اقتصاد دستوری سدی برابر رشد و توسعه
اقتصاد دستوری سدی برابر رشد و توسعه
اقتصادسبز آنلاین: ایجاد شبکه سامانه‌ای با توجه به سیستم فعلی، مفید است اما مانع رقابت و نوآوری می‌شود و تا موقعی که تفاوت قیمت آرد یارانه‌ای با آرد آزاد زیاد باشد، عامل ایجاد رانت و فساد خواهد شد.

اقتصادسبز آنلاین: ایجاد شبکه سامانه‌ای با توجه به سیستم فعلی، مفید است اما مانع رقابت و نوآوری می‌شود و تا موقعی که تفاوت قیمت آرد یارانه‌ای با آرد آزاد زیاد باشد، عامل ایجاد رانت و فساد خواهد شد.

سید حسن رئیس السادات، مدیرعامل آرد قلندر آباد در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به این‌که سیاست‌های حاکم بر صنعت آرد و نان اکثراً دستوری است در حالی که باید از کارشناسان و افراد دخیل در این صنعت نظرسنجی شود تا به تبع آن با ارائه راهکار و پیشنهادهای سازنده تصمیماتی در خور شأن و تاثیر‌گذار اتخاذ شود.
وی در ادامه با بیان این‌که باید در سال جدید قیمت آرد تجدید نظر شود، اظهار کرد: اکنون به‌دلیل نوسان نرخ ارز و افزایش آن به نسبت قبل تمامی موارد بازار‌های داخلی و خارجی تحت تاثیر این امر است‌؛ صنعت آرد نیز برای سرپا ماندن و تداوم تولید کیفی نیاز به بروزرسانی دارد و نرخ کنونی آرد در مقایسه با هزینه‌ها جوابگو نیست، بنابراین با توجه به این شرایط، ضروری است که قیمت آرد بازبینی شود. وی افزود: اگر قرار به آزادسازی در قالب طرح هوشمندسازی یارانه نان باشد نرخی که سال گذشته کارشناسی شد، اکنون برحسب شرایط تورمی قابل اجرا نیست و باید روی قیمت آرد مجدداً آنالیز و تجدید‌نظر صورت گیرد.رئیس هیأت‌مدیره آرد قلندرآباد فریمان در بخش دیگری از گفته‌های خود با اشاره به چالش‌های پیش‌روی آسیابانان تصریح کرد: ‌در سال‌های اخیر، مشکلات بسیاری صنعت آرد کشور را احاطه کرده که غالباً تحت تأثیر نظام یارانه‌ای حاکم بر این صنعت بوده است. طرح هوشمندسازی یارانه نان از ابتدای سال‌جاری از سوی دولت مطرح و در فاز اولیه، اجرایی شد که بر مبنای این طرح، قرار بود یکسان‌سازی قیمت گندم و آرد اتفاق بیفتد اما آزادسازی صرفاً در بخش صنف و صنعت صورت گرفته و همچنان یارانه در بخش نانوایی در جریان است که این روند، به نفع صنعت آرد نیست، زیرا ورود و نشت آرد از بخش یارانه‌ای به اشکال مختلف به مصارف صنف و صنعت، به طور آشکار رواج یافته است و در اصل کارایی کارخانجات را در تولید آرد نوع ۶ یا همان مصارف صنف و صنعت را کاهش داده است.
وی خاطر‌نشان کرد: با آزادسازی، بسیاری از مشکلات زنجیره تأمین نان، رفع خواهد شد و اجرای این قانون، مطالبه بسیاری از فعالان و تولیدکنندگان زنجیره آرد و نان است. امیدواریم در راستای طرح هوشمندسازی یارانه نان که دولت در پیش گرفته است، آزادسازی و یکسان‌سازی قیمت‌ها در زنجیره تأمین نان، عملیاتی و محقق شود.
رئیس السادات ‌در ادامه با اشاره به اهمیت اختلاط گندم برای تولید آرد کیفی گفت: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که آسیابانان در تولید آرد باکیفیت باید در نظر بگیرند، اختلاط گندم‌های ورودی به کارخانه‌ها است. اما در برخی موارد شرایط به‌گونه‌ای پیش می‌رود که گاهی فقط گندم داخلی و گاهی فقط گندم خارجی داریم که برای تولید آرد از هر کدام تغییر دیاگرام ضروری است و آرد حاصل از آن نیز مطلوب مصرف‌کنندگان نخواهد بود.
وی افزود: با اختلاط گندم‌های خارجی به همراه گندم‌های داخلی آردی متعادل و مطلوب خواهیم داشت بنابراین از مسئولین ذیصلاح درخواست می‌شود همواره این موضوع را مد نظر خود قرار دهند و قبل از اتمام هر نوع گندم اقدامات لازم جهت تامین آن را به جا آورند.
رئیس هیأت مدیره آرد قلندرآباد فریمان خاطرنشان کرد: ‌مهندسان ما در خط تولید و بخش آزمایشگاه و کنترل کیفیت، در تلاش هستند تا با اختلاط اصولی بر مبنای آنالیز گندم‌ها بر حسب فصول مختلف، آردی با کیفیت ایده‌آل و توأم با رعایت معیارهای استاندارد، تحویل مشتریان دهند.