تابوشکنی تاریخی سازمان دامپزشکی؛ اعتماد به تشکل‌ها
تابوشکنی تاریخی سازمان دامپزشکی؛ اعتماد به تشکل‌ها

مهندس محمدرضا جمشیدی چندروز پیش رئیس سازمان دامپزشکی کشور با حضور در شهر پروتئین مهیا در جلسه‌ای با حضور اعضای هیأت مدیره انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت و مواد پروتئینی کشور تفاهمنامه‌ای را با بخش خصوصی به امضا رساند که اگر نگوئیم بی‌نظیر، اقدامی در خور و کم‌نظیر تلقی می‌شود. در شرایطی که عملاً خصوصی‌سازی در […]

مهندس محمدرضا جمشیدی

چندروز پیش رئیس سازمان دامپزشکی کشور با حضور در شهر پروتئین مهیا در جلسه‌ای با حضور اعضای هیأت مدیره انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت و مواد پروتئینی کشور تفاهمنامه‌ای را با بخش خصوصی به امضا رساند که اگر نگوئیم بی‌نظیر، اقدامی در خور و کم‌نظیر تلقی می‌شود.
در شرایطی که عملاً خصوصی‌سازی در کشور به آرمان‌هایش دست‌نیافته است، رئیس یک سازمان نظارتی برخلاف اسلاف خود با اشراف کامل بر مشقات تولید و اهمیت تشکل‌ها، بخشی از وظایف نظارتی سازمان مطبوعش را به تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و انجمن‌ها واگذار می‌کند تا تفاوت نگاه خود به نسبت اغلب همکارانش در ارگان‌های دولتی را به رخ بکشد.
برون‌سپاری بخش‌هایی از وظایف دولت به تشکل‌ها به طور حتم حاوی دستاوردهای بسیاری خواهد بود که این مدیر شجاع دولتی پرچمدار آن در بخش کشاورزی شده است.
طبیعی است پیش‌ممیزی واحدهای تولیدی، واحدهای کشتارگاهی، مراکز عرضه، توزیع و فرآوری محصولات پروتئینی با منشأ دامی اقدامی تخصصی است که نمایندگان یک صنف مرتبط درقالب تشکل صنفی واجد شرایط‌ترین مرجع برای انجام آن هستند.

بیشتر بخوانید: تولید آب بسته‌بندی با یک بیستم ظرفیت!؟

چرا که قطعاً فعالان و شاخصان یک صنف باید بیشتر از همه عوامل دیگر به‌دنبال حفظ آبروی صنف خود باشند و نگذارند واحدهای جدید یا واحدهای ضعیف‌تر یا تولیدات مشکل‌دار با حیثیت یک صنف‌ بازی کنند.
در حقیقت وسواس و دقت‌نظر این تشکل صنفی می‌تواند نتایج گرانبهای این اعتماد سازمانی دولتی به بخش خصوصی را گسترش دهد تا هم تشکل‌ها بیشتر در راستای وظایف ذاتی خود وارد عمل شده و از اعتبار بیشتری نزد اعضایشان برخوردار شوند و هم گام بلندی در راستای خصوصی‌سازی و گماردن برخی وظایف تخصصی به بخش‌هایی متخصص برداشته شود.
پدیده‌ای که رئیس سازمان دامپزشکی در کلامش بارها به آن اشاره داشت که در صورت اجرای مطلوب این پیش‌ممیزی در سایر حوزه‌ها هم امور به تشکل‌ها واگذار خواهد شد، به‌خوبی حکایت از نگاه متعالی این مدیر دولتی دارد.
نگاه خاضعانه دکتر آقامیری به تولید و تولیدکنندگان که در شرایط پرریسک کشور اقدام به سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی می‌کنند، فراز دیگری بود که برای نگارنده که در طول 25 سال گذشته پای صحبت‌های مدیران بسیار دولتی نشسته، بسیار تأمل برانگیز و قابل احترام است، چرا که عموماً مدیران دستگاه‌های نظارتی به‌واسطه قدرت حاکمیتی که دارند با ادبیاتی تهدیدآمیز و با استناد به دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها، عموماً برای تولیدکنندگان خط و نشان می‌کشند، اما این‌بار مدیری از همان جنس، اما تفکری متفاوت جایگاهی در خور برای تولیدکنندگان قائل می‌شود.
به‌طور حتم این نگاه رئیس سازمان دامپزشکی از سوی بخش خصوصی بی‌پاسخ نخواهد ماند و با وسواسی که به خرج خواهند داد پاسخگوی این اعتماد خواهند شد.

  • نویسنده : محمدرضا جمشیدی