اُفت ۳۲ درصدی تجارت خارجه تمام کشور‌ها
اُفت ۳۲ درصدی تجارت خارجه تمام کشور‌ها
اقتصادسبز آنلاین: زادبوم گفت: سازمان تجارت جهانی حداقل ۱۳ ‌تا ۳۲ درصد کاهش صادرات را برای تجارت تمام کشور‌ها پیش‌بینی کرده است.
اقتصادسبز آنلاین: زادبوم گفت: سازمان تجارت جهانی حداقل ۱۳ ‌تا ۳۲ درصد کاهش صادرات را برای تجارت تمام کشور‌ها پیش‌بینی کرده است.
به گزارش خبرنگار ما، حمید زادبوم، رییس سازمان توسعه تجارت، گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف، اقتصاد دنیا تحت تاثیر قرار گرفته است به طوری که سازمان تجارت جهانی حداقل ۱۳  تا ۳۲ درصد کاهش صادرات را برای تجارت دنیا پیش بینی کرده است.
او بیان کرد:  با توجه به شرایط موجود بین کشور‌ها، یعنی عدم تردد مسافران و عدم وجود پرواز‌ها، به طور طبیعی رانندگان کامیون هم مسافر محسوب می شوند بنابر این در بین بسیاری از کشور‌ها تردد کامیون‌ها نیز به شدت کاهش پیدا کرده است.
رییس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: این موضوع تنها برای جمهوری اسلامی ایران نیست و در تمام دنیا این اتفاق رخ داده است.کاهش تردد مسافران و کامیون‌ها، محدودیت‌هایی را برای کشور‌ها در خصوص واردات یا صادرات ایجاد می‌کند  که طبیعتاً در تجارت خارجی اثر می‌گذارد.
زابودم گفت: در اسفند سال گذشته حدود ۱۶ تا ۱۷ درصد صادرات تحت تاثیر قرار گرفت، اما در مورد فروردین منتظر هستیم تا آمارها منتشر ارزیابی‌هایمان را ارائه کنیم. صادرات، اقتصاد کشور و تولید ناخالص داخلی هر کشوری تحت تاثیر بحران کرونا قرار گرفته است
وی بیان کرد:  تاثیر کرونا بر اقتصاد بین الملل قابل انکار نبوده و برای تمام کشور‌ها این موضوع رخ داده است و هیچ استثنایی هم وجود ندارد، اما اینکه کشور‌های مختلف چگونه تاثیر پذیری را کم کنند بستگی به ساختار اقتصاد داخلی آن کشور، ساختار روابط تجارت بین الملل و میزان شیوع ویروس کرونا، میزان تعطیلی کسب و کار‌ها، همچنین مدت زمان طول کشیدن این ویروس در هر کشور دارد.
رییس سازمان توسعه تجارت تشریح کرد: به دلیل این که کشورمان میانه موضوع است تحلیل‌های دقیقی نمی توان ارائه داد. به شدت سازمان توسعه تجارت در حال مطالعه اتفاقات تجارت بین الملل در سطح جهان و هم مطالعه تجارت خودمان با کشور‌هاست، برای اینکه این کار به خوبی انجام شود تبادل تجاری با کشور‌ها بررسی می شود.
۶۰ درصد صادراتمان مربوط به کشورهای همسایه است
زادبوم افزود: ۶۰ درصد صادرات فقط به کشور‌های همسایه است.  با هفت کشور همسایه مرز خاکی و ۸ کشور از راه دریا در ارتباط هستیم، آن ها کشورهایی هستند که برایمان اهمیت ویژه‌ای دارند. سازمان توسعه تجارت، وزارت نفت، وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت، وزارت راه و شهرسازی، گمرک ایران و استانداری‌های مرزی در تلاش هستند تا بتوانند صادرات و واردات اقلام مورد نیاز را ادامه دهند.
او گفت: خوشبختانه همکاری خوب صادر کنندگان و  هماهنگی دستگاه‌ها باعث شده است تاثیرپذیری نسبت به بسیاری از کشورها کمتر باشد. / باشگاه خبرنگاران جوان