تبدیل ساقه گیاه موز به «بیوپلاستیک» برای بسته‌بندی موادغذایی
تبدیل ساقه گیاه موز به «بیوپلاستیک» برای بسته‌بندی موادغذایی
اقتصاد‌سبز آنلاین: در قاره‌ای دور از استرالیا، محققان دانشگاه نیو ساوت ولز با انجام تحقیقات و آزمایش‌های متعدد، تلاش کرده‌اند تا ساقه گیاه موز را به «بیوپلاستیک» تبدیل کنند ...

اقتصاد‌سبز آنلاین: در قاره‌ای دور از استرالیا، محققان دانشگاه نیو ساوت ولز با انجام تحقیقات و آزمایش‌های متعدد، تلاش کرده‌اند تا ساقه گیاه موز را به «بیوپلاستیک» تبدیل کنند و این امکان را دارد که طیف وسیعی از کالاها از جمله کیسه‌های خرید و سینی‌های بسته‌بندی گوشت را نیز از این طریق طراحی و تولید کنند.

در واقع موز از جمله محصولاتی است که بیش از 80 درصد از مواد گیاهی جانبی آن پس از برداشت، دور ریخته یا کمپوست می‌شود و تنها میوه موز برای عرضه به مصرف‌کنندگان وارد بازار خواهد شد. استادان تحقیقات مهندسی شیمی UNSW، در اینباره می‌گویند که تنها 12 درصد از گیاه موز (میوه) استفاده می‌شود و 88 درصد آن به زباله‌های گیاهی تبدیل می‌شوند که البته در محیط‌زیست تجزیه خواهند شد. اما این سودمندی شبه گیاه موز بود که توانست محققان این دانشگاه را وادار به انجام تحقیقات و برررسی‌های مختلف کند و درنهایت آن‌ها را به این باور برساند که می‌توان این درصد بالای زباله گیاهی موز را به «بیوپلاستیک» برای بسته بندی انواع مواد غذایی تبدیل کرد.

بیشتر بخوانید: مصایب «تغییر پارادایم» در بخش کشاورزی کشور؛ توصیه‌هایی برای آینده

این محققان معتقدند که زباله‌های کشاورزی می‌توانند به مواد و محصولاتی تبدیل شوند که ارزش افزوده بالایی دارند و می‌توانند از نابودی محیط‌زیست و زمین جلوگیری کنند. بنابراین با انجام آزمایش و تحقیقات گسترده‌تر در سراسر جهان می‌توان به دستاوردهای متعدد و البته مؤثری دست پیدا کرد که برای پاکی محیط زندگی انسان‌ها نیز بسیار مفید خواهند بود.