رعایت استاندارد‌های بین‌المللی در صادرات محصولات کشاورزی
رعایت استاندارد‌های بین‌المللی در صادرات محصولات کشاورزی
رعایت استانداردها در بخش تولید کالاهای داخلی‌، ‎صادراتی و خدماتی یکی از مؤلفه‌های لازم برای دستیابی به پیشرفت هر کشور محسوب می‌شود.

محمدامین راینی *

رعایت استانداردها در بخش تولید کالاهای داخلی‌، ‎صادراتی و خدماتی یکی از مؤلفه‌های لازم برای دستیابی به پیشرفت هر کشور محسوب می‌شود. امر مهمی که توسعه صادرات و رونق فضای اقتصادی را به‌دنبال دارد.
‎به عبارتی از پیش‌شرط‌های ضروری برای مشتری‌یابی در بازارهای مورد هدف، ورود به عرصه رقابت و رمز ماندگاری در بازارهای جهانی بشمار می‌رود. چه‌بسا کالاهای بی‌کیفیت و بدون شناسنامه علاوه بر تخریب بازار صادرات، باعث می‌شوند کالاهای باکیفیت هم تحت‌ تأثیر قرار گیرند؛ بنابراین درصورتی‌که تولیدکنندگان کشور نتوانند منطبق بر استانداردهای ملی و بین‌المللی تولیدات خود را به جهان عرضه کنند این فرصت به یک تهدید تبدیل می‌شود. اما یکی از مهم‌ترین محصولاتی که استانداردسازی آن‌ها در سال‌های اخیر، مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته محصولات کشاورزی است. به‌ویژه آنکه اغلب مناطق کشور دارای قابلیت‌های کشاورزی فراوانی است و می‌توان از این پتانسیل در جهت رونق‌دهی به صادرات بهره‌مند شد. آن‌هم در شرایطی که کشور بر صادرات غیرنفتی و کاهش وابستگی به صادرات نفت تأکید می‌کند، تمرکز بر صادرات محصولات کشاورزی با هدف اشتغالزایی برای کشاورزان و ارزآوری برای کشور اهمیت فراوانی پیدا می‌کند.
‎علاوه بر این، مطرح‌شدن محصولات ایرانی در سطح بین‌المللی و شناخته شدن آن‌ها، رقابت را میان تولیدکنندگان افزایش داده تا محصولات باکیفیت‌تری عرضه شود.
در منطقه چهارفصلی چون استان کرمان باوجود هزاران هکتار مزارع کشاورزی که ۱۸ درصد از اشتغال و ۱۲ درصد از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده، برتری بیشتری در زمینه تولیدات کشاورزی هم وجود دارد. به‌طوری‌که این استان از لحاظ تولیدات کشاورزی در رتبه اول تا سوم قرارگرفته و می‌توان از این قابلیت در راستای ورود به بازارهای جهانی استفاده کرد؛ اما به شرط آنکه محصولات تولید شده با استانداردهای جهانی منطبق باشد.
‎باید گفت فقدان وجود استانداردهای متناسب میان کشورها، مهم‌ترین چالش در راه صادرات محصولات کشاورزی است، حال‌آنکه عدم وجود استاندارد مناسب در محصولات عرضه‌ شده به کشورهای عضو این امکان را می‌دهد که مانع ورود کالا به کشور خود شوند، همان‌طور که به‌ دفعات، این اتفاق برای محصولات صادراتی کشور ما افتاده و به‌دلیل فقدان استانداردهای قابل ‌قبول، کالاها برگشت داده شده است.
با وجود تمام این مشکلات سال‎ ۱۴۰۲ بیش از یک میلیارد دلار افزایش صادرات محصولات کشاورزی داشتیم که از لحاظ وزنی ۱۳ درصد و از لحاظ ارزشی ۲۳ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد داشته است. بهبود 2 میلیارد دلاری تراز تجاری این بخش، نشان داده وضعیت کشاورزی از شرایط خوبی برخوردار است.

* عضو اتاق بازرگانی ایران، سوئیس ایتالیا و مدیرعامل شرکت «کارزان»

 
 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا

 
 

  • نویسنده : محمدامین راینی