آزادسازی کامل آرد و نان را در سال جدید آرزو داریم
آزادسازی کامل آرد و نان را در سال جدید آرزو داریم
اقتصادسبز آنلاین: کارخانه آرد مروارید هرمزگان در سال ۹۶ توسط مهندس‌هادی دادگر احداث شد، و تنها واحد آردسازی مجهز به تکنولوژی بولر در استان هرمزگان است و با برخورداری از توان تولیدی روزانه بیش از 800 تن آرد به عنوان بزرگترین کارخانه آردسازی جنوب کشور به‌شمار می‌آید.

اقتصادسبز آنلاین: کارخانه آرد مروارید هرمزگان در سال ۹۶ توسط مهندس‌هادی دادگر احداث شد، و تنها واحد آردسازی مجهز به تکنولوژی بولر در استان هرمزگان است و با برخورداری از توان تولیدی روزانه بیش از 800 تن آرد به عنوان بزرگترین کارخانه آردسازی جنوب کشور به‌شمار می‌آید. علی مرادی‌، مدیرعامل کارخانه آرد مروارید هرمزگان با بیان اینکه به منظور تولید آرد با کیفیت ما همواره روی کیفیت گندم‌ها و آردها تحقیق می‌کنیم گفت : در کنار آن سعی کرده‌ایم بهترین ماشین‌آلات خصوصاً در بخش بوجاری و تولید کارخانه مستقر باشد. در واقع برای رسیدن به کیفیت مطلوب، نیاز به بوجاری قوی داریم تا هیچ ناخالصی وارد پروسه تولید نشود.وی با اشاره به اهمیت و تأثیر اختلاط گندم بر کیفیت آرد افزود: باتوجه به اینکه در استان هرمزگان گندم به مقدار مصرف کشت نمی‌شود معمولاً از گندم‌های وارداتی یا استان‌های دیگر استفاده می‌شود، در حال حاضر هم از گندم‌های خارجی وگندم‌های داخل استان که در منطقه حاجی‌آباد وجود دارد استفاده می‌کنیم ‌و حتی‌الامکان ‌تمام تلاشمان در این است که گندم‌ها را با درصدی اصولی و تخصصی اختلاط کنیم تا به کیفیت مطلوب دست یابیم و به‌صورت کلی وضعیت کمی و کیفی در استان هرمزگان مطلوب است.

رطوبت گندم‌های وارداتی آردسازان هرمزگانی را دچار چالش کرده است
مدیر‌عامل آرد مروارید در ادامه افزود: اما مشکلی که در‌خصوص گندم‌های وارداتی وجود دارد رطوبت بالای آن است که در عمل حاشیه سود کارخانجات آرد استان هرمزگان را از بین می‌برد و صاحبان صنایع آرد باید از جیب خود هزینه کنند. در واقع طولانی شدن مدت دپو گندم‌ها و روی آب ماندن کشتی‌ها موجب می‌شود گندم‌ها را با رطوبت بالای ۱۲ نیم درصد تحویل بگیریم و اقیلم شرجی و مرطوب استان هرمزگان نیز مزید بر علت می‌شود.مرادی با اشاره به این‌که کارخانه آرد مروارید هرمزگان بزرگترین کارخانه آرد سازی استان هرمزگان و یکی از کارخانه‌های بزرگ و مدرن کشور است که به دستگاه‌های آردسازی آلمانی و سوییسی مجهز است گفت‌: ما ‌که در بحث آرد نوع ۶ یا صنف و صنعت برنامه ریزی کرده بودیم که بتوانیم با بازار‌یابی و فروش محصولات با کیفیت خود گام محکمی در این عرصه برداریم اما متاسفانه اجرای ناقص طرح هوشمندسازی ‌تنها به ضرر کارخانجات آرد تمام شد و به‌دلیل تفاوت نرخ آرد یارانه‌ای و صنف و صنعت ‌و ‌نشتی آرد یارانه ای باعث محدودیت کار ماشد، در حال حاضر به‌دلیل شرایط کنونی تولید آرد صنف و صنعت در کارخانه آرد مروارید هرمزگان به ۱۰ درصد رسیده است.

بیشتر بخوانید: وزیر جهادکشاورزی وزیر تنظیم بازار نیست!

وی در ادامه اظهار کرد: قرار بود آزادسازی به طور کلی در همه بخش‌ها اتفاق بیفتد اما متأسفانه از ابتدای سال جاری، آرد صنف و صنعت آزاد شد در حالی که همچنان آرد یارانه‌ای در بازار جریان دارد.
مرادی در ادامه در خصوص ضعف‌های طرح هوشمند سازی آرد و نان گفت: همزمان کندی روند در تکمیل طرح هوشمندسازی، بازار آرد و نان نیز دچار به‌هم‌ریختگی شده است و نه تنها فعالیت خارج از شبکه توزیع متوقف نشده بلکه هزینه بالایی برای انجام بازرسی‌ها و کنترل شرایط تولید آرد و پخت نان صرف شده است! ادامه این شرایط، آسیبی جدی را بر پیکره صنعت آرد و نان کشور وارد خواهد کرد که جبران آن در آینده ناممکن خواهد بود. متأسفانه مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش تولید در کشور با رکود ایجاد شده برای آن، در مقابله با شرایط نامطلوب اقتصادی به حال خود رها شده است.مدیرعامل آرد مروارید هرمزگان در ادامه با تأکید بر این‌که آزادسازی صنعت آرد و نان، مهم‌ترین مطالبه و دغدغه آسیابانان کل کشور است، تصریح کرد: با آزادسازی، بخش عمده‌ای از چالش‌ها و مشکلات صنعت آرد و نان رفع خواهد شد و مهم‌ترین گام در این راستا، این است که تصدی‌گری دولت از زنجیره تأمین نان حذف شود. به طور قطع در صورت آزادسازی، شرایط برابر و مطلوب برای تولید نیز مهیا خواهد بود، چنانکه در سال قبل همه شاهد اجرایی شدن آزادسازی و رونق تولید و رقابت ‌در میان آسیابانان بودند کارخانه‌هایی که در این رقابت آرد کیفی تولید و عرضه می‌کردند، موفق بودند اما متأسفانه در حال حاضر، رقابت حاکم در صنعت آرد و نان به‌دلیل جریان یارانه روند صحیح و سالمی ندارد و در پشت پرده یارانه رانت وجود دارد.

توان حمل بونکری آرد را داریم
مرادی با اشاره به چالش‌ها و التهابات بازار کیسه گفت: اگر شرایط برای روش حمل آرد به شیوه بونکری مطرح شود، این آمادگی را داریم که در این راستا گام برداریم. البته این موضوع نیاز به بسترسازی و آمادگی واحدهای نانوایی دارد، اما باید این را در نظر داشت که افزایش بی‌رویه نرخ کیسه و هزینه‌های سرباری که به کارخانه‌ها وارد آورد و از طرفی اتلاف و هدررفت آرد در هنگام حمل و نقل از طریق کیسه‌ها، بسیار چشمگیر است که با روش حمل بونکری می‌توان از بسیاری از این موارد جلوگیری کرد.مدیرعامل آرد مروارید هرمزگان با اشاره به افزایش نرخ ارز و عدم ثبات آن بیان کرد: با وجود ثبات نرخ آرد و دستمزد آسیابانی و افزایش روزافزون هزینه‌های تولید، صنعت آردسازی مجالی برای پیشرفت ندارد و تمام درآمدها صرف تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات می‌شود زیرا اگر این اقدامات انجام نشود باید قید تولید را بزنیم و کارخانه‌ها را تعطیل کنیم در واقع با شرایط کنونی صاحبان صنعت آرد مجبور هستند برای تأمین نقدینگی از سرمایه‌های شخصی خود استفاده کنند.