صنعت کنسرو آماده تعامل با بازار سرمایه نیست
صنعت کنسرو آماده تعامل با بازار سرمایه نیست
اقتصادسبز آنلاین: به گفته عضو هيات مديره سنديکای صنايع کنسرو ايران، ظرفيت‌های جهش توليد با مشارکت همگانی در سال 1403 فراهم نيست و در اين زمينه، محدوديت های فراوانی وجود دارد.

اقتصادسبز آنلاین: به گفته عضو هیات مدیره سندیکای صنایع کنسرو ایران، ظرفیت‌های جهش تولید با مشارکت همگانی در سال 1403 فراهم نیست و در این زمینه، محدودیت های فراوانی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار «اقتصاد سبز» حسن فروزان فرد در نشست بررسی فرصت‌ها و چالش‌های کسب و کار صنعت کنسرو در سال 1403 به یکی از اقدامات ضروری هیأت مدیره سندیکای صنایع کنسرو اشاره کرد و گفت: اقدامی که در سطح مجامع باید اتفاق بیفتد، این است که ما باید یک گفت‌وگوی جدید را پایه گذاری کنیم و از حوزه‌های مالی و حسابداری بخواهیم که یک بازنگری اساسی در زمینه اطلاع‌رسانی داخلی خودمان انجام دهند. ما در شرایط رسمی و برای اطلاع رسانی به سازمان مالیاتی مجبوریم از همین بستر استفاده کنیم.
وی با تأکید بر اینکه باید به صورت واقع بینانه، ویژگی و شناسنامه دارایی‌های خود را استخراج کنیم، اذعان داشت: در ادامه باید ببینیم که این دارایی‌ها چقدر تحت تأثیر کاهش ارزش به‌صورت سالیانه هستند و قیمت‌هایشان به چه صورت تغییر می‌کند و پیش بینی قیمتی ما برای زمانی که می‌خواهیم جایگزین کنیم، چقدر است و آن زمان برای خودمان هزینه استهلاک محاسبه کنیم. در این شرایط در صورت‌های مالی خودمان در سطح هیات مدیره گفت و گو می کنیم و در سطح مجامع خودمان به گونه‌ای دیگر با هم صحبت می‌کنیم. آن زمان نمی‌توانیم برخی از اشتباهات سیاستگذاری در حوزه فروش و بازاریابی را تکرار کنیم.
عضو هیأت مدیره سندیکای صنایع کنسرو ایران با اشاره به اینکه در دوره‌های تورمی قبلی برخی از موارد جبران تامین منابع مالی و گرفتاری‌های اقتصادی را با رفتارهایی از جنس آسیب‌های قیمتی جبران کردیم، گفت: یعنی حاضر شدیم رقابت قیمتی کنیم و در جایی که باید تغییر قیمت اتفاق می‌افتاد، در مورد آن مقاومت به خرج دادیم تا مقدار فروش بیشتری داشته باشیم و برخی از کمبود منابع مالی خود را جبران کنیم. فروزان‌فرد با اشاره به برگزاری جلساتی در کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی ایران در مورد هزینه واقعی منابع مالی، تصریح کرد: در طول 5 ماه گذشته، در کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی ایران با مقامات و مسئولان مختلف، ملاقات و گفت‌و‌گو کرده‌ایم تا مطمئن بشویم که دیگری هیچ راهی وجود ندارد و همه آنها ما را مطمئن کردند که هیچ راهی وجود ندارد. بنابراین آنهایی که هنوز وام ۴۰ درصدی را دریافت نکرده اند، باید خودشان را آماده این اقدام کنند. وی در ادامه افزود: اصلاً نرخ بهره به‌گونه‌ای است که وقتی بالا می‌رود، دیگر پایین نمی‌آید؛ مگر اینکه یک تحول بزرگ اقتصادی رخ دهد. در غیر این صورت هیچکس حاضر نیست این مسیر بازگشت را طی کند؛ در جایی که سایه متغیرهای اقتصادی کلان همگی روند صعودی دارند. در گذشته این خطاهای استراتژیک را در عرصه فروش و قیمت گذاری و بازاریابی انجام می‌دادیم اما واقعیت این است که شرایط اقتصادی امسال به ما اجازه این جبران را نمی‌دهد؛ بدین معنا که موجودی انبارهای خود را با هیجان و به خاطر جبران یک منفعت از دست رفته که نرخ بهره ۲۳ یا ۲۵ درصدی بایت آن پرداخت کرده بودیم، فروخته‌ایم و باید سه ماه آینده برای تهیه همان موجودی وام ۴۰ درصدی دریافت کنیم.

برخی رقابت ها موجب نابودی تولیدکنندگان می شود
فروزان‌فرد در عین حال راه اندازی برخی رقابت‌ها بین فعالان صنعت را موجب نابودی تولیدکنندگان این عرصه دانست و اظهار داشت: در همین رابطه کاری را در سندیکای صنایع کنسرو ایران آغاز کرده‌ایم که امیدواریم امسال بیشتر و جدی‌تر در این زمینه پیش برویم و دیتاهای خود را در حوزه فروش و بازاریابی با یکدیگر به اشتراک بگذاریم و به تدریج این مرکز در سندیکا پا بگیرد و زمانی که این دیتاها پایایی بهتری پیدا کرد، در اختیار سایر دوستان قرار بگیرد؛ به گونه‌ای که زمینه بررسی دیتا و تصمیم‌گیری بهتر را فراهم کند. این فعال بخش خصوصی به وجود ضعف‌های زیاد در این زمینه اشاره کرد و یادآور شد: ‌در واقع از آنجا که دیتاهای فروش واقعی نیستند و در تمام دیتاهایی که منتشر می‌شود، ایراداتی وجود دارد، زمینه فهم درست از بازار را برای ما فراهم نمی‌کند. از همین رو سعی خواهیم کرد با همت مهندس عبدالله، رییس کمیته صادرات سندیکا و تخصص و سابقه وی در عرضه فروش، بتوانیم به زودی آثار فهم آن را به دوستان منتقل کنیم.
فروزان فرد در ادامه اضافه کرد: توصیه شخصی من به عنوان کوچک‌ترین فرد این است سهمی که امسال می‌گیرید آنقدر پر هزینه است و به حدی شما را پر ریسک می‌کند که ممکن است اصل سهم خود را از دست بدهید. در واقع اگر سطح فعالیت خود را در شرایط تورمی فعلی، افزایش دهیم فقط امکان آسیب پذیری و ریسک خود را بزرگتر کرده‌ایم؛ در‌صورتی که واقعا جای انتخابی برای تنوع ظرفیت‌های تامین مالی به معنای واقعی کلمه به ویژه در کوتاه مدت نداریم.
عضو هیأت مدیره سندیکای صنایع کنسرو ایران با تاکید بر اینکه اغلب تولیدکنندگان کنسرو هنوز آمادگی تعامل با بازار سرمایه را ندارند، گفت: مقداری از این عدم آمادگی هم حاصل از دانش و اطلاعات، مقداری از نحوه ثبت و ضبط اطلاعات در داخل شرکت و بخشی به دلیل وضعیت حسابداری و وضعیت حسابرسی مستقل ما است و واقعا بازاری که از آن به نام بازار سرمایه نام می‌بریم، نداریم و این بازار هیچ همخوانی و ارتباطی با نظام بانکی ندارد.
آنگونه که فروزان‌فرد می‌گوید در بازار سرمایه بر خلاف نظام بانکی، از نمایش صوری برای استفاده از تسهیلات خبری نیست؛ به‌همین دلیل حتی اگر به فکر تنوع بخشی هم هستیم به این راحتی‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود. در حال حاضر عمده شرکت‌های بازیگر در این صنعت آمادگی لازم برای مراجعه به مؤسسات مالی، شرکت‌های تأمین سرمایه و شرکت‌های سرمایه‌گذاری که در تعاملات بورسی فعالیت می‌کنند را ندارند. وی در ادامه افزود: ممکن است عمده حسابرسی‌هایی که در اغلب واحدهای کنسروی انجام می‌شود، حسابرسی مورد توجه موسسات مالی و اعتباری نباشد؛ بنابراین در سال ۱۴۰۳ به این فکر نکنید که ممکن است بتوانید از این ظرفیت به شکل معناداری استفاده کنید و اتفاقا به این فکر کنید که امسال شروعی باشد برای تصمیم گیری جدی در زمینه اصلاح این اتفاق‌ها.

استفاده از ظرفیت بازیگران مهم صنعت کنسرو بعید است
فروزان‌فرد در بخش دیگری از سخنانش ضمن بعید دانستن استفاده از ظرفیت‌های بازیگران مهم صنعت کنسرو در سال ۱۴۰۳ اظهار داشت: چرا که این کارها زمانبر است و حداقل 2 تا 3 سال وقت لازم داریم تا ساختار شفاف‌تری در حوزه مالی خود داشته باشیم و بتوانیم حسابرسی‌های با سطح بالاتری را باز کنیم و اعتماد بازیگران در بازار سرمایه را جلب کنیم‌. چون در بازار پول ما از منابع بانکی استفاده می‌کنیم و منابع در اختیار بانک است و هر جوری که او بخواهد از ما استفاده می‌کند ولی در بازار سرمایه شما با یک میانجی طرف هستید که او صرفا می‌خواهد ترتیبات تخصیص منابع موجود در بازار که متعلق به مردم است را به شما بدهد؛ بنابراین بازار شفاف‌تر است و دقت بیشتری دارد و به هیچ عنوان هم حاضر نیست ریسکی را که نمی‌شناسد مورد معامله قرار دهد، زیرا آسیب می‌بیند. وی با بیان این‌که تا این لحظه رکود در بازار سرمایه در زمینه انتشار اوراق بدهی نداشته‌ایم، تاکید کرد: البته تصور می‌کنم با اتفاقاتی که در حال رخ دادن است، شاید این زمینه‌ها امکان‌پذیر باشد و مطمئنم که بازیگران این حوزه هم نسبت به این موضوع خیلی خیلی حساس هستند و می‌خواهند که از آن پاسداری کنند تا احتمال رکود در بازار سرمایه وجود نداشته باشد. فروزان‌فرد اضافه کرد: بنابراین تا اطمینان خاطر در سطح بسیار بالا وجود نداشته باشد، مطمئنم که بازیگران عطای آن را به لقایش می‌بخشند و تا زمانی که کوچک‌ترین نگرانی در زمینه حسابرسی‌ها، کیفیت حساب‌ها، شفافیت‌ها و جزئیاتش داشته باشد، آن را در بازی خود راه نمی‌دهند؛ از همین رو فروش ارزان قیمت برای جبران بدهی قبلی ما را وارد یک نقطه کشنده می‌کند. وی با تکید بر اینکه باید از منظر تغییرات مالیاتی هم به موضوع نگاه کرد، گفت: باز هم در این قسمت، این حاشیه سود احتمالی ما را تحت فشار بیشتر قرار می‌دهد و نه فقط حاشیه سود بلکه به جریان نقدینگی ما هم آسیب می‌زند. حجم و شکل پرداخت مالیات در حال تغییر است و تنوع نظام‌های مالیاتی که ما در آنها درگیر می‌شویم چه به صورت شخصی و چه به صورت شرکتی، تنوعی از پرداخت‌های مالیات با سررسیدهای متفاوت ایجاد می‌کند.

 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا