تأثیر ویتامین B12 ، امگا 3 و فولات در درمان کبد چرب
تأثیر ویتامین B12 ، امگا 3 و فولات در درمان کبد چرب
اقتصادسبز آنلاین: کبد از ارگان‌های مهم بدن است که سم‌زدایی از داروها، دفع محصولات زائد ناشی از تخریب و نوسازی گلبول‌های قرمز خون به صفرا، تولید فاکتورهای انعقادی خون، ذخیره قند به‌صورت صفرا، تولید فاکتورهای انعقادی خون، ذخیره قند به‌صورت گلیکوژن و...

نوشین جمشیدی

رژیم درمانگر و کارشناس تغذیه

اقتصادسبز آنلاین: کبد از ارگان‌های مهم بدن است که سم‌زدایی از داروها، دفع محصولات زائد ناشی از تخریب و نوسازی گلبول‌های قرمز خون به صفرا، تولید فاکتورهای انعقادی خون، ذخیره قند به‌صورت صفرا، تولید فاکتورهای انعقادی خون، ذخیره قند به‌صورت گلیکوژن و نیز تنظیم سوخت و ساز قند و چربی از مهم‌ترین نقش‌های آن در بدن است.
بیماری کبد چرب نوعی التهاب کبد است که چربی در این بافت به علل مختلف انباشته می‌شود و با افزایش آمار چاقی در کشور روزبه‌روز تعداد مبتلایان روبه افزایش است.
اما براساس تحقیقات جدید ویتامین‌هایی مانند B12 و فولات ممکن است بتوانند برخی از آسیب‌های کبد را معکوس کنند.
مشکلات کبدی به دلایل مختلف ممکن است رخ دهد اما همیشه ناشی از مصرف الکل نیست. کبدچرب غیرالکلی نوع تهاجمی از بیماری کبد چرب است که می‌تواند باعث آسیب شدید کبد شده و بر سلامت کلی بدن تأثیر بگذارد.
براساس بررسی مکانیسم‌های بیماری کبدچرب، در این بیماری، از انجام فعالیت یک پروتئین خاص موسوم به «سینتاکسین ۱۷» در از بین بردن سلول‌های مرده و ناسالم جلوگیری می‌شود.
همچنین محققان دریافتند که ویتامین B12 و فولات برای افزایش سطح سینتاکسین ۱۷ عمل کرده و به از بین رفتن فیبروز (ضخیم شدن یا زخم) و التهاب کبد کمک می‌کنند.
کبدچرب غیرالکلی می‌تواند باعث ایجاد زخم و آسیب دائمی کبد شود و خطر ابتلاء به سرطان کبد را افزایش دهد.
محققان مطالعه حاضر دریافتند که افزایش در اسید آمینه هموسیستئین (HCY) همزمان با التهاب کبدی و فیبروز وجود دارد.
آنها همچنین دریافتند که سطح بالای هموسیستئین در کبد منجر به کبدچرب و تشدید آن می‌شود. سپس هموسیستئین روی پروتئین سینتاکسین ۱۷ که برای از بین بردن سلول‌های آسیب دیده از بدن در فرآیندی به نام اتوفاژی مهم است، تأثیر می‌گذارد.
محققان توصیه می‌کنند که ویتامین B12 و فولات ممکن است مفید باشند، به ویژه به عنوان یک روش پیشگیرانه یا درمان خط اول برای بیماری کبد چرب غیرالکلی.
مطالعات بالینی بیشتر می‌تواند بررسی کند که چگونه ویتامین B12 و فولات می‌توانند به افراد مبتلا به کبدچرب غیرالکلی کمک کنند. همچنین براساس تحقیقات جدید محققان تغذیه، مصرف مقادیر کنترل شده‌ای از «امگا 3» را نیز در پیشگیری و درمان کبد چرب توصیه کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: «قیمت تضمینی» یا خرید تضمینی؟!

منابع غذایی «اُمگا 3»

اسیدهای چرب «امگا 3» یا n-3 خانواده ای از چربی‌های غیراشباع چندگانه هستند که باید از رژیم غذایی خود دریافت کنید. آنها اسیدهای چرب ضروری نامیده
می شوند، زیرا برای سلامتی مورد نیاز هستند، اما بدن شما نمی تواند آنها را مانند سایر چربی‌ها تولید کند. به عنوان اسیدهای چرب اشباع نشده، ساختار شیمیایی آنها دارای چندین پیوند دوگانه است. اسیدهای چرب «امگا 6 » نوع دیگری از چربی‌های چندگانه غیر اشباع هستند.
اسیدهای چرب «امگا 3» گروهی از اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه هستند که برای تعدادی از عملکردهای بدن مهم هستند. اسیدهای چرب امگا 3 EPA و DHA در غذاهای دریایی مانند ماهی‌های چرب (مانند ماهی آزاد، ماهی تن و قزل آلا) و صدف‌ها (مانند خرچنگ، صدف، صدف و صدف) یافت می شوند. نوع متفاوتی از امگا 3 به نام ALA در غذاهای دیگر از جمله برخی روغن‌های گیاهی (مانند کانولا و سویا) یافت می شود. امگا 3 به عنوان مکمل‌های غذایی نیز موجود است. به عنوان مثال، مکمل‌های روغن ماهی حاوی EPA و DHA و مکمل‌های روغن بذر کتان حاوی ALA هستند. شواهد متوسطی در مورد فواید سلامتی مصرف غذاهای دریایی به دست آمده است. مزایای سلامت مکمل‌های غذایی امگا 3 نامشخص است.
نتایج مطالعات بر روی رژیم‌های غذایی غنی از غذاهای دریایی (ماهی و صدف دریایی) و بیماری‌های قلبی شواهد متوسطی را ارائه می دهد که نشان می دهد افرادی که حداقل یک بار در هفته غذای دریایی می خورند نسبت به افرادی که به ندرت یا هرگز غذاهای دریایی نمی خورند کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی هستند. دستورالعمل‌های غذایی برای آمریکایی‌ها، 2010 (3 مگابایت PDF ) شامل توصیه جدیدی است که بزرگسالان 8 اونس یا بیشتر از انواع غذاهای دریایی در هفته مصرف کنند، زیرا طیف وسیعی از مواد مغذی از جمله اسیدهای چرب امگا 3 را فراهم می‌کند. (مقدار کمتری برای کودکان خردسال توصیه می شود و توصیه‌های ویژه ای برای زنان باردار یا شیرده وجود دارد. به نکته 4 مراجعه کنید.)

بهترین منابع دریافت امگا ۳ به جز ماهی‌های روغنی

اگر زیاد اهل خوردن ماهی نیستید و علاقه ای هم به مصرف کپسول‌های روغن ماهی ندارید، می‌توانید سایر منابع دریافت اسیدهای چرب امگا۳ مانند گردو یا جگر سیاه را در برنامه غذایی خود بگنجانید. البته روغن دانه کتان و کانولا هم حاوی امگا۳ هستند اما میزان اسیدهای چرب موجود در هیچ یک از منابع غذایی به ماهی نمی‌رسد.