تحمل تورم با چهارمیلیون مسکن
تحمل تورم با چهارمیلیون مسکن
اقتصادسبز آنلاین: دولت انقلابی با شعار و نیت خانه‌دار کردن بخشی از مردم حکمرانی را آغاز کرد و نور امید در دل‌های مستاجرین روشن شد.

دکتر محمدحسین شهسوار

دولت انقلابی با شعار و نیت خانه‌دار کردن بخشی از مردم حکمرانی را آغاز کرد و نور امید در دل‌های مستاجرین روشن شد. تیم اقتصادی بدون باور حمایت خود را آغاز کرد و این بی باوری کار دست دولت داد. چرخه ساخت مسکن در ظاهر ساده و در باطن بسیار پیچیده است و شاید مردان اقتصادی دولت نمی‌دانستند که ساخت مسکن بیش از آنکه فیزیکی باشد یک روند تصمیم‌گیری و جسارت زیادی می‌خواهد که چندین وزارتخانه و نهاد بایستی این جسارت را خرج کنند. ستاد اجرایی بنیاد مستضعفان، بنیاد شهید، بنیاد علوی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت راه و شهرسازی بنیاد مسکن وزارت صمت وزارت کشور وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی سازمان ملی زمین و مسکن و خیلی دیگر که اینها بخشی دولتی و بخشی حکومتی هستند و از یک حکمرانی واحد دستور نمی‌گیرند. با توجه به شروع فعالیت دولت از مرداد۱۴۰۰ نمیتوانست وارد ریل بودجه ۱۴۰۰ برای ساخت مسکن شود، زیرا بودجه قبلاً بسته شده بود و عملا دولت سال۱۴۰۰ را از دست داد.
شهرداری تهران نه حکومتی است و نه دولتی ، بلکه مردمی است و با این‌که نقش عمده‌ای در وفای وعده 4 میلیون مسکن دارد‌، اما برای کمک باید از مسیر و جاده اصلی خود که اداره شهر بزرگ تهران است خارج شود و این ممکن نیست. هماهنگی این همه شهرداری، ‌ ارگان، نهاد و وزارتخانه یک دبیرخانه در حد شورای عالی امنیت ملی می‌خواهد تا بتواند این حرکت بزرگ را سر خط بیاورد. امسال عملاً سال آخر دولت است و هنوز بودجه کامل ابلاغ نشده است و یک فرمانده بدون اسلحه و بدون رزمنده در مقابل وعده صادقی ایستاده است که منهای قول و وفای عهد، آینده را زیر سؤال می‌برد. مردم برای این‌که خانه‌دار شوند تحریم و تورم را تحمل کردند و حالا فقط تحمل مانده و مسکن به‌بار ننشسته است و عمردولت هم رو به انتها است. تنها راهکاری که اینک برای التیام این نقصان به نظر می‌رسد تشکیل شورای عالی چهارمیلیون مسکن به ریاست رییس جمهور با عضویت روسای کلیه ارگان‌های ذیربط می‌باشد که حداقل به متقاضیان واجد شرایط زمین را تخصیص دهند و بانک‌ها نیز موظف شوند بخشی از هزینه ساخت را بصورت تسهیلات در اختیار آنها قرار دهند و خود مردم در قالب تعاونی‌ها و انبوه سازی برای خودشان اقدام به ساخت کنند.
اگر بخواهیم منتظر بمانیم تا این مسأله بصورت کلی از طرف دولت حل شود شاید زمان بیشتری ببرد و تورم دیگر اجازه ساخت ندهد و قیمت‌های نجومی ساخت را به چالش جدی بکشد، از دولت انقلابی توقع حرکت‌ها و تصمیم‌های انقلابی بجا و شایسته است. اگر دولت منهای دیگر قول‌ها و وعده‌ها نتواند وعده چهار میلیون مسکن را ساماندهی کند برای انتخابات پیش روی مشکل جدی خواهد داشت .

 

 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا

 

  • نویسنده : محمدحسین شهسوار