افزایش تعامل در رسانه‌های اجتماعی
افزایش تعامل در رسانه‌های اجتماعی

Increase engagement on social media دکتر شاهرخ شجری * تعامل در شبکه‌های اجتماعی به معنای برقراری ارتباط، تبادل اطلاعات و نظرات، اشتراک گذاری محتوا و فعالیت‌های دیگر بین کاربران در پلتفرم‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی است. این تعامل شامل فعالیت‌های مختلفی مانند پست و استوری کردن عکس و ویدئو، نظر دادن، لایک کردن، شروع گفت‌وگوها و […]

Increase engagement on social media

دکتر شاهرخ شجری *

تعامل در شبکه‌های اجتماعی به معنای برقراری ارتباط، تبادل اطلاعات و نظرات، اشتراک گذاری محتوا و فعالیت‌های دیگر بین کاربران در پلتفرم‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی است. این تعامل شامل فعالیت‌های مختلفی مانند پست و استوری کردن عکس و ویدئو، نظر دادن، لایک کردن، شروع گفت‌وگوها و جواب دادن به سوالات دیگران است. تعامل در رسانه‌های اجتماعی به عنوان یک فضای آزاد برای بحث و تبادل نظرات، بازاریابی و تبلیغات نیز استفاده می‌شود.
به عبارت دیگر، تعامل در رسانه‌های اجتماعی به نحوه تعامل مردم با محتوا در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی اشاره دارد. این یکی از مهمترین معیارها برای درک این که چگونه برند شما با مخاطبان آنلاین شما ارتباط برقرار می کند است.
به طور معمول، نرخ تعامل هم با در نظر گرفتن تعداد کل تعاملاتی که یک قطعه از محتوا دریافت می کند و تقسیم آن بر تعداد کل فالوورهای شما اندازه گیری می شود.
با اندازه گیری تعامل رسانه‌های اجتماعی، می توانید بینش ارزشمندی در مورد رفتار و ترجیحات مشتریان خود به دست آورید. این موضوع به شما این امکان را می دهد که کمپین‌ها و استراتژی‌های مؤثرتری ایجاد کنید که بهتر با نیازها، سلایق و ترجیحات مخاطبان شما مطابقت داشته باشند.
بنابراین به نکات زیر توجه کنید:

نکته اول: مطالب جذاب را پست و استوری کنید:

کلید هر استراتژی موفق در رسانه‌های اجتماعی، ارسال محتوایی است که توجه مردم را به خود جلب کند. این نه تنها به شما امکان می دهد با فالوورهای خود ارتباط بهتری برقرار کنید، بلکه به جذب مخاطبان جدید و گسترش دامنه پیام برندتان نیز کمک می کند.
دانستن اینکه چه محتوایی باید پست کنید مستلزم درک نیازها، سلایق، ترجیحات و خواسته‌های مخاطب هدف شماست. با تحقیق در مورد انواع پست‌ها شروع کنید و موضوعاتی را که به احتمال زیاد دنبال کنندگان خاص شما را مورد توجه قرار می دهند در نظر بگیرید.
محتوای آموزنده و سرگرم کننده می تواند روابط قوی با فالوورهای شما ایجاد کند و همچنین علاقه ای را در قالب لایک، اشتراک گذاری و کامنت جلب کند.

برخی مطالب جذاب پست و استوری برای افزایش تعامل در رسانه‌های اجتماعی شامل موارد زیر می‌تواند باشد:

1. مطالب آموزشی: پست‌ها و استوری‌هایی که به صورت آموزشی برای دنبال کنندگان قرار می‌گیرند، بسیار جذاب هستند. به عنوان مثال، یک پست درباره راهکارهای افزایش تولید محتوا یا چگونگی بهینه سازی عکس‌ها برای شبکه‌های اجتماعی، مورد توجه قرار خواهد گرفت.
2. مطالب خلاقانه: پست‌های خلاقانه و جذاب، همواره تعامل بالاتر را به دنبال دارند. به عنوان مثال، چیدمان خلاقانه عکس‌ها، استفاده از فیلتر و افکت‌های جذاب در استوری، نحوه استفاده از GIF و sticker‌ها و…
3. مطالب بازخورد: پست‌‌های حاوی بازخورد از دنبال کنندگان، بسیار جذاب هستند. به عنوان مثال، پرسیدن نظر درباره یک محصول یا خدمت، یا مثلاً درخواست از دنبال کنندگان برای به اشتراک گذاری تجربه‌های خود در رابطه با مقایسه دو حالت با و بدون استفاده از محصول خالص کننده هوای یونی گارد با فناوری یون منفی.
4. مطالب تفریحی: پست‌های تفریحی و خنده دار، همواره جذاب هستند. به عنوان مثال، استفاده از مم‌ها و ویدئو‌های خلاقانه و جذاب.
5. مطالب مرتبط با رویدادها: پست‌های مرتبط با رویداد‌های فصلی و رسمی، همچون عید باستانی نوروز، روز جهانی زن، روز جهانی مادر، روز جهانی دختر و…
6. مطالب شخصی: پست‌های شخصی که به زندگی شخصی شما مرتبط باشد، بسیار جذاب هستند. به عنوان مثال، عکس‌های سفر، غذا تهیه کردن و خوردن در یک طبیعت سبز و جنگلی و زیبا و سرشار از یون‌های منفی و در نتیجه انرژی‌های مثبت و هوای پاک و تمیز و…
7. مطالب مرتبط با تغییر، تحولات و پیشرفت‌های علمی و فناوری در صنعت یا حرفه شما: پست‌‌های حاوی تحولات جدید در فناوری مرتبط با صنعت شما به عنوان مثال، اخبار جدید در صنعت فناوری دیجیتال مارکتینگ، شهر هوشمند، نمایشگاه‌های مجازی دایمی بین‌المللی، تصفیه کننده هوا با فناوری یون منفی و …

*‌ تحلیلگر مسائل اقتصادی، بازاریابی، بازرگانی خارجی و کشاورزی

  • نویسنده : شاهرخ شجری