آب بسته‌بندی کالای اساسی نیست
آب بسته‌بندی کالای اساسی نیست
اقتصادسبز آنلاین: واتا آب معدنی طبیعی است که از دل یخچال‌های طبیعی کوه همیشه سرافراز سبلان خارج می‌شود و از کیفیت ذاتی بسیار مطلوبی برخوردار است و گوارایی آن یکی از مهمترین شاخصه‌های این محصول است.

اقتصادسبز آنلاین: واتا آب معدنی طبیعی است که از دل یخچال‌های طبیعی کوه همیشه سرافراز سبلان خارج می‌شود و از کیفیت ذاتی بسیار مطلوبی برخوردار است و گوارایی آن یکی از مهمترین شاخصه‌های این محصول است. یکی از افتخارات واتا برخورداری از گواهی مصرف در اتحادیه اروپا است که این توفیق حاصل نظارت‌های مستمر ادواری از طریق ارسال نمونه‌های محصولات به آلمان برای تمدید گواهی مصرف به‌صورت سالانه بوده است در همین رابطه گفت‌وگویی با سید یوسف رئیسی، رئیس هیأت‌ مدیره شرکت آب‌های معدنی «واتا» و «سبلان» داشته‌ایم که با هم ماحصل آن را می‌خوانیم:

60 تا 70 درصد قیمت آب معدنی را ظروف پت تشکیل می‌دهد که با توجه به ارزآوری این صنعت در پخش صادرات تولیدکنندگان آب معدنی را با بحران مواجه کرده است در این رابطه چه نظری دارید؟

بنده موافق ارزآوری صادرات ماده اولیه تولید بطری نیستم چرا که با توجه به ناکافی بودن تولیدات داخل در مواقعی از سال واردکننده این ماده اولیه هستیم.
2 سال پیش قانون شفاف سازی قیمتها در تولید اجرا شد و موجب تضعیف روزافزون تولید شد البته که تولیدکنندگان در این صنعت برای بقای خود به معنای واقعی کلمه جنگیدند تا صنعت سرپا بماند از جمله مشکلاتی که گریبانگیر این صنعت است هزینه توزیع مویرگی این محصول است که حدود 20 درصد از قیمت تولید کننده میباشد و متاسفانه به دلیل نامتناسب بودن ضریب پخش در نظر گرفته شده برای این صنعت که 10 درصد است بخش قابل توجهی از این هزینه توسط واحد تولیدی پرداخت می‌شود.
اما در رابطه با بحث ماده اولیه پت ، در مقطعی پتروشیمی تندگویان مقادیری از این محصول را صادر کرد و این در حالیست که مدتی بعد به دلیل کمبود داخل ناگزیر به واردات همین ماده از چین با قیمتی بیش از قیمت صادراتی خود شد ، لذا نمی‌توان عنوان ارزآوری را روی این محصول گذاشت. نزدیک به 100 هزار تن در سال ما با کمبود پلی‌اتیلن مواجه هستیم. مسبب این کمبود هم صنعت آب‌معدنی نیست.
چراکه سرانه مصرف این محصول با توجه به این‌که محصول غیر ضروری تلقی می‌شود بسیار محدود است زیرا آب آشامیدنی سالم و بسیار ارزان در 90 درصد از جغرافیای ایران در منازل در دسترس هموطنان است.
مصرف آب‌معدنی یک انتخاب شخصی است و به اصطلاح Lifestyle هست. متأسفانه سرانه مصرف نوشابه چندین برابر آب هست. حتی سرانه مصرف ماءالشعیر هم بیشتر از آب‌معدنی است. مصرف پلاستیک در بحث روغن مایع به مراتب بیشتر از آب معدنی است.

در رابطه با سایر مواد اولیه مثل درب‌های بطری و لیبل‌ها با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

ماده اولیه ای که برای تولید درب‌ها مصرف می‌شود را فقط پتروشیمی تبریز تولید می‌کند که متأسفانه سالی 2 تا 3 بار تولید می‌کند و ما مجبور هستیم با این وضعیت سرمایه در گردش و وام‌دهی بانک که نزدیک به 2 سال است هیچ تولیدکننده‌ای نتوانسته وام اخذ کند برای 6 ماه محصول را خریداری کنیم تا به نوبت بعدی تولید پتروشیمی تبریز برسیم. متأسفانه مواد اولیه این صنعت حدودا سالی 100 درصد افزایش قیمت دارد اما آب بسته بندی مجاز به تطبیق خود با این افزایش ها نیست به نظرم تولیدکنندگان معجزه می‌کنند تا مواد اولیه را تأمین کرده که صنعت از رونق نیافتد.

اشاره به قیمت‌گذاری دستوری داشتید در این رابطه چه انتقادهایی دارید؟

بنده دلیل تأکید دولتمردان به این‌که آب‌ معدنی یک کالای اساسی است را درک نمی‌کنم بله آب مسأله ای استراتژیک است ولی تا زمانی‌که در خصوص آب شرب شهری سخن میگوئیم نه آب بسته بندی که تنها 3% از جمعیت کشور مصرف کننده دائمی آن هستند !!
اکثریت مردم آب معدنی را با برند «واتا» شناخته‌اند در رابطه با دیگر محصولات شرکت «واتا» توضیح دهید.
بعد از مواجهه با مشکلات در قیمت گذاری و عدم به صرفه بودن تولید آب بسته بندی ، مجبور به تولید محصولات دیگر شدیم برای مثال نوشابه قیمت 9 هزار تومان داشت در حالی‌که قیمت آب معدنی 6 هزار تومان بود. نوشابه به قیمت 30 هزار تومان رسید ولی آب با نامه‌نگاری های متعدد هنوز مجوز افزایش قیمت 8 هزار تومانی را نیز نتوانسته اخذ کند.
از همین‌رو تصمیم گرفتیم محصولات دیگری از جمله نوشابه را تولید و روانه بازار کنیم تا بتوانیم تعادلی در فعالیت تولیدی خود ایجاد کنیم تا از بروز زیان پیشگیری کنیم.
همچنین تولید نوشابه انرژی‌زا را نیز آغاز کردیم که از نظر کیفیت قابل رقابت است چرا که دارای ماده تائولین با خاصیت جوان‌کنندگی است.
تمامی گروه ویتامین B و همچین B11 را نیز در خود دارد که این ماده به تنهایی 15 درصد هزینه تولید را برای ما افزایش می‌دهد اما خواستیم که این ماده وجه تمایز تولیدات ما با سایر نمونه‌های موجود در بازار باشد. آب پرتقال طبیعی سرشار از ویتامین C است اما انرژی‌زای بدون قند تولیدی شرکت واتا تمامی گروه‌های ویتامین B، تائولین و کافئین را دارا است و می‌توان گفت ارزش تغذیه‌ای آن بیشتر از یک لیوان آب پرتقال طبیعی است متأسفانه در حال حاضر سرانه مصرف آب معدنی در ایران کمتر از 25 لیتر است و تنها 3% از جمعیت ایران مصرف کننده دائمی این محصول هستند و 97 درصد مردم ایران از آب شرب خانگی مصرف می‌کنند. از همین‌رو سودا را به سبد محصولاتمان اضافه کردیم چون درکشوری مثل آلمان بیشترین میزان مصرف نوشیدنی مربوط به سودا است. ماءالشعیر نیز از جمله محصولات جدید شرکت «واتا» است که تا قبل از عید نوروز روانه بازار خواهد شد.

در زمینه صادرات با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

به‌دلیل این‌که قیمت تمام شده آب معدنی در ایران از سایر دنیا بیشتر است صادرات آب معدنی توجیه ندارد افزایش قیمت مواد اولیه و بالا بودن کرایه حمل در کشور و تأثیر آنها در قیمت محصول نهایی مزیت رقابتی در بازارهای جهانی از ما گرفته است. به جرات میتوان گفت قیمت آب معدنی در ایران ارزانتر از تمامی کشورهای جهان و از جمله کشورهای همسایه است ، از سوی دیگر به دلیل بالا بودن هزینه های تولید در ایران متأسفانه مزیت‌های صادراتی آب معدنی از بین رفته است.

عکس: اقتصاد سبز- شکوفه خوش نثار

 
 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا