تحول در سلامت آرد و نان با تولید آرد کامل برای اولین‌بار در کشور
تحول در سلامت آرد و نان با تولید آرد کامل برای اولین‌بار در کشور
اقتصادسبز آنلاین: کارخانه آرد گل آذین آشتیان تولیدکننده برتر انواع آرد کامل گندم، جو، جو دوسر یا یولاف و تریتیکاله، بهترین غلات دنیا در استان مرکزی است.

اقتصادسبز آنلاین: کارخانه آرد گل آذین آشتیان تولیدکننده برتر انواع آرد کامل گندم، جو، جو دوسر یا یولاف و تریتیکاله، بهترین غلات دنیا در استان مرکزی است.

عارف بهمنی مدیرعامل کارخانه آرد «گل آذین آشتیان» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما در خصوص دغدغه‌اش برای تأمین سلامت جامعه با ورود به مبحث تولید آرد کامل گفت: در کشورهای توسعه یافته، با اهمیت به تأمین و حفظ سلامتی، غلات کامل در سبد غذایی جایگاهی ویژه دارد و معمولا در نمایشگاه‌های معتبر بین المللی صنایع غذایی مانور‌های ویژه در بحث تولید آرد و نان کامل داده میشود.
مدیرعامل شرکت آرد گل آذین آشتیان در ادامه با تأکید بر اینکه نیت ما حفظ سلامت مردم است، خاطرنشان کرد: امیدواریم روزی برسد که بخش اعظمی از نان‌های سنتی و صنعتی در ایران با آرد کامل تولید شوند. بسیاری از بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش، دیابت، فشار خون و بیماری‌های قلبی و عروقی ناشی از مصرف نان‌های سفید در مدت زمان طولانی است و بارها پزشکان کشور به مصرف نان با آرد کامل در راستای درمان بیماری‌ها تأکید کرده‌اند و انگیزه ما برای راه‌اندازی این واحد آسیابانی نیز خدمت به مردم و حفظ سلامتی جامعه است.

بیشتر بخوانید: توسعه فناوری اصلاح نشاسته سیب‌زمینی برای مصارف صنعتی

بهمنی اظهار کرد: نانوایان، کارخانه‌های تولیدکننده محصولات کیک و شیرینی و برخی کارخانه‌های ماکارونی از سراسر کشور در بخش آرد یارانه‌ای نوع دو و آزاد، مشتریان شرکت گل آذین آشتیان هستند. این واحد آسیابانی در فاز اولیه از ظرفیت ذخیره‌سازی 30 هزار تن گندم و ظرفیت آسیابانی 70 تن طی 24 ساعت برخوردار است. شرکت آرد گل آذین آشتیان همچنین اولین واحد آسیابانی در کشور به شمار می‌آید که از توانایی تولید همزمان آرد 5 غله برخوردار است. در این واحد آسیابانی، آرد کامل به روش نوین و مدرن تولید می‌شود.
این فعال آردسازی خاطر نشان کرد: این شرکت در راستای سیاست‌های وزارت بهداشت در بهبود تغذیه کشور، جهت اصلاح الگوی مصرف و سلامت جامعه گام برداشته است و با توجه به اینکه مصرف نان سبوس‌دار برای عملکرد دستگاه گوارش در درمان بیماری‌هایی نظیر ورم معده و روده بسیار مفید است، با مصرف هر قرص نان تهیه شده با آرد کامل در سفره هر ایرانی، یک قرص شیمیایی از سفره آنان حذف می‌شود که هیچ بار مالی برای دولت ندارد. متاسفانه در رسانه ملی‌ اطلاع رسانی درباره این موضوع مهم که تأثیر مستقیم بر سلامت جامعه دارد، بسیار کم است. امیدوارم دستگاه‌های مرتبط در راستای فرهنگسازی مصرف نان با آرد کامل برای سلامت جامعه تلاش کنند.
بهمنی با اشاره به اینکه تولید آرد کامل در کارخانه گل آذین آشتیان با به روز ترین تکنولوژی‌های آسیابانی انجام می شود گفت: به طور معمول تولید آرد کامل که جوانه گندم در آن حفظ می‌شود با دستگاه‌های چکشی انجام می‌شود که بر اثر کارکردن و اصطکاک حرارت دستگاه و درنتیجه آرد بالا می‌رود و همین موضوع ‌موجب ایراداتی در بحث رئولوژیکی آرد می شود، اما شرکت آرد گل‌آذین آشتیان با 37 سال سابقه در تولید غلات، از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا جهت تولید انواع غلات استفاده می‌کند که مجهز به سیستم گریز از مرکز بوده به‌طوری که هیچ لطمه‌ای در فرآیند تولید به ارزش غذایی و مواد مغذی آن وارد نشود.