6 مانع دستیابی به توسعه صنعتی
6 مانع دستیابی به توسعه صنعتی
اقتصادسبز آنلاین: با وجود دست‌اندازهای متعدد پیش‌روی تولیدکنندگان، شعارهایی نظیر توسعه صنعتی تنها با اتخاذ یک استراتژی صنعتی محقق خواهد شد.

اقتصادسبز آنلاین: با وجود دست‌اندازهای متعدد پیش‌روی تولیدکنندگان، شعارهایی نظیر توسعه صنعتی تنها با اتخاذ یک استراتژی صنعتی محقق خواهد شد.

دکتر فرهاد تقوامنش، تحلیلگر ارشد صنایع و تجارت بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن بیان این مطلب تصریح کرد: پیگیری یک استراتژی توسعه صنعتی، مهمترین اقدام و اولویت کشور برای دستیابی به توسعه صنعتی تلقی می‌شود.
وی با بیان این‌که کشورهای صنعتی با رویکردهای متفاوت اعم از توسعه صادرات، جایگزینی واردات، ارتقای بخش کالاهای سرمایه‌ای یا ترکیبی از آنها به توسعه صنعتی دست یافته‌اند، اظهار داشت: هریک از این رویکردها دارای پیامدهای مختلفی است و ارزیابی موفقیت کلی آنها بستگی به این دارد که کشور اجرا کننده آن در پی دستیابی به چه اهدافی خواهد بود.
تقوا منش افزود: از این‌رو در تدوین استراتژی توسعه صنعتی، در نظر گرفتن و اولویت‌بندی اهداف در کنار توجه به شرایط اقتصادی،‌ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هر کشور ضرورت دارد.

بیشتر بخوانید: کمپانی «Veivi» با نوشیدنی‌های جدید رژیمی آمد

وی اظهار داشت: تدوین استراتژی توسعه صنعتی همچنین باید در چارچوب مشخصی از جمله انتخاب با دقت صنایع و حمایت مشروط و زمانبندی شده از آنها صورت پذیرد.
این تحلیگر صنایع و تجارت بین‌الملل خاطرنشان ساخت: از سویی باید توجه داشت که با اتکای صرف به تدوین یک استراتژی خوب، توسعه صنعتی محقق نخواهد شد، بلکه پیش‌شرط اجرای موفق استراتژی توسعه صنعتی وجود یک دولت توسعه‌گرا با سه ویژگی وجود نخبگان یا حاکمان سیاسی سالم، ملی‌گرا، و تحول‌خواه، ارتباط ریشه‌دار با بخش خصوصی و وجود نظام اداری مستقل با صلاحیت و حرفه‌ای است که خوشبختانه در دولت سیزدهم ساز و برگ آن مهیا شده است.
وی در پایان تأکید کرد: امروز متأسفانه توسعه صنعتی با وجود بخشنامه‌های مخل کسب و کار، عدم اجرای قوانین وضع شده به نفع تولید، سنگ‌اندازی در مسیرهای صادراتی و وارداتی،‌ نظارت ناکافی بر تعرفه‌های گمرکی، عدم تأمین نقدینگی و همکاری نکردن در رفع مسایل بانکی و ارزی صنعت و اخیراً قطعی برق صنایع، عملاً غیرممکن شده که شایسته است دولت سیزدهم در جهت زدودن این نارسایی‌ها گام بردارد.