بخش کشاورزی مازندران امسال ۳۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرد
بخش کشاورزی مازندران امسال ۳۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرد
اقتصادسبز آنلاین: مدیر امور شعب بانک کشاورزی مازندران گفت که امسال تا پایان دی ماه ۳۰ هزار میلیارد و ۹۴ میلیون ریال به بخش کشاورزی استان تسهیلات پرداخته شده است.

اقتصادسبز آنلاین: مدیر امور شعب بانک کشاورزی مازندران گفت که امسال تا پایان دی ماه ۳۰ هزار میلیارد و ۹۴ میلیون ریال به بخش کشاورزی استان تسهیلات پرداخته شده است.

به گزارش خبرنگار ما، محمدتقی قزل سفلی، مدیر امور شعب بانک کشاورزی مازندران افزود که این تسهیلات با توجه به سیاست های حمایتی دولت از توسعه مکانیزاسیون، کشت گلخانه ای و بازرگانی محصولات کشاورزی به ۵۹ هزار و ۳۴۲ نفر از متقاضیان زیربخش های زراعت، باغداری، دام و طیور، شیلات و آبزیان و صنایع تبدیلی کشاورزی پرداخت شده است.
وی یکی از سرفصل های مهم حمایتی دولت در پرداخت تسهیلات را مربوط به توسعه مکانیزاسیون دانست و گفت که امسال با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، یکهزارو ۵۷۹ دستگاه تراکتور، کمباین و اداوات کشاورزی مرتبط و ۵۲۶ دستگاه نشاء کار جدید توسط کشاورزان خریداری و وارد ناوگان شد تا ضریب کشت مکانیزه در استان افزایش یابد.
طبق اعلام رسمی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان تا پایان سال گذشته ۲.۹۹ اسب بخار در هر هکتار بود که پیش بینی می شود با تسهیلات پرداختی امسال این ضریب افزایش یابد.
مهمترین بخش کشاورزی زراعی مازندران برنج کاری با حدود ۲۳۰ هزار هکتار، گندمکاری با بیش از ۶۰ هزار هکتار و کلزا کاری با متوسط ۱۵ تا ۲۵هزار هکتار است. طبق آمار رسمی سازمان جهاد کشاورزی طی چد سال اخیر حدود ۹۵ درصد برداشت این محصولات به صورت مکانیزه انجام می شود.

بیشتر بخوانید: کتاب قرن صنعت غذا منتشر شد

رونمایی از بسته‌بندی جدید تخم‌مرغ‌های «Qinlai»

بنا بر این گزارش در سال زراعی گذشته حدود ۲۱۵ هزار هکتار از زمین های کشاورزی مازندران زیر کشت برنج رفت که نیمی از این زمین ها به صورت مکانیزه نشاء کاری و ۹۵درصد نیز با کمباین های ویژه شالیزاری برداشت شد.
مدیر امور شعب بانک کشاورزی مازندران همچنین گفت که از ابتدای سال گذشته تاکنون از محل اعتبارات بند الف تبصره ۱۸قانون بودجه و ماده ۵۲ الحاقی سال ۹۹، بیش از ۹۷۰ میلیارد ریال تسهیلات احداث گلخانه به ۱۹۸ طرح و در سطح بیش از ۳۳ هکتار پرداخت شد.
وی افزود: ۱۶۳ طرح گلخانه‌ای دیگر نیز به مساحت حدود ۲۰ هکتار با اختصاص بیش از یک‌هزارو ۴۶۴ میلیارد ریال تسهیلات در مرحله بررسی و تکمیل مدارک قرار دارد که تا پایان سال تسهیلاتشان پرداخت می شود.
توسعه گلخانه ها از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی است و طبق دستورالعمل برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران در این بخش هیچ محدودیتی وجود ندارد. بر اساس سیاست گذاری وزارت جهاد کشاورزی امسال حدود ۶ هزار هکتار برای احداث فضای گلخانه ای جدید در دستور کار قرار گرفت که سهم مازندران از این میزان ۲۵۰ هکتار است.
فضای کنونی گلخانه های مازندران ۵۵۰هکتار است که با تحقق احداث ۲۵۰ هکتاری ۸۰۰ هکتار خواهد رسید.
استان مازندران با تولید ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی سالانه حدود هفت میلیون تن محصول کشاورزی تولید می کند.
این استان با برخورداری از تنها ۲ و نیم درصد از سطح زراعی کشور، سالانه هفت درصد از تولیدات کشاورزی و ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد. / ایرنا