آینده سلامت جامعه در گروی تقویت زیرساخت‌های کشاورزی
آینده سلامت جامعه در گروی تقویت زیرساخت‌های کشاورزی
اقتصادسبز آنلاین: «اعتماد به تولید داخلی سبب گردش چرخ اقتصاد کشور و ارتقای تولید خواهد شد. بخش کشاورزی به‌عنوان زیربنای اقتصادی یک کشور نقش مهمی در اقتصاد و سلامت جامعه دارد.

اقتصادسبز آنلاین: «اعتماد به تولید داخلی سبب گردش چرخ اقتصاد کشور و ارتقای تولید خواهد شد. بخش کشاورزی به‌عنوان زیربنای اقتصادی یک کشور نقش مهمی در اقتصاد و سلامت جامعه دارد.

استفاده از ریزمغذی‌ها در زمین‌های کشاورزی می‌تواند سبب تولید محصولاتی با حداکثر عناصر موردنیاز بدن شود. لازمه استفاده بهینه از این کودها، آنالیز خاک است تا بتوان بهترین بهره و بازدهی را از این‌کار گرفت.» آنچه از نظر گذشت فرازهایی از صحبت‌های دکتر حسن نعمت طلب مدیرعامل شرکت کنجاله‌ساز و عضو هیأت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان کود های کشاورزی بود که در ادامه مشروح آن را می‌خوانیم:

با توجه به برگزاری نمایشگاه تخصصی تولیدکنندگان کود و سم و بذر روند آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اگرچه ما تولید کنندگان از یکجا برگزار کردن نمایشگاه تولید کنندگان و وارد کنندگان نهاده ها استقبال کردیم اما نهایتا این دو نمایشگاه جداگانه برگزار شد. برگزاری اولین نمایشگاه تولیدکنندگان کود در بوستان گفت‌وگو اتفاق مهمی است زیرا در این نمایشگاه قدرت و اقتدار تولیدکنندگان داخلی به وضوح مشاهده شد و اکنون می‌توان گفت که رونق تولید به منصه ظهور پیوسته است. حضور شرکت‌های تولیدکننده در کنار واردکننده ها سبب می شود تا کشاورزان و مصرف‌کنندگان گزینه‌های بیشتری برای انتخاب داشته باشند. به‌طوری‌که مصرف‌کننده می‌تواند محصول داخلی را با نمونه خارجی آن مقایسه و اثرات آن را به وضوح مشاهده کند. خوشبختانه استقبال بسیار خوبی از نمایشگاه شده که حاکی از اعتماد مردم به تولیدات داخلی است. امید است تا در سال‌های آینده ارتباط و مراودات نزدیکتری با مصرف‌کنندگان و کشاورزان ایجاد شود.

در حال حاضر با چه مشکلاتی در صنعت کود مواجه هستید؟

بالطبع با شرایط حاکم بر بازار کشور با مشکلات فراوان و عدیده‌ای مواجه هستیم که یکی از آنها تبعیض قائل شدن بین شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده کود است. به این دلیل که واردکنندگان معاف از پرداخت ارزش افزوده ۹ درصد هستند در حالی‌که تولیدکنندگان داخلی از این معافیت بهره نمی‌برند و می‌توان گفت که در همین ابتدای کار از لحاظ قیمت ۹ درصد از نمونه‌ خارجی مشابه محصول خود عقب هستیم که این امر سبب سختی کار و اختلاف رقم قیمت خواهد شد.
در رابطه با این مسأله لازم است عنوان کنم که طبق ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده، شرکت‌هایی که در زمینه تولید کود، خوراک دام و طیور و… فعالیت دارند معاف از گرفتن ارزش افزوده از مشتری هستند و این‌‌کار به منظور عرضه ارزان‌تر محصولات جهت ارایه به مصرف‌کننده توسط قانونگذار تدوین شده است. اما متأسفانه در عمل به هیچ ‌وجه این شرایط حاکم نیست و این ۹ درصد توسط تولیدکننده پرداخت می‌شود. به طور مثال اگر ۷۰ درصد از قیمت تمام شده یک محصول، هزینه مواد اولیه باشد تولیدکننده با پرداخت ۹٪ مالیات بر ارزش افزوده به مواد اولیه و پس نگرفتن آن از مشتری عملا جنس خود را ۶.۳٪ گرانتر تولید خواهد کرد و عملا منظور قانونگذار تامین نشده است. طبق قانون، ارزش افزوده پرداختی و دریافتی در هر شرکت باید جمع جبری شده و مابه‌التفاوت آن یا به دولت پرداخت شود یا از او مطالبه گردد که در این مورد دولت به شرکتهای تولیدکننده محصولات معاف اعلام کرده که ارزش افزوده پرداختی را به قیمت تمام شده شان اضافه کنند. یعنی عملا بخشی از قانون که به نفع دولت بوده اجرا شده و بخشی که به نفع مصرف کننده و تولید کننده بوده اجرا نمی‌شود.
مهمترین معضلی که با آن مواجه هستیم مشکلات ایجاد شده در پایش کود بوده که مربوط به مؤسسه تحقیقات خاک و آب است، از جهتی باید عنوان کرد که پایش کود بسیار مهم و از اقدامات ستودنی دولت بوده است ولی در باب مشکل آن باید ذکر کنم که در بحث پایش کود، تولید کننده فاقد نماینده برای صیانت از حقوق اوست و اگر به هر دلیلی مشکل یا ابهامی در کیفیت یا آنالیز کود وجود داشته باشد هیچ نماینده‌ای از انجمن در آنجا حضور ندارد که بتواند از این محصول تولیدی دفاع کرده و یا توضیحات لازم را ارایه کند. علاوه بر آن، مؤسسه تحقیقات خاک و آب خود را مرجع دانسته و جایی برای اعتراض به تصمیمات این نهاد در قانون پیش بینی نشده است. پیشنهاد اینجانب برای رفع این مشکل حضور یک نماینده از انجمن در تمامی مراحل پایش و ارایه توضیحات لازم می‌باشد. توقع بر این است که متولیان دولتی، تولیدکنندگان و به ویژه اعضای انجمن را در ارایه راهکار و سیستم مدیریتی این بخش مشارکت دهند.
یکی دیگر از مشکلات این صنعت، تخصیص ارز دولتی به کود و یا مواد اولیه آماده است که جز رانت و فساد و انهدام بودجه عمومی چیزی به بار نخواهد آورد.

در رابطه با ترویج و فرهنگ مصرف کودهای کشاورزی چه پیشنهادی دارید؟

در حال حاضر بحث ترویج بسیار کند در حال اجرا است در حالی‌که سرآغاز شروع یک پروژه با ترویج و فرهنگ‌سازی آن موضوع باید شروع شود. اولین قدم در استفاده و مصرف‌ یک کود، آنالیز خاک است که برای مصرف بهینه کود این کار توصیه می شود. درست مانند بیماری که باید قبل از تجویز دارو اقدام به آزمایش دادن کند تا پزشک متوجه کمبودها و علل بیماری شخص شود. استفاده و تجویز کود پس از آنالیز باید توسط کارشناسان و متخصصان تغذیه گیاهی صورت گیرد تا بهترین بازدهی در زمین صورت گیرد.
نیاز مصرف روی در کشور ما سالانه ۲۰ هزار تن است در حالی‌که کمتر از ۱۰ هزار تن مصرف می شود. باید گفت اگر تغذیه کودی در زمان کشت به‌درستی انجام گیرد در امنیت غذایی جامعه بسیار تأثیرگذار و پررنگ خواهد بود. در مسأله روی، اگر در زمان کشت از این عنصر غذایی استفاده بهینه شود مردم در آینده دیگر نیازی به مصرف قرص روی جهت کمبود این عنصر در بدن خود ندارند.

لطفاً توضیحاتی راجع به فعالیت شرکت و برنامه‌های آینده شرکت بفرمایید.

شرکت کنجاله‌ساز با بیش از ۳۰ سال سابقه و اشتغالزایی ۷۰ نفر به‌صورت مستقیم در تولید محصولات کشاورزی و خوراک دام و طیور در این عرصه حضوری پر رنگ داشته است.
در حال حاضر در تولید سولفات روی، سولفات منیزیم و سولفات منگنز برند برتر در کشور هستیم. جذب و اثربخشی سولفات منگنز تولیدی توسط شرکت، از نمونه چینی آن بسیار بیشتر است و دلیل آن ویژگی منحصر به فرد آن در داشتن pH خاصی است که سبب می‌شود تا تمام منگنز موجود در این محصول جذب خاک شود. از سایر محصولات تولیدی شرکت می‌توان به اسید هیومیک، انواع NPK و محصولات کاملاً محلول گلخانه‌ای یاد کرد.
بازار هدف ما علاوه بر مصرف کننده‌های مستقیم کود، شرکت‌‌های تولیدکننده کودهای ترکیبی و کارخانجات تولید خوراک دام و طیور هستند. افزایش ظرفیت تولید سولفات منگنز و تولید چند کود جدید برای محلول‌پاشی از برنامه های توسعه ای این شرکت در سال آتی می‌باشد.