جشنواره‌ای از طعم‌های بین‌المللی با «هراز» و «آلیما»
جشنواره‌ای از طعم‌های بین‌المللی با «هراز» و «آلیما»
اقتصادسبز آنلاین: مهندس بزرگمهر دادگر، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت لبنی دوشه آمل (هراز) از مدیران نوآور و خلاق صنعت غذا به‌شمار می‌رود که لحظه‌ای از نوآوری و خلاقیت در تولید دریغ نمی‌کند.

اقتصادسبز آنلاین: مهندس بزرگمهر دادگر، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت لبنی دوشه آمل (هراز) از مدیران نوآور و خلاق صنعت غذا به‌شمار می‌رود که لحظه‌ای از نوآوری و خلاقیت در تولید دریغ نمی‌کند.

ایجاد دانشگاه، تیم‌داری ورزشی، ورود متناوب محصولات جدید به سبد متنوع محصولات و توجه ویژه به واحد R&D (تحقیق و توسعه) بخشی از این ویژگی‌ها به‌شمار می‌رود. با هم ماحصل گفت‌وگو با این مدیر منحصر به فرد صنعت غذا را می‌خوانیم.

مهمترین موانع تولید و عمده‌ترین چالش‌ها در صنعت لبنیات را تشریح کنید.
از موانع پیش رو در صنعت لبنیات که وجه مشترک بسیاری از سازمان‌های تولید محور است می‌توان به افزایش نرخ مواد اولیه و به تبع آن کاهش سود تولید، کوچک شدن سبد اقتصادی و سفره مردم و تاثیر آن در سرانه مصرف لبنیات، تامین سرمایه در گردش و توقف توسعه رشد،وضع قوانین و مقررات کارشناسی نشده،کهنه بودن دستورالعمل‌های نهادهای قانون گذار و نظارتی ؛فرسودگی و کهنگی ماشین‌آلات تولیدی، عدم دسترسی به بسیاری از بازارهای بالقوه جهانی،مشکلات ناشی از ترابری کالاهای تولید و… اشاره کرد.

برخی تولیدکنندگان معتقدند خودتحریمی‌های داخلی بوروکراسی‌های زائد و برخی دست‌اندازهای بخشنامه‌ای ارگان‌های ذی‌ربط بیش از تحریم‌های بین‌المللی به تولید لطمه‌زده است، در این رابطه چه نظری دارید؟
بسته به نوع صنعت همه تولید کنندگان از دستگاه‌ها و ارگان‌های قانون‌گذار توقع همفکری،تحلیل و نهایتا وضع مقررات در جهت بهبود و تسهیل روابط بین دولت و صنعتگر دارند، اما بعضا موضوع کاملا برعکس می‌شود و شاهد آن هستیم که کهنگی دستورالعمل‌های قدیمی و حتی وضع قوانین جدیدی که عملا دستاوردی به جزایجاد موانع ندارد، به مرحله اجرا می‌رسد.
شکاف معنا دار نهادهای متولی امر صنعت با صنعتگران گواه این موضوع است.در بخش تجارت بین المللی به خصوص این موضوع پررنگ تر است و کاهش میزان مراودات بین المللی به خصوص در عرصه صادرات باید زنگ خطری برای مسؤولان باشد.

در سال آینده چه پیشنهادی به دولتمردان برای جهش واقعی تولید و اشتغالزایی دارد؟
اولین گام در جهت رشد تولید به شناخت جامع و کامل از وضعیت صنایع کشور وارزیابی درستی از موقعیت آن در مقایسه با شاخص‌های استاندارد جهانی و ریشه‌یابی در خصوص علت عقب افتادگی تولید بر می‌گردد. با پررنگ شدن نقش اطلاعات و دسترسی به آن بهتر است کارگروه‌های تخصصی برای هر صنعت ایجاد و با همکاری مستقیم صنایع به بررسی عوامل ونقاط ضعف وقوت و نهایتاً ارایه راه کار و اجرایی نمودن آن پرداخت.هرچند بسیاری از عوامل به فضای حاکم بر جریان اقتصاد کلان مرتبط می‌شود، ولی در این میان می‌توان با بهره‌گیری از روش‌های مدیریت بحران در صدد بهتر نمودن اوضاع هم باشیم.

در زمینه توسعه تولید، صادرات و اشتغالزایی با چه معضلاتی دست و پنجه نرم می‌کنید؟
از وقتی حرف تولید به میان می‌آید بسیاری از عوامل تأثیر‌گذار دخیل است که باید بررسی شود.
از جمله نقش تکنولوژی که در حوزه تولید انکار نشدنی است و انتظار می‌رود برای نوسازی ماشین‌آلات، راهکارهای اجرایی از سازمان‌های ذیربط ارایه شود. تامین سرمایه در گردش جهت دسترسی به مواد اولیه مرغوب،حمایت از صادرات با ایجاد روابط تجاری در سطح ملی با کشورهای مقصد صادرات، می‌تواند اثر مثبت داشته باشد. مقوله اشتغال هم تحت تاثیر این عوامل می‌تواند رشد کند. در حوزه منابع انسانی عمده ترین مشکل خروجی دانشگاه‌هاست که متاسفانه در جریان حداقل 16 ساله فارغ التحصیلان به سطح مورد نیاز از تخصص و دانش اولیه نمی‌رسند و سالانه شاهد آن هستیم که سطح علمی دچار افت شده است.
ما برای رفع این مشکل دانشگاه تخصصی لبنیات هراز را با همکاری دانشگاه جامع علمی کاربردی در سازمان راه اندازی کردیم که اولین دانشگاه تخصصی این صنعت در شمال کشور است و طی آن با هدف ارتقای سطح آگاهی ودانش کارکنان اقدام به جذب دانشجو کردیم و خوشبختانه اثر قابل قبولی هم داشت.
در حقیقت رشد نیروها وسرمایه‌های انسانی در سازمان «هراز» یکی از مهم‌ترین شاخص‌های ماست.

بیشتر بخوانید: مردان ایرلندی که در 8 روز برنده ماشین‌آلات 400 هزار یورویی شدند

در مجموعه «هراز» هم‌اکنون چند نوع محصول و چه میزان تولید و صادر می‌شود؟
در شرکت «هراز» در 7 گروه اصلی یعنی انواع ماست، دوغ، پنیر، شیر، کشک، دسر و خامه روزانه تولید داریم که ایجاد تنوع و تاکید روی تولید محصولات سلامت محور دو اصل اساسی ماست.بی شک یکی از نوآورترین سبد تولید لبنیات در ایران و حتی منطقه که همه آنها سلامت محور و درصد بالایی فراسودمند است مربوط به لبنیات «هراز» است.
برای اولین بار در ایران و منطقه انواع ماست‌های طعمدار که ماحصل تلاش، تجربه، تخصص و بازارسازی است در لبنیات هراز آمل تولید شد و انقلابی در روند تولید، نوآوری و آشتی بسیاری از مصرف کنندگان با محصولات سلامتی بخش لبنی شده است.این نوآوری شامل گروه‌های دیگر محصول از جمله انواع پنیر هم شده است که با برند «آلیما» تحت تکنولوژی و کیفیت هکلند آلمان به بازار عرضه می‌شود.
خوشبختانه اثر این نوآری و کیفیت به کام مشتریان خارجی هم شیرین بوده و امروز بخش عمده ای از سبد 250 محصولی هراز و آلیما به بیش از 7 کشور خارجی مستقیما صادر می‌شود و چندین سال صادر کننده برتر کشوی هستیم که حقیقتا با حمایت‌های مسئولان این پتانسیل وجود دارد که شاهد رشد و توسعه همه جانبه آن باشیم.

با توجه به این‌که مجموعه «هراز» همواره با نوآوری، محصولات جدید را روانه بازار کرده است، در سال‌جاری چه محصولات جدیدی به سبد محصولات مجموعه «هراز» افزوده شد و سال آینده چه برنامه‌های توسعه‌ای دارید؟
همانطور که اشاره شد نوآوری شریان اصلی در «هراز» است و همیشه این علاقه در ما وجود داشت با این باور که هموطنان ما شایسته بهره مندی از بهترین محصولات همتا و حتی با کیفیت بالاتر از سطح جهانی هستند و امروز به استناد متخصصین صنعت غذا این ادعا به حقیقت پیوسته است.
هرچند به دلایل مشکلات اقتصادی مردم ،پذیرش نوآوری کم رنگ شده و بسیاری ازاین گروه محصولات در صف انتظار عرضه به بازار هستند،اما محصولاتی هم با توجه به پاندمی کرونا با هدف تاکید روی سلامتی مصرف کنندگان در سال جاری تولید و عرضه شده است که می‌توان به‌ ماست «گزنه» و 7 گیاه دارویی ویژه به کمک به بیماران دیابتی، خانواده محصولات فراسودمند فلوراکتیو(مست-دوغ-پنیر) با برند «هراز» اشاره کرد. در پنیرهای آلیما با انواع پنیرهای طبیعی سبد پنیرهای متنوع پروسس و خامه ای کامل تر شده و برای اولین بار در ایران با تولید پنیر با مارمالاد،پنیر اسکوییز،پنیر لاکتوز فری ،در کنار پنیر طعمدار(شکلاتی، زیتون، فلفلی، سبزی، گردویی‌و‌…) و پنیرهای خاص یونانی، دانمارکی، چدار (انگلیسی)، گودا (هلندی )، پارمسان (ایتالیایی) جشنواره‌ای از طعم‌های بین المللی را فراهم نمودیم.خوشبختانه توسعه محصول در کارخانجات تخصصی همچنان ادامه دارد و با تجهیز «شرکت لبن زاگو» در‌صدد افزایش حجم و تنوع تولید و عرضه انواع نوشیدنی‌های سلامت محور هستیم که قطعا در سال 1401 بیشتر از آن خواهید شنید.در شهرستان یزد با مشارکت بزرگترین شرکت تولید دستگاه‌های تخصصی لبنیات ایران ان شااله با تکمیل زیر ساخت کارخانه پالایش شیر «داریو لبن» به حوزه فرآوری پایه ای از شیر به محصولات پودری و سایر تولیدات خواهیم رسید.در کنار همه فعالیت‌های صنعتی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی هم «هراز» نقش آفرینی نموده ،حمایت از بنیاد کودک که از بدو تاسیس شرکت وجود دارد. تیم والیبال «هراز» هم با هدف ایجاد فضای نشاط در شرایط بد کرونایی که سایه ناامیدی متاسفانه گسترده بود به عنوان تنها نماینده صنعت غذای کشور درخشش خوبی داشت و تا پایان مرحله مقدماتی در رده دوم جدول رقابت‌ها هم قرار گرفت و جزو 6 تیم برتر و آینده دار لیگ به حساب می‌آید، همچنین و تقویت تیم‌های پایه از جمله برنامه‌های ما به‌شمار می‌رود.
به هر روی امیدوارم سال 1401 که آغاز قرن نو است،بهانه ای برای تحول در تولید،اشتغال آفرینی و در نهایت ایرانی آبادتر باشد.