیاری زده است و در این راستا شرکت پریس اصفهان با ایجاد شبکه کوچکی در قالب شرکت پخش فرآورده‌های منجمد (پخش بهنگام‌آوران فراگیر) توانسته قسمت کوچکی از این معضل را به تنهایی رفع کند. در سطح کشور ایران با گستردگی وسیع آن هزینه‌های پخش متفاوت بوده و یکسان نیست متأسفانه دولت با تعیین حاشیه سود برای پخش مواد غذایی و عدم توجه به این گستردگی سودآوری آنها را مختلف و با زیان روبه‌رو ساخته است. آینده و استحکام در بخش صنایع غذایی در دست شبکه‌های توزیع است. در تجارت هوشمند برای توسعه زنجیره تولید حفظ مشتریان و متقاضیان به سازمان‌دهی پایدار نیاز است. باید بهترین تولید با بهترین کیفیت را در سطح بین‌المللی برای صادرات ارائه داد.

در زمینه صادرات چه معضلاتی پیش‌روی صادرکنندگان صنایع غذایی است؟
دخالت دولت در برگشت ارز حاصل از صادرات و در اختیار گذاشتن ارز حاصل برای صادرکننده باعث رشد و شکوفایی در تولید، توسعه واحدهای تولیدی و استانداردهای بین‌المللی می‌شود. امروز صادرات با مشکلات متعددی روبه‌رو است. تحریم‌ها، محدودیت‌های تجاری، ارز، استاندارد و مقررات بین‌المللی از عمده مشکلات در صادرات است.

 
 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا