افزایش 3 برابری قیمت مواد اولیه و معضل تأمین نقدینگی
افزایش 3 برابری قیمت مواد اولیه و معضل تأمین نقدینگی
اقتصادسبز آنلاین: گروه صنایع غذایی «باز» سال 1376 در قالب یک مجموعه کوچک به‌نام شرکت «یخ‌نوش» فعالیتش را آغاز کرد و به‌تدریج در سال 1384 با مساحت 14 هزار مترمربع و با اشتغالزایی 420 نفر در زمینه تولید انواع حلواجات و مرباجات با سابقه‌ای 20 ساله به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

اقتصادسبز آنلاین: گروه صنایع غذایی «باز» سال 1376 در قالب یک مجموعه کوچک به‌نام شرکت «یخ‌نوش» فعالیتش را آغاز کرد و به‌تدریج در سال 1384 با مساحت 14 هزار مترمربع و با اشتغالزایی 420 نفر در زمینه تولید انواع حلواجات و مرباجات با سابقه‌ای 20 ساله به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این مجموعه به عنوان یک شرکت با کیفیت و با تکیه بر دانش متخصصین خود و استفاده از ماشین‌آلات به‌روز و بهره‌گیری از مواد اولیه بسیار با کیفیت، مسیر توسعه رشد خود را طی کرده است. این مجموعه با دو برند «باز» و «تامینا» محصولات خود را در گروه‌های حلوا و مربا به بازار عرضه می‌کند. آنچه در پی می‌آید ماحصل گفت‌وگو با محمدعلی بذرافشان، عضو هیأت مدیره صنایع غذایی «باز» است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

به عنوان نخستین پرسش لطفاً آخرین وضعیت مجموعه را از نظر تولید و صادرات تشریح کنید.
خوشبختانه سیر تکامل مجموعه به‌خوبی طی شده و ما از تولید دو محصول امروز به 72 قلم کالا رسیده‌ایم.
انواع مرباجات در 9 طعم و سایزهای مختلف در مجموعه تولید می‌شوند. در زمینه حلوا هم از 30 گرم تا 7 کیلوگرمی در بسته‌بندی‌های مختلف تولید و عرضه می‌کنیم.
خوشبختانه روند صادرات مجموعه هم رو به رشد است و هم‌اکنون انواع محصولات گروه به کشورهایی نظیر روسیه، عراق، افغانستان و امارات صادر می‌شود که بسیار مورد استقبال هم قرار گرفته است.

مهم‌ترین مشکلاتی که در سال مهار تورم، رشد تولید برای توسعه مجموعه دارید، چیست؟
مهم‌ترین مشکل ما افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه است که واحدهای تولیدی را با مشکل تأمین سرمایه در گردش مواجه کرده است.
همان میزان موردنیاز مواد اولیه که سال گذشته خریداری می‌کردیم را امروز با مبلغ بالاتری تهیه می‌کنیم که همین مسأله موجب شده تا تولیدکنندگان با مشکل تأمین نقدینگی مواجه شوند. متأسفانه در بخش ما با حداقل 3 برابر شدن قیمت مواد اولیه مواجه شده‌ایم.
البته ناگفته نماند که در سال‌جاری هم گوش شنوایی برای شنیدن در دل‌های تولیدکنندگان وجود ندارد.

با توجه به ویژگی‌های خاص محصول کنجد و مشکلاتی که بر سر واردات و ترخیص از گمرک وجود دارد با چه معضلاتی دست و پنجه نرم می‌کنید؟
طبیعی است ماندگاری در شرایط نامطلوب در مناطق مرطوب ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.

لطفاً درخصوص خواص غذایی کنجد توضیح دهید.
کنجد تنها دانه روغنی است که می‌توان آن را در مردادماه هم مصرف کرد. این در حالی است که مصرف‌کنندگان گمان می‌کنند که بهترین زمان مصرف کنجد در فصل زمستان است.
از آنجایی‌که کنجد دارای لسیتین است جذب آب و رطوبت بدن را تنظیم می‌کند، به‌همین دلیل اگر در تابستان مصرف می‌شود بهتر است.

در رابطه با واحدهایی که در مغازه اقدام به روغن‌کشی از کنجد می‌کنند، چه نظری دارید؟
بنده در مقام قضاوت نیستم، اما اگر کنجد دارای کپک و این‌گونه آلودگی‌ها باشد، قطعاً مشکل‌زا خواهد شد.

درخصوص ویژگی‌های روغن کنجد برای آشپزی توضیح دهید.
از آنجایی که روغن کنجد دارای نقطه ذوب بالایی است مصرف‌کنندگان می‌توانند چندین‌بار از این روغن استفاده کنند که به‌طور قطع ویژگی ممتازی به‌شمار می‌رود.

چه محصولات جدیدی را در دست تولید دارید؟
اخیراً حلوای رولتی به سبد محصولات مجموعه افزوده شده که بسیار مورداستقبال مصرف‌کنندگان قرار گرفته است.

 
 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا