لزوم تنوع‌بخشی در حوزه صادرات
لزوم تنوع‌بخشی در حوزه صادرات
اقتصادسبز آنلاین: «شرکت بازرگانی کارزان، فعالیت خود را از تاریخ 2 اسفندِ سال 1399 با هدف صادرات و واردات محصولات کشاورزی آغاز کرد و تاکنون موفق شده است به 70درصد از اهداف اولیه خود دست یابد.»

اقتصادسبز آنلاین: «شرکت بازرگانی کارزان، فعالیت خود را از تاریخ 2 اسفندِ سال 1399 با هدف صادرات و واردات محصولات کشاورزی آغاز کرد و تاکنون موفق شده است به 70درصد از اهداف اولیه خود دست یابد.» در همین رابطه گفت‌وگویی با محمدامین راینی، عضو اتاق کرمان و مدیرعامل شرکت بازرگانی کارزان داشتیم، با هم ماحصل آن را می‌خوانیم:

در مورد اهداف و برنامه‌های شرکت توضیح دهید؟

اهداف این شرکت عبارتند از: قبول سفارش خرید محصولات کشاورزی از بهترین نوع میوه‌ها و سبزیجات، آمادگی تحویل کالا در گمرکات ایرانی و سایر کشورها و ترخیص و انجام تشریفات گمرکی کالاهای صادراتی و وارداتی و…
در واقع امیدواریم با دارا بودن تیمِ تازه نفس و با انگیزه که از افراد با تجربه و جوان تشکیل شده است بتوانیم هرچه زودتر به کمال توانایی‌های خود دست یابیم.

شرکت کارزان‌ بیشتر در زمینه صادرات و واردات چه محصولاتی فعالیت داشته و با چه کشورهایی مراودات بازرگانی دارید؟

شرکت کارزان تاکنون بیشتر محصولاتی از جمله خرما، مرکبات، صیفی‌جات و میوه‌هایی از جمله سیب و کیوی را در بهترین نوع و کیفیت به مشتریان از کشور‌های هند، پاکستان، امارات، قطر، ترکیه، آذربایجان و روسیه صادر کرده و درصدد آن هستیم تا بتوانیم در مقابل صادرات این محصولات، غلات را وارد کنیم.

درباره روند ناپایدار صادرات محصولات غیرنفتی و مسائلی همچون هزینه بالای تولید و قیمت تمام شده و نرخ تسهیلات بانکی در بخش تولید و قوانین دست‌وپاگیر گمرکی و… نظرتان را بفرمایید؟

متأسفانه این روز‌ها مسأله تحریم‌ها علیه ایران باعث شده است که شرکت‌هایی که قصد کار و تجارت بین‌المللی را دارند، گاهی مواقع موانع زیادی سر راهشان قرار گیرد، از جمله؛ انتقال ارز، امور بانکی، بیمه و انعقاد قرارداد محکم و پایدار.

عوامل مؤثر در رشد صادرات غیرنفتی چیست؟

اتکا به صادرات نفتی از ویژگی‌های خاص اقتصاد ایران بوده و همواره نوسانات قیمت نفت سبب بی‌ثباتی درآمدهای ارزی و اقتصاد ایران است. همین امر سبب شده است که عدم وابستگی به اقتصاد تک محصولی، تنوع بخشیدن به درآمدهای ارزی از طریق افزایش صادرات غیر‌نفتی و افزایش سهم اقتصاد ایران در تجارت بین‌الملل، مورد تأکید برنامه‌های توسعه اقتصادی قرار گیرد. توجه به صادرات غیر‌نفتی و اقدامات مؤثر در جهت بهبود، نیازمند ایجاد محیط رقابتی است و این امر خود، حضور گسترده‌تر در بازارهای جهانی به‌ویژه سازمان تجارت جهانی را ناگزیر می‌سازد.

توصیه شما برای بهبود روند واردات و صادرات محصولات کشاورزی چیست؟

برای حرفه‌ای شدن و بهبود روند باید قدرت این را داشت که در لحظه، بهترین‌ها را شکار کرد؛ یعنی هنگامی‌که بهترین فرصت ایجاد شد، سریعاً تصمیم‌گیری کرده و در عین سرعت عمل، بهترین تصمیم‌گیری‌ها را نیز داشته باشید؛ چرا که در جهان تجارت، فرصت‌های خوب، خیلی کم پیش می‌آید و بسیار زود از بین می‌رود و این‌که در این راه موفق عمل کنید یا نه، فقط بستگی به خودتان دارد. البته همه این‌ها به چگونگی انجام قانون صادرات و واردات توسط شما نیز بستگی دارد. اگر احیاناً بخواهید قانون را در این موارد، دور زده و یا نادیده بگیرید، احتمال این‌که در تجارت، یک زیان جبران‌ناپذیر به‌وجود بیاید، بسیار زیاد است. بنابراین توصیه می‌شود تمامی مراحل و قانون صادرات و واردات به‌صورت کامل انجام شود که در ادامه روند تجارت، هیچ‌گونه خللی به‌وجود نیاید.

مهم‌ترین چالش پیشِ‌روی شرکت‌هایی از این دست چیست و چه توصیه‌ای برای برون‌رفت از معضلات دارید؟

مبادلات پولی، مهم‌ترین چالشِ پیشِ روی صادرات و صادرکنندگان در کشور است. با توجه به تحریم‌‌های ظالمانه و یک‌جانبه علیه کشور، اگر فعالان تجاری و صادرکنندگان، موفق به امر صادرات نیز شوند، برگشت پول، مهم‌ترین چالشی است که با آن روبه‌رو خواهند شد. یکی از دلایل این که میزان صادرات غیرنفتی ما طی دو سال گذشته کاهش پیدا کرده است، عدم مراودات پولی و بانکی بوده و به نظر می‌رسد تا زمانی‌که روند مراودات پولی و بانکی به شرایط عادی بازنگردد، صادرکنندگان، چه نفتی و چه غیر نفتی با مشکل و چالش روبه‌رو خواهند بود.

در انتها، سال 1401 را برای شرکت‌های کشاورزی بازرگانی چگونه می‌بینید؟

پیش‌بینی می‌شود که ارزش تجارت خارجی ایران تا پایان سال1401به 150 میلیارد دلار برسد. در سال آینده باید تنوع بخشی به حوزه‌های صادراتی در نظر گرفته شود و در این حوزه، تمرکز بر صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه نیز باید مورد توجه قرار گیرد.