اعجاز شکلات در ایجاد سلامتی
اعجاز شکلات در ایجاد سلامتی
اقتصادسبز آنلاین: «شکلات، یکی از خوراکی‌های محبوب است که تاریخچه آن از سال‌ها پیش از آمریکای باستانی، آغاز شد و اولین گیاه این خوراکی خوشمزه در آن منطقه و مکزیک ظهور کرد.

با مصرف شکلات به جنگ بیماری‌ها بروید

اعظم صفایی

اقتصادسبز آنلاین: «شکلات، یکی از خوراکی‌های محبوب است که تاریخچه آن از سال‌ها پیش از آمریکای باستانی، آغاز شد و اولین گیاه این خوراکی خوشمزه در آن منطقه و مکزیک ظهور کرد. شکلات از دانه‌های کاکائوی عمل‌آمده در جنگل‌های بارانی آمریکای مرکزی و جنوبی ساخته می‌شود و تا مدت‌ها به عنوان “غذای خدایان” و پس از آن یک کالای لوکس برای طبقات بالای اجتماع به شمار می‌رفت. در تاریخچه شکلات، کاکائو بیشتر از آن که یک دسر شیرین و لذت‌بخش باشد؛ به عنوان یک نوشیدنی تلخ مصرف شده است. اولین کارخانه شکلات‌سازی در ایران حدود ۶۰ سال پیش توسط دو برادر مهاجر روسی در تبریز راه‌اندازی شد که محصولات محدودی داشت، اما امروزه شکلات در طعم‌ها و اشکال گوناگون در بازار به فروش می‌رسد و بازار فروش این محصول داغ است. با پیشرفت علم پزشکی و افزایش تحقیقات روی این ماده خوراکی، مشخص شده است که شکلات، خواص غذایی بی‌شماری دارد و تنها یک خوراکی ساده و برخلاف باور عموم مضر نیست.»

در همین رابطه، دکتر کوروش جعفریان، متخصص تغذیه در گفت‌وگو با «اقتصاد سبز» از خواص و باید و نبایدهای مصرف شکلات می‌گوید:

اعجاز شکلات در بدن
به گفته دکتر جعفریان؛ امروزه شاهد تولید متنوعی از شکلات در دنیا هستیم، ولی شکلات واقعی، شکلاتی است که از درخت «کوکائو» گرفته می‌شود و حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و پلی‌فنول‌هاست و برای سلامتی بسیار مفید است. در گذشته، تنها از مضرات مصرف شکلات صحبت می‌شد اما امروز بر پایه مطالعات جدید، مزایای بسیاری برای این محصول خوراکی تعریف شده است. بنابراین بهتر است بر طبق یافته‌های جدید به شکلات نگاه کرد؛ چرا که اطلاعات دقیق‌تری به ما می‌دهد. به طور مثال در قدیم هرگاه سخن از شکلات به میان می‌آمد، ذهن افراد متوجه افزایش وزن و چاقی می‌شد و موضوع بیماری‌های قلبی و ابتلا به کلسترول بد مطرح می‌گردید، اما در علم جدید، این موضوع تأیید نمی‌شود؛ مگر این که شکلات همراه با قند اضافی و انواع چربی‌های غیر طبیعی باشد. در این حالت می‌توان گفت که فرد در معرض چاقی و ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی قرار خواهد گرفت.
البته برخی افراد با مصرف شکلات، دچار آکنه شده و بعضی نیز با افزایش قند خون مواجه می‌شوند.

مزایای مصرف شکلات
طبق گفته این متخصص تغذیه؛ اگر شکلات واقعی باشد و افراد، مصرف شکلات تلخ را در برنامه غذایی خود بگنجانند، اتفاقاً تمامی این مضرات معکوس شده و ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها، کاهش می‌یابد؛ کنترل بیماری‌های قلبی عروقی، پرفشاری و کلسترول بد خون از مزایای مصرف شکلات‌های تلخ است.

بیشتر بخوانید: طراحی یک پلتفرم برای تولید گوشت‌های گیاهی مشتق‌ شده از حیوانات

رشد بهتر جنین با مصرف شکلات
دکتر کوروش جعفریان در ادامه می‌افزاید: مطالعات نشان داده است که مصرف شکلات در دوران بارداری، کمک بزرگی به وزن‌گیری جنین می‌کند؛ مادر بارداری که در دوران جنینی اقدام به مصرف 30 گرم شکلات در روز می‌کند، به سلامت جنین خود کمک بیشتری خواهد کرد.

سکته را دور بزنید
این متخصص تغذیه سپس با تأکید بر مصرف شکلات تلخ در برنامه‌غذایی، می‌گوید: مصرف روزانه شکلات تلخ در روز، ریسک ابتلا به سکته‌های مغزی را کاهش می‌دهد. مصرف شکلات تلخ بین 30 تا 40 درصد از بروز سکته‌های قلبی و مغزی پیشگیری می‌کند. البته تأکید ما بر مصرف شکلات‌های تلخ واقعی است و استفاده از شکلات‌های حاوی قند و روغن‌های مصنوعی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

شکلات بخورید تا فراموشی نگیرید
به گفته دکتر جعفریان، یکی دیگر از بیماری‌هایی که با مصرف شکلات می‌توان تا حدود زیادی از ابتلا به آن پیشگیری کرد، آلزایمر است. مطالعات نشان داده است که مصرف مرتب شکلات، ریسک ابتلا به این بیماری را کم می‌کند. در واقع، شکلات با اثری که بر روی عروق دارد، باعث گشاد شدن آنها می‌شود و می‌تواند به بهبود خون‌رسانی به بافت‌های مختلف بدن از جمله مغز کمک کرده و همچنین باعث اکسیژن رسانی بهتر به سلول‌های عصبی می‌شود و سلامت سیستم عصبی را تضمین ‌می‌کند. بنابراین، برخی باورها در رابطه با شکلات برپایه علمی نیست. البته مزایای نام‌برده‌ شده به دنبال مصرف شکلات طبیعی به دست می‌آید و مصرف شکلات‌های غیرطبیعی، عوارض خاص خود را دارد.

میزان مجاز مصرف
این متخصص تغذیه عنوان می‌کند: شکلات، منبع بالایی از انرژی است و با مصرف آن، چیزی حدود 500 تا 550 کیلوکالری انرژی دریافت می‌شود که مقدار بالایی است؛ از این رو افراد چاق باید در مصرف آن احتیاط کنند؛ چرا که در تشدید چاقی مؤثر است. مصرف حد متعادل شکلات، رقمی حدود 30 گرم در روز است. زمانی که این محصول در میزان تعیین شده استفاده شود، فرد از منافع آن بهره‌مند خواهد شد.

میگرنی‌ها شکلات نخورند
دکتر جعفریان در ادامه با اشاره به این که مصرف شکلات ممکن است برای افراد مبتلا به میگرن مضر باشد، می‌افزاید: برخی مواقع با مصرف شکلات، میگرن افراد تشدید می‌شود؛ لذا این افراد باید از مصرف این ماده خوراکی خودداری کنند. علاوه بر این در برخی افراد، شکلات ایجاد جوش و آکنه می‌کند که طبیعتاً برای پیشگیری باید مصرف متوقف شود. افراد چاق و دارای اضافه وزن هم باید در مصرف این محصول احتیاط کنند.

بیماری‌های روحی و مصرف شکلات
وی در انتها می‌گوید: محرومیت از شکلات در افرادی که به طور مرتب، آن را مصرف می‌کنند، ممکن است آنان را دچار بیماری‌های روحی روانی کند. مصرف شکلات با ترشح دوپامین در بدن همراه است و طبیعتاً باعث نشاط در بدن فرد مصرف‌کننده می‌شود و قطعاً در روح و روان تأثیر زیادی دارد. افرادی که دچار افسردگی هستند با مصرف شکلات به لحاظ روحی، روانی تقویت می‌شوند.