عقب‌افتادگی 10 ساله ورود فناوری به صنعت
عقب‌افتادگی 10 ساله ورود فناوری به صنعت
اقتصادسبز آنلاین: در شرایطی که بزرگترین منابع نفت و گاز دنیا را در اختیار داریم مضحک‌تر از این نمی شود که کارخانه‌ها به دلیل کمبود گاز یا برق تعطیل شوند و این‌ها جنبه‌های دردآوری است که باید سیاستگذاران در رابطه با آن اقداماتی را انجام دهند...

اقتصادسبز آنلاین: در شرایطی که بزرگترین منابع نفت و گاز دنیا را در اختیار داریم مضحک‌تر از این نمی شود که کارخانه‌ها به دلیل کمبود گاز یا برق تعطیل شوند و این‌ها جنبه‌های دردآوری است که باید سیاستگذاران در رابطه با آن اقداماتی را انجام دهند که مهم ترین اقدام آزاد کردن نرخ ارز است.

به گزارش خبرنگار ما، دکتر حسین عبده تبریزی اقتصاددان برجسته کشور ضمن بیان این مطلب و با ابراز نگرانی از کاهش سرمایه‌گذاری و منفی شدن موجودی سرمایه خالص در کشور اظهار داشت: تشکیل سرمایه ثابت وضعیت بسیار بدی پیدا کرده و نه تنها نرخ رشد آن منفی شده، بلکه صفر شده است. این در حالی است که حدود 15 سال است که در نفت و گاز سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم و در صنعت حدود ۴ سال است که به صفر رسیده‌ایم؛ یعنی تشکیل سرمایه صورت نمی‌گیرد و به تبع آن، از نظر تکنولوژی عقب می‌افتیم. به گفته وی، حدود ۱۰ سال است که در کشورمان تکنولوژی جدید نداریم که این خود موجب از بین رفتن کیفیت بین‌المللی تولیدات می شود و قاعدتا زمانی که تولیدکننده در فشار باشد، دیگر به استهلاک و فرسودگی تجهیزات و ماشین‌آلات خود فکر نمی‌کند. آنگونه که عبده تبریزی می گوید در شرایطی که بزرگترین منابع نفت و گاز دنیا را در اختیار داریم، مضحک تر از این نمی شود که کارخانه‌ها به دلیل کمبود گاز یا برق تعطیل شوند و این‌ها جنبه‌های دردآوری است که باید سیاستگذاران در رابطه با آن اقداماتی را انجام دهند که مهم ترین اقدام، آزاد کردن نرخ ارز است. وی با انتقاد از تفکر برخی از اعضای هیات دولت در مورد کنترل قیمت‌ها گفت: هم اکنون دولت هم خود را در وضعیتی قرار داده است که جرات افزایش قیمت بنزین را ندارد و نمی تواند با شفافیت به مردم بگوید که چاره‌ای جز افزایش قیمت بنزین ندارد. عبده تبریزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فصلی بودن تولید در صنعت کنسرو تأکید کرد: این موضوع بدان معناست که نیازهای مالی تولیدکنندگان و صاحبان صنایع دچار نوسان می‌شود و بنابراین باید به مقوله فصلی بودن صنعت کنسرو دقت کنیم و به آن توجه کنیم.
این استاد دانشگاه موضوع دیگر را نوسان قیمت ارز دانست و اذعان داشت: نوسانات نرخ ارز تاثیرات بسیار زیادی دارد و اگر کشوری بودیم که از نظر مالی حالت جا افتاده‌ای داشتیم، می‌توانستیم این نوسانات را با روش‌های مالی کنترل کنیم. علاوه بر این نیاز به سرمایه‌گذاری در تجهیزات هم داریم و درست است که قیمت یک ماشین ۳ میلیارد تومانی یا ۵ میلیارد تومانی، زیاد نیست اما برای تهیه آن، نیاز به منابع وجود دارد.

نوسانات قیمت مواد اولیه و عدم قطعیت در هزینه‌ها
عبده تبریزی با تاکید بر اینکه نوسانات قیمت مواد اولیه عدم قطعیت در هزینه‌ها ایجاد می‌کند، بیان کرد: تغییر مدام هزینه‌ها به معنای مراقبت دایمی است؛ به این معنا که تولیدکننده محصولی را نفروشد که زیر قیمت است، هزینه‌های ثابت وی، هزینه‌های واحد تولیدی و استهلاک وی را پوشش ندهد.
وی در قسمت دیگری از سخنان خود، حجم صنعت کنسرو در سال ۲۰۲۰ میلادی را ۱۲۴ میلیارد دلار اعلام و تصریح کرد: ۳۰ درصد این حجم متعلق به آمریکاست و به نظر می‌رسد بزرگترین بازار را این کشور در اختیار دارد. البته اگر با نرخ رشد ۵ درصد به این صنعت نگاه کنیم، حجم فعلی آن ۱۸۲ میلیارد دلار خواهد شد و به نظر می رسد که سهم بازار ایران، ۷۰۰ میلیون دلار باشد که عمده آن شامل رب گوجه فرنگی و تن ماهی است.
عبده تبریزی در ادامه اضافه کرد: چالش دیگری که صنعت کنسرو دارد، این است که مؤسسات مالی به‌دلیل شرایط بازار و اتکای بخشی از صنعت به ارز، سرمایه‌گذاری در این صنعت را دارای ریسک بالایی می‌بینند. همچنین یکی دیگر از ریسک‌های صنعت کنسرو، محدودیت تسهیلات، تضامین بالا و نرخ سود است و به نظر من تولیدکنندگان کنسرو، این نرخ سود را بپذیرند و در مورد آن مقاومت نکنند. وی در توصیه‌ای خطاب به تولیدکنندگان کنسرو گفت: عمده پولی که شما نیاز دارید، سرمایه در گردش است و به هیچ وجه سرمایه در گردش را صرف سرمایه‌گذاری بلند مدت نکنید که برعکس آن هم صادق است؛ چرا که سرمایه در گردش نیازمند پول بلند مدت است. همچنین سرمایه در گردش را صرف خرید دارایی ثابت نکنید و اگر این کار را انجام دهید، کسب و کار فعلی تان به مشکل می‌خورد. این اقتصاددان برجسته فقدان نقدینگی را موضوع بسیار بدی برای واحدهای تولیدی دانست و یادآور شد: هیچ موضوعی بدتر از فقدان نقدینگی نیست و شرکت یا واحدی که دچار مشکل نقدینگی شود، ناگزیر و نهایتا آسیب‌پذیر است. این در حالی است که هیچ بانکی تسهیلات ۵ ساله یا حتی 3 ساله به تولیدکنندگان اعطا نمی کند. همچنین تولیدکنندگان باید به دنبال روش‌های جدید و ابزارهای جدید برای تأمین نقدینگی بروند و مثلا از ظرفیت‌های موجود در بازار سرمایه استفاده کنند. به گفته عبده تبریزی، به حرکت درآوردن دارایی‌های منجمد، شناسایی و مدیریت ریسک و اتخاذ سیاست‌های مختلف در حوزه سرمایه در گردش از راهکارهای دیگری است که می تواند به تولیدکنندگان کمک کند. وی در بخش دیگری از سخنانش به ارایه چند استراتژی در حوزه مدیریت سرمایه در گردش پرداخت و گفت: یک استراتژی مربوط به توسعه روابط با موسسات مالی است که در این راستا تولیدکنندگان باید با مقوله‌هایی مانند منتشر کردن اوراق در بورس و کارکردهای آنها آشنا شوند. برای آموزش گرفتن در این زمینه می توان از وجود فارغ التحصیلان دانشگاهی استفاده کرد. بنابراین بهره گیری از راهکارهای مالی نوآوران مانند اوراق مشارکت توصیه می‌شود. عبده تبریزی با اشاره به این‌که شاید در بسیاری موارد، تولیدکنندگان کنسرو با هم توافق نداشته باشند، خطاب به آنها اظهار داشت: اما در مواردی که منافع مشترک و منافع کوچک دارد، می‌توانید با هم اتحادهایی تشکیل دهید و این منافع را پیگیری کنید.

 

 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا