بلاتکلیفی آسیابان در افزایش نرخ سبوس
بلاتکلیفی آسیابان در افزایش نرخ سبوس

سیده مهسا سمایی * آسیابان همچنان سبوس‌ها را با نرخ ۱۴۰۰ تومان تحویل می‌دهند و این تعلل در اعلام نرخ جدید سبوس موجب شده است که کارخانجات اردسازی با بلاتکلیفی خاصی مواجه شوند و علاوه بر آن، انباشت سبوس در فصل گرما و ‌فساد‌پذیری حجیم عظیمی از آن مشکلات خاص خود را ایجاد می‌کند و‌ […]

سیده مهسا سمایی *

آسیابان همچنان سبوس‌ها را با نرخ ۱۴۰۰ تومان تحویل می‌دهند و این تعلل در اعلام نرخ جدید سبوس موجب شده است که کارخانجات اردسازی با بلاتکلیفی خاصی مواجه شوند و علاوه بر آن، انباشت سبوس در فصل گرما و ‌فساد‌پذیری حجیم عظیمی از آن مشکلات خاص خود را ایجاد می‌کند و‌ مشکلی بر مشکلات کارخانجات آرد می‌افزاید.
این روزها که با افزایش و روند صعودی قیمت‌ها مواجه هستیم نرخ سبوس جز استثنائات محسوب می‌شود که با وجود خواص و اهمیت آن در صنعت دامداری نرخ آن از کاه هم کمتر است چرا که کاه در بازار حداقل سه هزار تومان به فروش می‌رسد اما سبوس گندم همچنان در نرخ ۱۴۰۰تومانی گیر افتاده و آردسازان مجبورند همچنان با این نرخ کنار بیایند.
در ۲۸خردادماه سال جاری رییس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان نرخ جدید سبوس به ازای هر کیلو ۶ هزار تومان اعلام کرد و دستورالعمل‌های لازم را به شرکت بازرگانی دولتی ابلاغ کرد و این مصوبه برای اجرایی شدند راهی ستاد تنظیم بازار شد که گویی در پیچ و خم‌های اداری گم شده است و فعلاً هم خبری از این بخشنامه و افزایش نرخ نیست.

بیشتر بخوانید: پهبادهای خودکار که پرندگان را از اراضی کشاورزی دور می‌کنند

بایدتوجه داشت که سبوس محصولی فساد‌پذیر است کارخانه‌ها نمی‌توانند سبوس را نگه دارند که منتظر بمانند تکلیف نرخ‌‌گذاری سبوس چه می‌شود؛ افزایش نرخ سبوس در شرایطی که صنایع آردسازی با استیصال و اصطلاح صورتشان را با سیلی سرخ نگه می‌دارند می‌توانست مرهمی باشد اما روند همراه با تاخیر و قطره چکانی افزایش نرخ و پرداخت مابه التفاوت‌ها با توجه به تورم‌های پیش‌رو تأثیر چندانی بر جبران هزینه‌های این صنعت، نخواهد داشت.
حال باید دید که چرا در اعلام نرخ جدید سبوس این همه تعلل وجود دارد، و آیا این تعلل به نفع کسانی خواهد بود‌؟ که به واسطه آن یک صنعت مهم را به چالش کشانده‌اند‌؟ وزارت جهاد کشاورزی و صمت باید به‌عنوان متولیان صنعت آرد باید هرچه سریعتر چالش‌های این صنعت را آسیب شناسی و در حل مشکلات آن برآیند. جای تعجب است صنعت آسیابانی با وجود اهمیت و استراتژیک بودنش این همه مورد بی مهری و اهمال مسئولین ذی‌ربط قرار میگرد وصنعتی که سال‌های قبل از لحاظ پیشرفت و تکنولوژی با همتایانش در کشور‌های توسعه یافته پهلو میزد اما اکنون با کوله بار همیشگی مشکلات آسیب‌پذیر‌تر از قبل شده است.

*‌ خبرنگار حوزه آرد، نان و غلات اقتصاد سبز

  • نویسنده : سیده مهسا سمایی