چشم‌انداز فروش و پخش در سال 1403
چشم‌انداز فروش و پخش در سال 1403
با توجه به تغییرات به‌وجود آمده در قوانین بانکی و مالیاتی در سال آینده قطعاً شاهد اتفاقات بسیاری در حوزه فروش و توزیع خواهیم بود‌، که این امر شروع سالی متفاوت را رقم خواهد زد که دستخوش تحولات خاصی در صنعت پخش و شبکه‌های فروش و توزیع خواهد بود.

امید مطلبی *

با توجه به تغییرات به‌وجود آمده در قوانین بانکی و مالیاتی در سال آینده قطعاً شاهد اتفاقات بسیاری در حوزه فروش و توزیع خواهیم بود‌، که این امر شروع سالی متفاوت را رقم خواهد زد که دستخوش تحولات خاصی در صنعت پخش و شبکه‌های فروش و توزیع خواهد بود.
افزایش نرخ برخی از هزینه‌ها خصوصاً هزینه‌های مرتبط با نیروی انسانی و حمل و نقل از چالش‌های پیش‌رو در سال آینده خواهد بود.
باید در نظر گرفت که حیات بسیاری از شبکه‌های فروش و توزیع در سال ۱۴۰۳ شدیداً در گرو کنترل فاکتورهای هزینه‌ای سازمان و ایجاد تناسب میان میزان فروش و شاخص‌های هزینه‌ای در این حوزه می‌باشد که با توجه به تمامی اتفاقات بسیار سخت‌تر از سال قبل خواهد بود.
همانطور که تمامی صنایع دچار بحث تامین نقدینگی و کنترل چرخه گردش پولی در سازمان‌های خود می‌باشند این امر به مراتب پررنگ‌تر در صنعت پخش نمایان بوده و خواهد بود . دوره برگشت پول و تسویه حساب مشتریان بعلت شرایط اقتصادی موجود در حال افزایش است و این یکی از بزرگترین معضلات خواهد بود چرا که در مقابل بسیاری از تولید‌کنندگان نیز به‌خاطر تغییرات نرخ و شرایط پرداخت مواد اولیه، بیشتر از گذشته نیازمند جذب نقدینگی می‌باشند‌. که این موارد شبکه‌های توزیع را که نقش بسیار موثری بعنوان زنجیره توزیع از تولید تا مصرف را دارند به مخاطره خواهد انداخت.
مطلب دیگری که از دیگر چالش‌های پیش‌رو می‌باشد بحث نحوه تسویه حساب مشتریان می‌باشد که آن هم با تغییرات صورت گرفته در نظام بانکی و اجراء قوانین جدید با دشواری‌های جدیدی روبه‌رو خواهد شد. در کنار تمامی این موارد بحث نوسانات قیمت‌ها و تاثیرگذاری نوسانات نرخ ارز باعث ایجاد تغییرات در بهاء تمام شده بسیاری از محصولات تولیدی و وارداتی میباشد که خود این امر نیز سرعت تغییرات قیمتی و دشواری عرضه محصولات را در بر خواهد داشت. یکی دیگر از مسائل موضوع فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شرایط خرید و نحوه پرداخت آنهاست که در کنار آن دشواری‌های لجستیک را نیز می‌بایست به این موضوع اضافه کرد . که با توجه به مدت زمان تسویه طولانی و نیز هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم در قراردادها و البته زمان بسیار طولانی در زمان دریافت کالا در انبار فروشگاه‌ها هزینه‌های لجستیک بالایی را در برمی‌گیرد‌. مسأله تأمین و آموزش کادر فروش و توزیع و حتی نیروی متخصص حسابداری با نگرش ساختار پخش نیز از بارزترین معضلاتی است که همچون گذشته وجود دارد ، که البته با ورود تکنولوژی و نرم‌افزارهای فروش و توزیع تا حدودی می‌توان به آینده رو به رشد این امر امیدوار بود‌. تعریف استراتژی‌های بلند مدت در حوزه فروش با توجه به شرایط فعلی و متغیرهای بسیاری که در بازار امروز وجود دارد دامنه برنامه‌ریزی را در این حوزه بسیار سخت کرده‌ و بیشتر ساختارهای فروش به‌دور از چشم‌اندازهای بلند‌مدت صورت می‌گیرد که این هم یکی دیگر از دغدغه‌های سازمان‌ها خواهد بود.
اما راهکارهایی نیز برای برخورد با این موارد وجود دارد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به هدفمند کردن بازارها و انتخاب کالاهای مناسب از نظر همخوانی سبد فروش و تعریف زیرساخت‌های بازاریابی و لجستیک مناسب به آن را اشاره کرد. با توجه به تغییر نسل نیروی انسانی جوان در حال ورود به بازار کار‌، دامنه مصرف کنندگان جدید، حضور محصولات و برندهای نو در قالب ذائقه‌های مورد پسند امروز بازار و خلق ایده‌ها و فرصت‌های بازاریابی ،شناخت و تامین تقاضای جامعه مصرف نیز می‌توان از مهمترین این راهکارها باشند.
امید است با توجه به ایجاد تغییرات در سال جدید آینده‌ای روشن پیش روی صنعت پخش و شبکه‌ها فروش و توزیع و به همراه آن تولید کشور را ناظر باشیم.

*‌ مدیر عامل گروه اقتصادی ایرانیان

 

  • نویسنده : امید مطلبی