استفاده از ارز دولتی برای واردکنندگان نهاده‌ها مقرون به صرفه نیست
استفاده از ارز دولتی برای واردکنندگان نهاده‌ها مقرون به صرفه نیست
اقتصادسبز آنلاین: شرکت مزرعه فراز آسمان در سال ۸۹ فعالیتش را در زمینه واردات نهاده‌های کشاورزی شروع کرده در ابتدا، تجهیزات کشاورزی مثل سم‌پاش و ادوات وارد و سپس تصمیم به فعالیت بیشتر در این حوزه داشته و از کشور ترکیه کودهای کشاورزی را به کشور وارد کرده است ...

اقتصادسبز آنلاین: شرکت مزرعه فراز آسمان در سال ۸۹ فعالیتش را در زمینه واردات نهاده‌های کشاورزی شروع کرده در ابتدا، تجهیزات کشاورزی مثل سم‌پاش و ادوات وارد و سپس تصمیم به فعالیت بیشتر در این حوزه داشته و از کشور ترکیه کودهای کشاورزی را به کشور وارد کرده است برهمین اساس از سال ۹۲ نیز نمایندگی شرکت فرانسه که از بزرگترین شرکت‌های تولید کننده کود در دنیا است را اخذ کرده است همزمان با برپایی هفتمین نمایشگاه کود و سم گفت‌وگوی کوتاهی با آرش آذری مدیر اجرایی شرکت مزرعه فراز آسمان داشتیم که با هم می‌خوانیم:

با توجه به نوسانات نرخ ارز واردات کود و سم دیگر به نفع شرکت‌ها نیست در این زمینه چه نظری دارید؟
بله دقیقاً نوسانات نرخ ارز سبب شد تا واردات کود و سم در سال گذشته و امسال با مشکلات بسیاری همراه شود البته مشکلات نوسانات نرخ ارز فقط در بخش واردات نمود پیدا نکرد بلکه سایر بخش‌های تولیدی را نیز درگیر کرد و عملاً قدرت هرگونه برنامه‌ریزی را از فعالان اقتصادی سلب کرد.
در همین راستا بسیاری از شرکت‌هایی بزرگ از گردونه رقابت و تولید کنار رفته و مواد اولیه با قیمتی به مراتب بالاتر به دست کشاورزان می‌رسد. کشاورز نیز برای حفظ کیفیت محصول ملزم به استفاده از محصولات مرغوب است امیدوار هستیم صنعت تولید داخل نیز با حمایت‌های انجام شده به پیشرفت‌های خوبی دست یابد و بتواند درآنالیز کردن ترکیبات شیمیایی برای تولید کود و سم مرغوب به توفیقاتی دست یابد.

چه پیشنهادی برای رفع مشکلات واردات دارید؟
حمایت‌های دولت در غالب ارایه ارز دولتی است که متأسفانه نحوه عملکرد بخش دولتی به گونه‌‌ای است که سبب شده تا اکثر شرکت‌ها رغبتی به استفاده از این ارز نداشته باشند.

ارزیابی شما از برگزاری نمایشگاه نهاده‌های کشاورزی چیست؟
هفتمین دوره نمایشگاه برگزار شد و مثل هر سال فرصتی برای دورهم جمع شدن مشتری‌‌ها و دیدار با شرکت‌هاست. البته این‌که نمایشگاه به دو بخش تقسیم شد اتفاق خوبی نبود چرا که حجم شرکت‌ها کمتر شده و این‌که برای بازدیدکنندگان دوبار هزینه کردن برای دیدن از دو نمایشگاه با یک موضوع صرفه اقتصادی نداشته باشد.

محصولات شما چه مزیتی نسبت به سایر محصولات مشابه در بازار دارد؟

از نظر تکنولوژی با نمونه‌های موجود در بازار هم تفاوت دارد. برای مثال در شرکت مزرعه فراز آسمان یک نوع کود با ۴۵ آنزیم و یک کود دیگر با ۵۴ آنزیم وجود دارد که محصول کشور ترکیه است همچنین برخی محصولات شرکت از فرانسه وارد می‌شود که حداقل کلر را در سطح بازار دارد.