«آتش» صنعت کشاورزی استرالیا را هم سوزاند
«آتش» صنعت کشاورزی استرالیا را هم سوزاند
اقتصادسبز آنلاین: دمای بسیار بالای هوا و ماه‌های خشکسالی سنگین در استرالیا باعث ایجاد آتش‌سوزی گسترده در این کشور شد. از اواخر ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی تا اوایل ماه ژانویه سال نو میلادی این آتش‌سوزی شدت گرفت و خسارت‌های سهمگینی را به بار آورد و حتی موجب تخلیه تعدادی از شهرها شد.

سرویس بین‌الملل اقتصادسبز- شیما نصیری:

اقتصادسبز آنلاین: دمای بسیار بالای هوا و ماه‌های خشکسالی سنگین در استرالیا باعث ایجاد آتش‌سوزی گسترده در این کشور شد. از اواخر ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی تا اوایل ماه ژانویه سال نو میلادی این آتش‌سوزی شدت گرفت و خسارت‌های سهمگینی را به بار آورد و حتی موجب تخلیه تعدادی از شهرها شد.

بیش از ۲۵ نفر تاکنون کشته شده‌اند و ۶٫۳ میلیون هکتار از بوته، جنگل، مراتع و پارک‌ها همگی آتش گرفته‌اند. وخیم‌ترین وضعیت آتش‌سوزی هم مربوط به ایالت نیوساوت ولز (NSW) است که آتش‌سوزی تقریبا ۵ میلیون هکتار از آن را فرا گرفته و از بین برده است. همچنین بیش از یک‌هزار و ۳۰۰ خانه نیز در این ایالت نابود شده و هزاران نفر وادار شده اند تا خانه‌های خود را ترک کرده و به پناهگاه‌ها مراجعه کنند. این در حالی است که هوای گرم و خشک همراه با خشکسالی بسیار طولانی و همچنین وزش شدید باد، شرایط مناسبی را برای گسترش این آتش سوزی فراهم می‌آورند که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد.
تمامی این عوامل دست به‌دست هم داد تا صنایع کشاورزی، دامداری و لبنیات استرالیا هم کنار دیگر صنایع مهم کشور تحت تاثیر قرار گیرند و متحمل خسارت‌های سنگینی از این اتفاق سهمگین شوند.
این در حالی است که وزیر کشاورزی فدرال استرالیا این واهمه را دارد که تلفات انبارهای مواد غذایی و محصولات کشاورزی ناشی از آتش‌سوزی‌های اخیر از مرز ۱۰۰ هزار واحد هم فراتر رود، زیرا کشاورزان در سراسر کشور شروع به ارزیابی تأثیر آتش‌سوزی بر محصولات و دام‌های خود کرده‌اند.
در روزهای پایانی سال ۲۰۱۹ میلادی، ایالت و مناطقی که بیشترین آسیب را دیدند، کشاورزان آنها هم از این خسارت‌ها در امان نمانده و تصمیم گرفتند دروازه‌های مزرعه را باز کنند تا گاوها و سایر دام‌های آنها به منظور فرار از آتش از آن منطقه دور شوند. اما متأسفانه بسیاری از این حیوانات موفق نشده و زنده نماندند.
از این‌رو بسیاری از امدادها صرفا در این زمینه فعالیت کردند و وقت خود را به نجات جان انواع دام و طیور اختصاص دادند.

ارزیابی وضعیت دام و طیور در استرالیا

دولت فدرال استرالیا از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۱۰۰ دامپزشک را برای کمک به انواع دام و طیور و ارزیابی وضعیت آنها در این آتش‌سوزی در اختیار گرفت و وظایف هرکدام از آنها را تشریح کرد. این در حالی است که در مدت زمان کوتاهی تنها در استرالیای جنوبی بیش از ۳ هزار راس گاو و گوسفند از بین رفتند و نتوانستند از این آتش سوزی جان سالم به در کنند.
بنابراین بسیاری از کارشناسان در چنین شرایطی تحویل علوفه و دفع حیوانات کشته شده را در اولویت قرار داده‌اند
چراکه این امر از آسیب بیش از اندازه به سایر حیوانات و دام‌های زنده جلوگیری می‌کند و از لحاظ بهداشتی نیز امری بسیار ضروری خواهد بود. همچنین تامین سلامت روان دام و طیور و فراهم کردن آب تازه و زلال برای آنها از دیگر اقداماتی است که در این روزها صورت گرفته و بسیاری از کشاورزان استرالیایی به آن اهمیت می‌دهند. البته باید یادآور شد که بسیاری از مسؤولان دولتی نیز تاکید دارند که این حیوانات کشته شده باید در کمتر از یک هفته دفن شوند تا آسیبی برای محیط اطراف خود به وجود نیاورند و در عین‌حال مسائل بهداشت دام و طیور زنده را نیز تأمین کنند.

خسارت بخش دامداری استرالیا

اطلاعاتی که توسط شرکت تحلیلگر بازار کشاورزی مکهاردو استرالیا جمع‌آوری شده است، تأکید بر آن دارد که حدود ۸٫۶ میلیون راس گوسفند و ۲٫۳ میلیون راس گاو در مناطق آتش گرفته در ویکتوریا و ولز نیو ساوت، زندگی می‌کنند که این تعداد حدود ۱۲ درصد از گله‌های گوسفند و ۹ درصد از گله‌های گاو در سطح کشور را تشکیل می‌دهند. بنابراین تمامی این حیوانات که تعداد کمی هم نیستند، در معرض خطر قرار داشته‌ پیش‌بینی شده تا بیش از ۴۵ درصد آنها در این آتش‌سوزی از بین می‌روند. البته اکثر کارشناسان بر این باورند که این رقم‌ها چندان دقیق نیست و تا ماه‌ها نمی‌توان ارقام صحیحی از تعداد کشته شدگان و حتی میزان خسارت وارده به دامداران و کشاورزان اعلام نمود.

از دیگر مسائل مهم در این زمینه، تغذیه صحیح دام و طیور به‌ویژه در مناطق اصلی آتش‌سوزی است که می‌تواند در افزایش طول عمر آنها نقش بسزایی را ایفا کند.
لازم به ذکر است که دامداران و کشاورزان استرالیا از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی سرمایه سنگینی را صرف تغذیه و سلامت انواع دام و طیور خود صرف کرده‌اند تا بتوانند به نتایج مطلوب دست پیدا کنند، اما متأسفانه این سرمایه‌گذاری عظیم به‌صورت کامل از بین رفته و دامداران هیچ امیدی به توسعه فعالیت خود کسب اهداف موردنظرشان تا چندین سال آینده ندارند.
در واقع دامداران استرالیا تلاش زیادی کردند تا شرایط سخت دامداری در فصل گذشته استرالیا را پشت‌سر گذاشته و بتوانند به سود موردنظرشان دست یابند. اما متاسفانه این تلاش‌ها آنطور که باید به ثمر ننشست و در روزهای آخر سال ۲۰۱۹ میلادی فاجعه بزرگی را به بار آورد. بحران جدی آتش‌سوزی در استرالیا بیشترین و سهمگین‌ترین خسارت را به بخش دامداری و کشاورزی این کشور وارد می‌کند که البته میزان شدت این خسارت‌ها ماه‌های آینده نمایان شده و به چشم می‌آیند.
دامداران و کشاورزان استرالیا طی چند ماه گذشته برای به نتیجه رسیدن زحمات خود و به ثمر نشاندن برنامه‌ها و اهدافشان تلاش‌های بسیار زیادی کردند و به‌دلیل نامساعد بودن شرایط آب و هوا، از خواب شب خود هم زده‌اند. اما متأسفانه این حجم از آتش سوزی به راحتی توانست همه زحمات آنها را از بین ببرد و خسارت بسیار سنگینی که اثرات آن تا مدت‌های طولانی باقی خواهد ماند، به بار آورد.

صنعت لبنیات در مسیر یک بحران جدی

بسیاری از کارشناسان و متخصصان جهان معتقدند که صنعت لبنیات از جمله صنایع مهم استرالیاست که تا چند ماه آینده، بحران آن نمایان شده و مشخص می‌شود تا خسارت‌های پنهان ناشی از آتش‌سوزی استرالیا تا چه اندازه بوده است. در همین روزها هم در هر ۴۸ تا ۶۰ ساعت صادرات شیر این کشور که از ارزش بسیار بالایی برخوردار است
متوقف شده که همین امر خسارت هنگفتی را به این حوزه وارد کرده و خواهد کرد.
بنابراین پیش‌بینی شده تا پایان نیمه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی صنعت لبنیات استرالیا بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افت پیدا کند که این رقم برای این صنعت فعال و زنده استرالیا بسیار هولناک و شگفت‌آور است.

مزرعه داران و دامداران متحمل بیشترین خسارات مالی

رییس فدراسیون ملی کشاورزان استرالیا از ضرورت کمک و امدادرسانی به کشاورزان مزرعه‌داران و دامداران این کشور خبر داده و اعلام کرده است که این قشر از جامعه متحمل بیشترین خسارات مالی و جانی شده‌اند و باید هرچه سریعتر به وضعیت کنونی آنها رسیدگی شود. این در حالی است که تاکنون نیز گروه‌های امدادرسانی متخصصی هم به کمک این کشاورزان به‌ویژه در منطقه جنوب استرالیا رفته‌اند و آنها را برای مقاومت هرچه بیشتر در برابر این آتش‌سوزی‌ها آماده می‌کنند. امنیت غذایی و بهداشتی این کشاورزان به‌همراه دام
و انبارهای محصولات کشاورزی آنها از مهمترین اقداماتی است که باید به آن توجه شود و در حال حاضر هم مسؤولان این کشور چنین برنامه‌هایی را در اولویت قرار داده‌اند.
متأسفانه کشاورزان و دامداران استرالیا سرمایه هنگفتی را تا به امروز از دست داده‌اند که برای جبران آن زمان و هزینه‌های سنگین‌تری باید صرف شود. بنابراین می‌توان گفت روستاییان استرالیایی بیش از ۷۵ درصد از سرمایه‌های خود را از دست داده‌اند.
بنابراین پیش‌بینی می‌شود که صنعت کشاورزی و دامداری استرالیا تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی افت بین ۲۰ تا ۲۵ درصدی را تجربه کند که این روند نزولی در حجم صادرات محصولات کشاورزی و لبنی این کشور تأثیر بسزایی خواهد داشت.
همچنین بسیاری از کارشناسان بر این باورند که حجم تولیدات انواع گوشت گاو و گوسفند نیز در سال جاری میلادی در استرالیا کاهش چشمگیری پیدا می‌کند و این امر موجب افت بیش از ۱۲ درصدی حجم صادرات گوشت این کشور خواهد شد. از این‌رو تمامی این عوامل خسارت‌های سنگینی را به اقتصاد استرالیا وارد می‌کند که نمی‌توان به‌راحتی از کنار آنها گذشت.
در حال حاضر امدادگران خدمات و سیستم‌هایی را در اختیار کشاورزان استرالیا قرار می‌دهند تا آنها بتوانند از دام و محصولات خود نگهداری کنند و از شدت آتش‌سوزی و حجم خسارت‌های ناشی از آن بکاهند. این در حالی است که بسته‌های تغذیه و بهداشت در تعداد بسیار بالایی دراختیار این کشاورزان و دامداران قرار گرفته است تا آنها بتوانند سلامت و بهداشت انواع دام و طیور خود را در این وضعیت حفظ کنند.
لازم به ذکر است که برخی از تحلیلگران معتقدند سوختن و نابودی اراضی استرالیا، بستر بایر زمین‌های کشاورزی را از بین می‌برد و خاک را دچار مشکل کرده و در نهایت میزان باروری آن را کاهش می‌دهد. از این‌رو مدت زمان زیادی صرف می‌شود تا زمین‌ها مجددا برای کشاورزی آماده شوند و خاک آنها شرایط ایده الی را به‌دست آورد. بنابراین انتظار می‌رود فعالان این حوزه در مرحله نخست به باروری این اراضی کشاورزی بپردازند تا هر‌‌چه سریعتر بسترهای لازم جهت توسعه بخش تولیدات و عرضه انواع محصولات کشاورزی، مواد غذایی و لبنی استرالیا فراهم شود.
بنابراین دولت استرالیا می‌بایست بودجه معقولی را برای این موضوع در نظر بگیرد و اقدامات لازم در این زمینه را در اولویت‌های اجرایی خود قرار دهد.