بلاتکلیفی بازار شکر و تهدید صنعت شیرینی و شکلات
بلاتکلیفی بازار شکر و تهدید صنعت شیرینی و شکلات
اقتصادسبز آنلاین: صنعت شیرینی و شکلات صنعتی ارزآور در عرصه اقتصاد کشور است که میانگین صادرات سال‌های گذشته‌اش حدود یک میلیارد دلار بوده است و اگر موانع پیش‌روی تولیدکنندگان برداشته شود ظرفیت ارزآوری سالانه 2 میلیارد دلار در این صنعت فراهم شده است.

اقتصادسبز آنلاین: صنعت شیرینی و شکلات صنعتی ارزآور در عرصه اقتصاد کشور است که میانگین صادرات سال‌های گذشته‌اش حدود یک میلیارد دلار بوده است و اگر موانع پیش‌روی تولیدکنندگان برداشته شود ظرفیت ارزآوری سالانه 2 میلیارد دلار در این صنعت فراهم شده است.

حذف ارز ترجیحی مواداولیه و افزایش 4 برابری قیمت مواد اولیه موردنیاز این صنعت باعث شد تا به‌دلیل افزایش قیمت تمام شده، حداقل 40 درصد از حجم بازار داخلی این صنعت کاسته شود و به‌دلیل مشکلات بازگشت ارز حاصل از صادرات در طول دو سال گذشته روند صادرات این صنعت هم نزولی بوده است.
جهت اطلاع از آخرین وضعیت این صنعت پای صحبت‌های جمشید مغازه‌ای، دبیر انجمن بیسکویت، شیرینی و شکلات نشستیم که ماحصل آن را می‌خوانید.

با توجه به این‌که تأمین مواد اولیه همواره یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان صنعت شیرینی و شکلات به‌شمار می‌رود، لطفاً آخرین وضعیت این صنعت در سال‌جاری تشریح کنید.
مشکل تأمین مواد اولیه کماکان مهمترین مانع پیش‌روی تولیدکنندگان صنعت شیرینی و شکلات به‌شمار می‌رود، ابتدای سال‌جاری در تأمین گندم مشکل داشتیم که خوشبختانه هم‌اکنون تأمین گندم با قیمت سال گذشته تا 3 ماه دیگر تصویب شده است.
این مسأله می‌تواند تا حدودی مشکلات تأمین آرد صنعت شیرینی و شکلات را مرتفع کند، چرا که از سال گذشته افزایش قیمت به ابتدای سال‌جاری موکول شده بود.
اما بزرگترین مشکل امروز تولیدکنندگان تأمین شکر است.
سال‌گذشته براساس مصوبه سران قوا که ارزش افزوده شکر را یک‌درصد اعلام کرده بودند و بعد هم مصوب شد که تا پایان سال مالیات بر ارزش افزوده شکر خام (شکر سفید) همان یک درصد باقی بماند، امسال با توجه به این‌که سازمان امور مالیاتی اعلام کرده که ارزش افزوده همه کالاها از جمله شکر 10 درصد است، تولیدکنندگان صنعت شیرینی و شکلات با وجود آنکه میلیاردها تومان پول جهت تهیه شکر واریز کرده‌اند، اما امروز در وضعیت بلاتکلیفی به‌سر می‌برند و با مشکل مواجه شده‌اند.
از سوی دیگر قیمت شکر در سال 1403 هم تاکنون اعلام نشده است و این سردرگمی باعث شده که کارخانه‌های شکر، محصولات خود را عرضه نکنند تا تولیدکنندگان صنعت شیرینی و شکلات در ماه‌های ابتدایی سال با بحران مواجه شوند.

در زمینه تأمین روغن با چه مسائلی روبه‌رو هستید؟
خوشبختانه در زمینه تأمین روغن مشکلی وجود ندارد، اما ثبت سفارش و تخصیص ارز کالاهای وارداتی بسیار زمان‌بر است و مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند.

شیرینی و شکلات از نظر صادرات در زمره صنایع پرظرفیت کشور تلقی می‌شود، اما متأسفانه در دو سال گذشته به روند نزولی صادرات این بخش تأکید داشتید، درخصوص سال‌جاری چه پیش‌بینی‌هایی دارید؟
بزرگترین مشکلات ما رفع تعهدات ارزی در شرایط تحریم است‌، چرا که بازگشت ارز را برای صادرکنندگان دشوار کرده است.
به این ترتیب هم بازار داخلی صنعت شیرینی و شکلات با توجه به افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم 30 تا 40 درصد با کاهش حجم مواجه شده و هم صادرات این صنعت 60 تا 70 درصد کاهش یافته و به یک سوم تا یک چهارم ارزآوری سال‌های گذشته تنزل یافته است.

ظرفیت خالی این صنعت چقدر است؟
در گذشته ظرفیت خالی 600 تا 700 هزار تنی وجود داشت که این میزان افزایش یافته و هم‌اکنون 40 تا 50 درصد ظرفیت خالی تولید در صنعت شیرینی و شکلات وجود دارد.

در سال «جهش تولید، مشارکت مردمی » چه پیشنهادی برای جهش تولید در این صنعت دارید؟
پیشنهاد کلی ما تثبیت نرخ ارز و تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است، چرا که وقتی نرخ ارز در نوسان باشد، هیچ‌گونه برنامه‌ریزی برای تولید و صادرات امکان‌پذیر نخواهد بود.

 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا