آبیاری زیرسطحی 1200 هکتار اراضی کشت و صنعت مغان هدف‌گذاری شد
آبیاری زیرسطحی 1200 هکتار اراضی کشت و صنعت مغان هدف‌گذاری شد
اقتصادسبز آنلاین: مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: آبیاری زیرسطحی یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی در کشت و صنعت مغان هدفگذاری شده و مصمم هستیم تا این طرح را تا سال آینده عملیاتی کنیم.

اقتصادسبز آنلاین: مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: آبیاری زیرسطحی یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی در کشت و صنعت مغان هدفگذاری شده و مصمم هستیم تا این طرح را تا سال آینده عملیاتی کنیم.

قاسم محمدی، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان، افزود: با دستور رئیس جمهوری ۲ هزار هکتار از اراضی کشور بصورت پایلوت(آزمونه) تحت آبیاری زیرسطحی خواهد رفت که یک هزار هکتار آن در کشت و صنعت مغان با هزینه دولت بصورت بلاعوض و رایگان و ۲۰۰ هکتار دیگر نیز از محل منابع داخلی به مورد اجرا درخواهد آمد.
وی ادامه داد: هم اکنون مقدمات اجرایی آبیاری زیرسطحی در این بنگاه اقتصادی فراهم گردیده که نیمی از آن در بخش زراعت و نیمی دیگر در باغات شرکت کشت و صنعت اجرا خواهد شد.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با تاکید بر لزوم توسعه آبیاری مدرن در اراضی شرکت کشت و صنعت مغان گفت: برای مهار بحران آب لازم است که از روش‌های منسوخ آبیاری اجتناب نموده و در جهت توسعه مدرن روش‌های آبیاری همچون آبیاری زیرسطحی اقدام کنیم.
وی ادامه داد: در دنیای امروز آبیاری ثقلی، غرقابی، کلاسیک و بارانی سنتی شده و باید به سمت روش‌های نوین آبیاری با بهره وری بیشتر و راندمان تولید افزون‌تر حرکت کرد.

چشم‌انداز شرکت حضور در بازارهای قفقاز است
محمدی هدفگذاری در توسعه کارخانه لبنیات را زنجیره ارزش با کمترین قیمت، سودآور و بازارپسند در داخل و خارج کشور با نگاه به صادرات ارزیابی کرد و گفت: راهبرد شرکت کشت و صنعت علاوه بر تامین امنیت و اقتدار غذایی، حضور در بازارهای قفقاز و سایر کشورهای همسایه و بهره گیری از ظرفیت‌های ثروت آفرین در مجموعه کشت و صنعت است.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان از راه اندازی دامپروری ۲۰ هزار راسی در این شرکت خبر داد و گفت: این شرکت جهت تامین گوشت گرم کشور برنامه‌های توسعه ای قابل توجهی دارد و نیاز است مطالعات اجرای دامپروری ۲۰ هزار راسی انجام و برنامه کوتاه مدت و میان مدت برای عملیاتی کردن آن هر چه سریعتر توسط امور فنی و عمرانی انجام بگیرد.
وی با اشاره به موانع اصل ۴۴ قانون اساسی در بنگاه‌های اقتصادی اظهار کرد: با وجود محدودیت‌هایی که در زمینه اخذ تسهیلات، وثایق، تضامین بانکی و مشارکت وجود دارد، این شرکت همچنان در پرداخت بدهی‌های گذشته، پرداخت به موقع حقوق پرسنل، حق بهره وری، سرمایه گذاری از محل منابع داخلی و افزایش راندمان موفق عمل کرده است.
محمدی در پایان حرکت به سمت آبیاری نوین، تقویت بانک نهال و بذر، مکانیزه کردن انبارداری، برخورد با فساد شبکه ای، تکمیل زنجیره ارزش و ساماندهی دستگاه‌های اسقاطی را از جمله برنامه‌های پیش روی مدیریت این شرکت عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان که هم‌اکنون به عنوان زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنایع وابسته با ۲ هزار و ۷۰۰ نفر نیروی انسانی شاغل فعالیت می‌کند.
این مجموعه اقتصادی با داشتن بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی، ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولید غذای دام و سایر نیازهای حوزه کشاورزی از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.
وسعت اولیه کشت و صنعت مغان در شمال استان اردبیل ۶۰ هزار هکتار بود ولی با توجه به واگذاری به کارکنان و عشایر ساکن در محدوده و نیز فروش بخشی از اراضی، هم‌اکنون تنها ۲۷ هزار هکتار در اختیار شرکت کشت و صنعت مغان قرار دارد که ۲۳ هزار هکتار آن قابل کشت است. / ایرنا