قهوه سبز پروبیوتیک به بازار عرضه می‌شود
قهوه سبز پروبیوتیک به بازار عرضه می‌شود
اقتصادسبز آنلاین: قهوه آرام کار خود را ابتدا در زمينه قهوه توسط آرامایس میرزایان پدر شروع کرد و از طریق ادوین میرزایان پسر میرزایان بزرگ مدیرعامل قهوه آرام به‌عنوان نسل دوم ادامه پیدا کرد. خـط مشی قهوه آرام از ابتدا مبتنی بر کارهای اصولی و پايه بنا گرديد.

اقتصادسبز آنلاین: قهوه آرام کار خود را ابتدا در زمینه قهوه توسط آرامایس میرزایان پدر شروع کرد و از طریق ادوین میرزایان پسر میرزایان بزرگ مدیرعامل قهوه آرام به‌عنوان نسل دوم ادامه پیدا کرد. خـط مشی قهوه آرام از ابتدا مبتنی بر کارهای اصولی و پایه بنا گردید. طـی نمودن پله‌های ترقی همواره با کسب تجربه و اطلاعات علمی روز در زمینه دانه‌های قهوه در نظر بوده است. در هـمین راستا میرزایان سعی کرده تا تجربه‌های خود را در سفر به ‌دورترین مزارع کشت قهوه در دنیا به شکل تولید قهوه در ایران در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد در این رابطه بی‌مناسبت ندیدیم تا پای صحبت‌های وی به‌عنوان مدیرعامل قهوه آرام و نایب رییس انجمن قهوه ایران نشسته که با هم ماحصل آن را می‌خوانیم:

شکوفه خوش نثار

به‌عنوان اولین سؤال بفرمایید به‌طور کلی تولید و فرآوری قهوه در ایران با چه مشکلاتی روبه‌رو است؟

به‌طور کلی قهوه کالایی 100 درصد وارداتی است دانه‌های قهوه‌ که مواد اولیه تولید قهوه است از آفریقا و کشورهایی که اطراف خط استوا قرار دارند تولید و وارد کشور ما می‌گردد، سپس مراحل فرآوری دون قهوه انجام می‌گردد و به‌صورت مختلف در دست مصرف کننده قرار می‌گیرد. به‌طور کلی هر کالایی که وارد کشور می‌شود با مشکلات تأمین ارز و نوسان قیمت آن مواجه است.
قهوه محصولی است که تمامی ماده اولیه تولید آن وارداتی است در این رابطه مسؤولان مربوطه قول مساعد درباره تامین ارز از محل سامانه نیما را داده بودند که متأسفانه نه تنها انجام نشد بلکه حتی در مرحله تخصیص ارز و حواله ارزی و… برای ما مشکلات بسیاری را ایجاد کردند.
از طرفی با مشکلات بسیاری در ترخیص مواد اولیه در گمرکات و همچنین اخذ مجوز استاندارد که کاملاً به دور از امورات اداری ایجاد می‌شود مواجه هستیم بنده به‌عنوان یکی از اعضای انجمن قهوه ایران با جدیت پیگیر حل این مسائل هستم که این معضلات هرچه سریعتر حل شود.

صحبت از انجمن قهوه ایران شد بفرمایید انجمن چقدر توانسته در حل مشکلات اعضاء اقدام کند؟

همانطور که در جریان هستید در حال حاضر مجوز تأسیس انجمن و تشکل به سادگی گذشته صادر نمی‌شود ولی با پیگیری‌های بسیار و تلاش‌هایی که انجام شد توانستیم با دوستان و همکاران خود انجمن قهوه ایران را راه‌اندازی کنیم.
ما با اعضای انجمن جلسات متعددی را برگزار می‌کنیم و از اعضا خواستیم تا مشکلات و موارد را کتباً اعلام کنند، از آنجایی که نقش انجمن همدلی و همفکری برای حل مشکلات و معضلات است و بزرگی و کوچکی مفهومی ندارد و همه در کنار هم برای حل مشکلات تلاش می‌کنیم.
در جلساتی که در هیأت مدیره انجمن برگزار شده و بنده هم به‌عنوان نایب رییس هیأت مدیره در خدمت دوستان هستم پیگیر مشکلات مربوط به استاندارد و واردات مواد اولیه هستیم البته استاندارد دانه قهوه فقط در زمان واردات اجباری است و استاندارد محصولات تولیدی و فرآوری شده دانه قهوه اجباری نبوده و تشویقی است قهوه آرام جزو دو یا سه برندی است که این استاندارد را اخذ کرده است. بحث مشکلاتی که تولیدکنندگان با سازمان غذا و دارو دارند هم یکی از مهمترین مسائلی است که به جد در انجمن پیگیر آن هستیم.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که پیش‌روی تولید قهوه و نوشیدنی‌هایی برپایه آن است واردات قاچاق این محصولات است که نه تنها در تولید اثرگذار است بلکه باعث تغییر در ذائقه مصرف کننده نیز شده است، در این زمینه انجمن چه اقداماتی را انجام داده است؟

کلاً قاچاق یکی از بزرگترین مشکلاتی است که تولیدکننده‌های قهوه با آن مواجه‌اند، با این‌که بارها و بارها تذکر داده شده ولی متأسفانه اقدام عاجل و صریحی برای مقابله با آن انجام نشده و به راحتی در حجم‌های کلان وارد و توزیع می‌شود.
یک تولیدکننده با تمام توان و سرمایه خود بعد از عبور از مشکلات بسیار تولید، محصول خود را عرضه و وارد بازار می‌کند ولی متأسفانه مشابه قاچاق همان کالا با قیمت و البته کیفیت پایین به راحتی توزیع و در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد. یکی از مسائل و دغدغه‌های تولیدکنندگان ترویج فرهنگ مصرف کالاهای ایرانی است ما برنامه‌های مدون و آماده‌ای داریم تا به طور مستمر مصرف کنندگان را با کیفیت و نوع محصولات داخلی آگاه و اطلاع‌رسانی می‌کنیم. یکی دیگر از مواردی که شدیداً در انجمن پیگیر آن هستیم و بنده شخصاً مسؤول آن هستم معضلات مربوط به کارگاه‌های کوچک بدون مجوز یا اصطلاحاً زیرپله‌ای‌ها هستند که باید هرچه سریعتر حل و ساماندهی شود.

یکی دیگر از معضلات صنعت غذای ایران نوع نگاه مردم به قهوه است که این محصول را یک کالای لوکس صرفنظر از تمام خواصی که دارد می‌دانند و به عنوان یک کالای لاکچری به آن نگاه می‌کنند؛ انجمن برای رفع این معضل چه اقداماتی انجام داده تا مردم از قهوه به‌عنوان یک نوشیدنی سلامت بخش در سبد غذایی خود استفاده نمایند؟

بله، متأسفانه همین‌طور است ولی در حال حاضر با توجه به شرایط زندگی و آشنایی مردم با قهوه و انواع محصولات پایه قهوه خوشبختانه اقبال مردم به مصرف قهوه بیشتر شده و در همین راستا تولیدکنندگان و فروشگاه‌های عرضه قهوه در سطح کشور بیشتر شده‌اند که خوشبختانه این بستر هر روز بیشتر و هموارتر می‌شود تمامی فعالان این بازار باید قبول کنند که بخشی از این کار فرهنگ‌سازی در جامعه است «قهوه آرام» از قدیم یعنی از حدود 25 سال پیش این‌کار را آغاز کرده است.
در گذشته از نظر قیمتی قهوه کمی گرانتر از چای و محصولات هم ردیف خود بود ولی در حال حاضر تقریباً در یک سطح قیمتی قرار دارند که خود باعث استقبال مصرف‌کنندگان می‌شود. یکی از اقداماتی که قهوه آرام در این راستا انجام داده و می‌دهد ارایه اطلاعات، فواید و مزیت‌های مصرف قهوه در تمام فروشگاه‌های خود و در بعضی مجلات و حتی در نمایشگاه‌هایی که حضور دارد، است.

در مورد محصولات جدید قهوه آرام توضیح دهید.

مجموعه قهوه آرام بعد از تحقیقات فراوان و بازارسنجی در ایران که بیش از 4 سال طول کشیده، قهوه سبز پروبیوتیک نام دارد که اولین تولید کننده و ثبت کننده آن در ایران مجموعه «قهوه آرام» است. محصول دیگر قهوه اسپرسو کپسولی که قابل استفاده در دستگاه‌های قهوه‌ساز است و محصولات دیگر متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد.

با توجه به این‌که در آخرین سال قرن هستیم و سال آینده اولین سال قرن جدید است، شما دورنمای صنعت قهوه در ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به شرایط کنونی و پیشرفت‌ها و آگاهی‌هایی که جامعه از قهوه و محصولات آن به‌دست آورده، مصرف آن روزبه‌روز در حال افزایش است و به طبع در آینده حتماً رونق بیشتر و چشمگیری خواهیم داشت و امیدواریم با این صنعت، علمی‌تر و عمیق‌تر برخورد کنیم تا بتوانیم خدمات حداکثری خود را به جامعه مصرف کننده ارایه کنیم.