تبدیل پوسته‌های کاکائو به کود کم کربن
تبدیل پوسته‌های کاکائو به کود کم کربن
اقتصادسبز آنلاین: نستله انگلستان و ایرلند و کارگل به راه‌اندازی آخرین طرح کشاورزی‌ پایدار، یک آزمایش زنجیره تأمین در انگلستان، پرداخته‌اند تا بررسی کنند آیا پوسته‌های کاکائو قابل استفاده برای ایجاد یک کود کم کربن است یا نه؟!

اقتصادسبز آنلاین: نستله انگلستان و ایرلند و کارگل به راه‌اندازی آخرین طرح کشاورزی‌ پایدار، یک آزمایش زنجیره تأمین در انگلستان، پرداخته‌اند تا بررسی کنند آیا پوسته‌های کاکائو قابل استفاده برای ایجاد یک کود کم کربن است یا نه؟!

سرویس بین‌الملل- زهرا مازندرانی: در این آزمایش دوساله، عملکرد کود بر روی تولید محصولات کشاورزی، سلامت خاک و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ارزیابی می‌شود. در صورت موفقیت
تا 7 هزار تن کود کم کربن تولید و به کشاورزان در زنجیره تأمین گندم نستله در انگلستان ارائه خواهد شد. این مقدار کود حدود ٢۵ درصد از مجموع استفاده کود گندم نستله در انگلستان را تشکیل می‌دهد.
تولید و استفاده از کودهای سنتی، حدود ۵درصد از انتشارات گازهای گلخانه‌ای جهان را تشکیل می‌دهد و به بیش از نیمی از ردپای تولید کربن گندم تولید شده در انگلستان مرتبط است.
عبارت «کربن گندم تولید شده» به معنای میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با تولید یک واحد گندم است. در این جمله، به ارتباط کربن گندم با استفاده از کود اشاره شده است، به این معنی که بخشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای مربوط به تولید گندم در انگلستان به علت استفاده از کود است.
بازیافت عناصر مغذی ارزشمند از جریان‌ پسماندها در سیستم غذایی، فرصتی امیدبخش برای ایجاد یک زنجیره تأمین با انتشار آلودگی کمتر است. افزایش تولید کود کم کربن در انگلستان می‌تواند به کشاورزان یک محصول با قیمت پایدارتر ارائه دهد.
پوست کاکائو‌ها توسط شرکت کارگل تامین می‌شود. حجمی از پوست کاکائو توسط شرکت فناوری سی سی ام، مستقر در سویندون انگلستان، پردازش و به صورت پلتایزر شده ( برای استفاده‌های مختلف مانند حمل و نقل آسان‌تر، ذخیره‌سازی مؤثرتر و استفاده راحت‌تر ) تهیه شده است.
آزمایش‌ها، که توسط شرکت فراساینس در شهر یورک طراحی و نظارت می‌شوند، در حال حاضر در مزارع مختلف در سافک و نورث‌همپتون
(از شهرستان های کشور انگلستان) انجام می‌شوند. هدف اصلی این آزمایش‌ها، بررسی عملکرد کود است. همچنین، تأثیرات آنها بر تنوع خاک و انتشار گازهای گلخانه‌ای نسبت به محصولات سنتی که در همان مزارع استفاده می‌شوند، نیز ارزیابی خواهند شد. شرکت‌های درگیر با این موضوع، یعنی تبدیل پوسته‌های کاکائو به کود کم‌کربن، نسبت به نوآوری، همکاری و ایجاد زنجیره تأمین پایدارتر متعهد هستند. این پروژه نمونه‌ای از راهکارهای نوآورانه است که نستله در حال بررسی آنهاست تا در کمترین زمان ممکن، تا سال ۲۰۵۰ توانایی صفر انتشار گازهای گلخانه‌ای را به دست آورد.
مت رایان، رهبر نوآوری در نستله انگلستان
و ایرلند گفت: ” کشاورزان اولین گروه‌هایی هستند که با مسائل جهانی روبه‌رو می‌شوند و این خطرات سپس توسط سامانه غذایی که همه به آن وابسته هستیم، آشکار می‌شود. ما باید راه‌ حل هایی برای انعطاف‌پذیری بیشتر در این سامانه پیدا کنیم، او همچنین افزود: این پروژه یک گام کوچک، اما بسیار کارآمد به سوی آینده‌ صفرکربن خواهد بود” . ریچارد لینگ، مدیر مزرعه روکری فارم، که گندم نستله پیورینا را تامین می‌کند، می‌گوید: ” ما اکنون برداشت گندم با کودهای قدیمی را به اتمام رساندیم ‌و منتظر برداشت زمستانه گندم با کودهای جدید خود هستیم. ”
” ما دو بخش از مزرعه را مقایسه کردیم، یکی از آنها از کود پوسته کاکائو استفاده شده و دیگری از کود سنتی، و تفاوت قابل توجهی در محصول وجود دارد! ”
” ما واقعاً از این نتایج راضی هستیم و در نظر داریم آزمایش‌های بیشتری انجام دهیم. این یک تغییر عمده است که بتوانیم از یک کود تولید شده از جریان پسماند استفاده کنیم . ما خوشحالیم که در این آزمایش‌ها شرکت می‌کنیم تا به کاهش انتشارات کربنی در کشاورزی کمک کنیم. ”
سام تامپسون، رهبر مهندسی کاکائو و شکلات در کارگل ، می‌گوید: ” کارگل و نستله بیش از 60 سال است که در کنار هم کار می‌کنند و زنجیره تأمین قابل اعتمادی را در جوامعی که هردو در آن فعالیت می‌کنیم، ایجاد کرده‌اند. ما هیجان زده هستیم که از طریق آزمایش کود پوسته کاکائو ، به این شراکت قوی ادامه دهیم. ”
تامپسون گفت: ” با هم، امیدواریم به آینده‌ای پایدارتر برای صنعت کشاورزی بریتانیا کمک کنیم. انتقال به دنیایی پایدار شامل ایجاد شراکت‌هایی است که به طرز متفاوتی درباره پسماندها فکر می‌کنند. ”

 
 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا