نقشه پراکنش علف‌های هرز گندم تهیه شد
نقشه پراکنش علف‌های هرز گندم تهیه شد
اقتصادسبز آنلاين: به همت موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، نقشه پراکنش علف‌های هرز گندم کشور تهيه شد.

اقتصادسبز آنلاین: به همت موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، نقشه پراکنش علف‌های هرز گندم کشور تهیه شد.

معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته‌های موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، ثبت آفتکش‌های کم‌خطر و استفاده از روش‌های کنترل غیرشیمیایی مانند تناوب و تغییر الگوی کشت را از اهم فعالیت‌های این موسسه برای کنترل علف‌های هرز برشمرد.

شهرام شاهرخی در گفتگو با برنامه از مزرعه تا سفره رادیو سلامت با موضوع «ایمنی و سلامت محصول گندم- علف‌های هرز گندم» در رابطه با اهمیت گندم بیان کرد: گندم بیشترین سرانه مصرف در کشور را دارد و هر ایرانی به طور متوسط 170 کیلوگرم گندم مصرف می‌کند و 40 درصد کالری مورد نیاز مردم از این محصول تامین می‌شود؛ از این رو گندم محصولی استراتژیک محسوب شده و باید در راستای خودکفایی این محصول قدم برداشت، هرچند در گذشته نیز در برخی سال‌ها خودکفا بوده‌ایم.

وی با بیان این که حدود 400 گونه از علف‌های هرز از 44 خانواده گیاهی در مزارع گندم شناسایی شده‌اند که تعدادی پهن‌برگ و تعدادی باریک‌برگ هستند، افزود: علف‌های هرز برای جذب آب و مواد غذایی با گیاه زراعی رقابت می‌کنند و باعث ضعف گیاه و کاهش عملکرد می‌شوند. از طرفی با تعرق خود سبب بالا رفتن رطوبت محیط شده و بیماری‌های قارچی و باکتریایی را در مزارع گندم افزایش می‌دهند؛ بنابراین این دسته از عوامل خسارت زا به خصوص در مناطق جنوبی، مناطق گرم و مرطوب شمال کشور اهمیت بالایی دارند.

معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته‌های موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور خاطرنشان کرد: تاکنون 36 علف‌کش اختصاصی برای کنترل علف‌های هرز گندم در موسسه تحقیقات گیاهپزشکی به ثبت رسیده است و به طور کلی فعالیت موسسه برای کنترل علف‌های هرز ابتدا بر روی ثبت آفت‌کش‌های کم‌خطر و سپس بر روی استفاده از روش‌های کنترل غیرشیمیایی مانند تناوب و تغییر الگوی کشت متمرکز است.

به گفته شاهرخی، با استفاده از سامانه‌های اطلاعات جغرافیایی یا GIS نقشه پراکنش علف‌های هرز گندم دیم و گندم آبی بر مبنای جنس و گونه تعیین شده و این شناسایی دقیق، قدم اول در مدیریت این عوامل خسارت زا است. در عین حال باید توجه داشت هرچند مدیریت شیمیایی آخرین راهکار است ولی آفت‌کش‌های به ثبت رسیده در موسسه دوره کارنسشان حدود دو هفته است. از آنجا که زمان کنترل علف‌های هرز در اوایل رشد آنهاست، وقتی با علف‌کش با آنها مبارزه می‌کنیم قبل از رسیدن گندم علفکش‌ها اثر خود را از دست داده و تاثیری روی سلامت گندم نخواهند گذاشت.

معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته‌های موسسه افزود: آنچه بابت نگرانی مردم در ارتباط با امنیت غذایی گندم می‌شود، باقیمانده آفتکش‌ها و مایکوتوکسین‌ها در این محصول است. در گندم باقیمانده مایکوتوکسین وجود ندارد و از آنجایی که سرانه مصرف آفتکش در کشور ما بسیار پایین‌تر از کشورهای پیشرفته است و از آفتکش‌های کم‌خطر استفاده می‌شود، از نظر باقیمانده آفتکش نیز مشکلی وجود ندارد.

شاهرخی در پایان تاکید کرد: با توجه به این که رقم های گندم معرفی شده توسط موسسات تابع سازمان تات در سال‌های اخیر پروتئین بالایی دارند و موسسه گیاه‌پزشکی نیز با مدیریت صحیح سن گندم توانسته این پروتئین را حفظ کند، هیچ گونه نگرانی از نظر هدررفت گندم وجود ندارد./ ایانا