برای گذر از روزهای سخت کرونا چه سیاست‌هایی باید در پیش گرفت؟
برای گذر از روزهای سخت کرونا چه سیاست‌هایی باید در پیش گرفت؟
اقتصادسبز آنلاین: در این روزهای کرونایی شرکت‌های غذایی در دنیا با مشکلات زیادی روبه‌رو شده‌اند.

سرویس بین‌الملل اقتصادسبز- مونا مشهدی رجبی:

اقتصادسبز آنلاین: در این روزهای کرونایی شرکت‌های غذایی در دنیا با مشکلات زیادی روبه‌رو شده‌اند. از یک طرف افزایش هزینه‌‌های تولیدی بود و از طرف دیگر کاهش تقاضا و از دست رفتن بخشی از بازار محصولات غذایی. جان مک کی مدیر عامل شرکت غذایی whole foods اخیرا مصاحبه‌ای با سی ان بی سی انجام داد و در مورد سیاست‌های این شرکت در ماه‌های پیش رو به منظور گذر از بحران‌های اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا صحبت کرد. متن این مصاحبه را در اینجا می‌خوانیم:

از ابتدای سال‌جاری درآمد شرکت کاهش زیادی پیدا کرد که دلیل آن پاندمی و تأثیر آن روی مصرف در امریکا بود. شما این دوره را چگونه گذرانده‌اید و هم‌اکنون در چه وضعیتی قرار دارید؟

ما بالغ بر ۴۰ سال است که در تولید محصولات غذایی و کشاورزی ارگانیک در امریکا و دنیا مشغول به‌کار هستیم و در این سال‌ها به ارایه محصولاتی با کیفیت بالا و البته با قیمتی بالاتر از متوسط قیمت محصولات در بازار شهرت داشتیم. در این سال‌ها یکی از سیاست‌های مهم ما بازاریابی فعال و تبلیغات گسترده بود. در جریان بحران کرونا تقاضا برای محصولات ما در بازار کاهش یافت و برندهایی که محصولات ارزان‌تری عرضه می‌کردند بخش زیادی از بازار ما را به‌خود اختصاص دادند. ما برای ممانعت از این مسأله اقدام به کاهش قیمت محصولاتمان در بازار مصرف کردیم ‌ولی موفقیتی در حفظ بازار نداشتیم. در واقع ما در یک چرخه شیطانی گرفتار شده بودیم . هزینه‌ها را کاهش می‌دادیم، قیمت محصولات را کاهش می‌دادیم ولی بازهم بازارمان کوچک‌تر می‌شد‌. دوباره همین چرخه را تکرار می‌کردیم به این امید که سهم خود در بازار جهانی را حفظ کنیم. این روزها طی شد تا این‌که با گذشت ۹ ماه از شروع پاندمی هم‌اکنون در وضعیت اقتصادی سختی قرار داریم و باید راهکار جدیدی برای حل معضلاتمان به‌کار بگیریم.

شما پیشتر بیان کردید اصلی ترین مشکل شما تورم قیمت مواد غذایی است که باعث می شود تا هم مواد‌اولیه با قیمت بالایی به دست شما برسد و هم مردم توان خرید را از دست بدهند. به‌نظر شما هنوز هم این مشکل در بازار وجود دارد؟

بدون شک این مشکل در شرایط فعلی بسیار بزرگ است. با وجود این‌که بسیاری از آمارها از ثبات نرخ رشد قیمت‌ها در دنیا خبر می دهد ولی واقعیت این است که ما شاهد روند افزایشی هستیم. هربار که ماده اولیه‌ای برای تولید یک فرآورده غذایی وارد شرکت می شود ما برای خرید هزینه بیشتری پرداخت می‌کنیم و این هزینه در قیمت تمام شده محصولات نمایان می شود.در این ماه‌ها برای این‌که هزینه تمام شده تولید را کاهش دهیم طرح‌های تعدیل نیرو را اجرا کردیم و حتی دستمزد نیروهای کار را کاهش دادیم . اجرای این طرح‌ها برای سه دوره متوالی طی این 9 ماه نشان داد که ما برای باقی‌ماندن در بازار و گذر از این شرایط سخت و کاهش قیمت تمام شده فرآورده‌های غذایی، از هیچ تلاشی فروگذار نکردیم ولی هنوز در وضعیت بسیار سختی قرار داریم و مطالعه بازار نشان می‌دهد که میزان تقاضا برای محصولات ما کمتر از تولیدکنندگانی است که کالاهای غیر‌ارگانیک و ارزان‌تر به بازار عرضه می‌‌کنند.

شما چه تغییراتی در ساعت کاری نیروهای خود ایجاد کردید و آیا این تغییرات دائمی خواهد بود یا خیر؟

بدون شک تغییرات ایجادشده در ساعات کاری موقتی و تا پایان یافتن این بحران است. شرکت ما در ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۹۰۰ کارگر و کارمند داشت ولی بالغ بر ۱۰ درصد از این کارمندان در سال‌جاری اخراج شده‌اند. البته افرادی که از شرکت خارج شده‌اند بعد از پایان پاندمی و بازگشت سطح کاری شرکت به وضعیت نرمال به کار دعوت خواهند شد ولی ما به این مسأله هم توجه داریم که ممکن است تا آن زمان‌، آنها در شغل دیگری مشغول به کار شده باشند که در آن صورت بازگشتی در کار نخواهد بود.از طرف دیگر ساعت کاری نیروهای باقی مانده را نیز افزایش دادیم. از ابتدای فصل دوم سال ۲۰۲۰ حداقل ساعت کاری نیروهای باقی مانده در شرکت از ۲۰ ساعت در هفته به ۳۰ ساعت در هفته افزایش یافت و میزان دستمزدها هم ۶ درصد کاهش پیدا کرده است.

برنامه‌های آتی شما چیست؟ آیا راهکاری برای بهبود وضعیت شرکت دارید؟

در این ماه‌ها مطالعات زیادی در شرکت انجام شد و ما به این نتیجه رسیدیم در این دوره سخت اقتصادی بهتر است یک سیاست تازه در شرکت اجرا کنیم که باعث کاهش طولانی مدت هزینه‌های کاری ما شود. این سیاست توسعه اتوماسیون و استفاده از ربات‌ها در تمامی فرایند تولید است. ما می‌دانیم که این مسأله می‌تواند باعث بیکار شدن شمار زیادی از کارمندان ما شود ولی به نظر می‌رسد در دوره‌ای که چهارمین انقلاب صنعتی در جریان است و تکنولوژی سهم زیادی در زندگی انسان‌ها دارد، این گذر باید انجام شود.
از طرف دیگر طرحی برای فروش آنلاین محصولات کشاورزی‌، انواع میوه و سبزی و فرآورده‌های غذایی را نیز ارایه دادیم و کارهای اولیه برای اجرا شدن این طرح انجام شده است. ما بر این باوریم که در عصر تکنولوژی‌ تمایل برای خرید آنلاین و دریافت سفارشات در درب منازل بیش از قبل است. به‌خصوص این پاندمی به ما نشان داد که بیزنس‌هایی که به سرعت توانستند ارسال رایگان محصولات به درب منازل را راه‌اندازی کنند کمترین آسیب را متحمل شدند و بهتر است شرکت‌های ‌تولید کننده محصولات و فرآورده‌های غذایی هم در این مسیر حرکت کنند تا کمترین آسیب را متحمل شوند.