استقبال پرشور از دومین همایش «ایران گرین»
استقبال پرشور از دومین همایش «ایران گرین»
اقتصادسبز آنلاین: این روزها به‌خصوص پس از آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین بازار غلات و دانه‌های روغنی آشفته‌تر از چیزی است که تصور آن می‌رفت.

اقتصادسبز آنلاین: این روزها به‌خصوص پس از آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین بازار غلات و دانه‌های روغنی آشفته‌تر از چیزی است که تصور آن می‌رفت.

افزایش قیمت‌ها در بازار جهانی و عرضه نشدن محصولات برخی کشورها در عمل تأمین غلات را برای بسیاری از کشورها با دشواری‌های بسیاری مواجه کرده است.
در آستانه دومین همایش «ایران گرین» پای صحبت‌های مهندس کاوه زرگران، رئیس انجمن غلات نشستیم که ماحصل آن در ادامه می‌آید.

به نظر می‌رسد به‌دلیل وجود چالش‌های بین‌المللی، در سال‌جاری بسیاری‌ به‌دنبال خروجی‌های ساطع شده از همایش «ایران گرین»، هستند؛‌ هم‌اکنون وضعیت تأمین گندم در کشور را چگونه بررسی می‌کنید و ارزیابی‌تان در مورد تأثیر برگزاری این همایش در پیشبرد این وضعیت چیست؟

معمولاً همه ساله هنگام نزدیک‌شدن به فصل برداشت، به صورت محلی در کشورهایی همچون روسیه، اوکراین و… کنفرانس‌هایی برگزار می‌شود که تأمین‌کنندگان و خریداران در آن با یکدیگر به مذاکره می‌نشینند که این مذاکره، منجر به داد و ستد می‌شود. موضوعات مورد بحث در این کنفرانس نیز معمولاً درباره وضعیت آب و هوا، سطح برداشت و پیش‌بینی تولید سال آینده است که این امر هم به نفع تولیدکنندگان به جهت بررسی سطح برداشت سال آینده و هم به نفع تجار برای افزایش و کاهش تجارت‌شان از روی داده‌های ارائه شده است.
این کنفرانس در کشور ما برگزار نمی‌شد و تقریباً از چهار سال گذشته پس از مشورت با جمعی از بزرگان صنعت به این نتیجه رسیدیم که نسبت به شرکت در این کنفرانس‌ها اقدام کنیم؛ در آن مقطع به‌دلیل تحریم‌های موجود در کشور، برخی از کنفرانس‌های بین‌المللی اعلام کرده بودند که ایرانی‌ها، اجازه سخنرانی و حتی شرکت در این کنفرانس‌ها‌ را ندارند که این وضعیت خوبی محسوب نمی‌شد. متأسفانه خود بنده به عنوان سخنران در یکی از این کنفرانس‌ها، از کنداکتور (جدول زمانی) برنامه حذف شده بودم؛ به‌ این دلیل که اکثر شرکت‌کنندگان آن آمریکایی بودند. در واقع برای بقیه اعضای هیأت رئیسه نیز چنین اتفاقی افتاده بود؛ از این‌رو تصمیم گرفتیم که در کلیه کنفرانس‌هایی که به نوعی به کشورهای غربی مرتبط است، شرکت نکنیم و این تصمیم حتی بعد از رفع ممنوعیت سخنرانی ایرانیان در این کنفرانس‌، ادامه یافت.
در ادامه، پس از نشست‌هایی در این رابطه موفق شدیم تا خودمان دوره اول همایش «ایران گرین» را برگزار کنیم که دوره اول به‌خوبی برگزار شد و از آن استقبال خوبی به‌عمل آمد. در حقیقت در این گردهمایی ما موفق شدیم تا افراد حرفه‌ای و با تجربه‌ در کشور و به نحوی سرمایه‌ها که در بازار غلات از چهره‌های بین‌المللی بودند را گردهم آوریم و از پتانسیل و توانمندی‌های آنان استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: ایران گرین فرصتی برای علاقه‌مندان بازار غلات و دانه‌های روغنی

این همایش چه دستاوردهایی داشته است؟

در دوره اول این همایش فکر نمی‌کردیم که تا این حد با موفقیت برگزار شود؛ در دوره دوم هم که در حال برگزاری است، استقبال بسیار خوب و حتی بهتر از دوره قبل از سوی کشورهای خارجی نظیر سوئیس، روسیه، قزاقستان و… صورت گرفته و تعداد شرکت‌کنندگان از کشورهای خارجی نسبت به دوره اول، افزایش یافته است. در کنار آن، شرکت‌های داخلی هم از آن‌جا که علاقه‌مند هستند تا از تجارت جهانی برخوردار شوند و چون در یک بازه دوساله، این کنفرانس‌ برگزار نمی‌شده است، تمایل بیشتری به شرکت در آن دارند؛‌ از این‌رو به گمان ما، این همایش، بسیار پربارتر از دوره قبل است.

سخنرانانی که در این دوره از همایش «ایران گرین» شرکت دارند، چه کسانی هستند؟

یکی از سخنرانان خود بنده در پنل سیاستگذاری هستم و عده‌ای از افراد دولتی و تعدادی از بخش‌های خصوصی نیز سخنرانی خواهند داشت. همچنین یک نفر از شرکت‌های بین‌المللی به ایراد سخنانی می‌پردازد. به‌هرحال به گمان من در این همایش، اطلاعاتی درباره بازارهای بین‌المللی و پیش‌بینی بازار ایران و همچنین میزان تولید کشور ارائه می‌شود که با توجه به تحولاتی که در دنیا اتفاق افتاده است، طبیعتاً باید در مورد بازارهای جهانی، بررسی‌هایی به‌عمل آید.

آیا از تیم یا گروه خاصی برای جمع‌بندی اطلاعات این همایش پس از برگزاری آن برخوردار هستید؟

در واقع در کنفرانس‌های دیگر نیز چنین تیمی وجود ندارد و معمولاً این کنفرانس در پنل‌های مختلف انجام می‌شود که سخنرانان در هر پنل به ایراد سخنان می‌پردازند و مجری پنل در همان‌جا، اطلاعات لازم را جمع‌بندی خواهد کرد.
در پنل‌های تخصصی نیز حضار می‌توانند سخنرانی کنند. در کنار آن، نظرات مختلف نیز طی گفت‌وگوهایی عنوان خواهد شد.