تحریم‌ها سبب ارتقای کیفیت تولیدات داخلی شد
تحریم‌ها سبب ارتقای کیفیت تولیدات داخلی شد
اقتصادسبز آنلاین: با توجه به شرایط اقلیمی کشور کشاورزان در اقصی‌نقاط ایران با مشکلاتی در جهت تولید و کیفیت محصول نهایی مواجه هستند.

اقتصادسبز آنلاین: با توجه به شرایط اقلیمی کشور کشاورزان در اقصی‌نقاط ایران با مشکلاتی در جهت تولید و کیفیت محصول نهایی مواجه هستند. استفاده از کودها و سموم در کشاورزی همانند دارو برای بیمار سبب خواهد شد تا گیاهان نه تنها در معرض بیماری و آفات قرار نگیرند، بلکه در کیفیت محصول نهایی نیز سبب افزایش راندمان خواهد شد. در همین رابطه گفت‌وگویی کردیم با فرزاد مرشدی مدیرعامل شرکت بازرگانی یزد نهاده داشته‌ایم که در ادامه ماحصل آن را می‌خوانیم:

چه ارزیابی از وضعیت فعلی بخش کود و سم کشاورزی کشور دارید؟

طی سالیان اخیر با اوج گرفتن قیمت ارز و مشکلات واردات نهاده‌ها وضعیت کود و سم در کشور پیشرفت قابل توجهی را آغاز کرد و در راستای تولید شاهد هستیم که کارخانجات و تولیدکنندگان، محصولاتی را با کیفیت قابل رقابت با نمونه خارجی به بازار عرضه کرده‌اند و این خود نشان از تأثیرگذاری مثبت تحریم‌ها در زمینه کود و سم در کشور است.

استفاده از کودهای مناسب چه تأثیری در رشد و کیفیت محصول نهایی دارد؟

همان‌گونه که بدن نیازمند ویتامین‌ها و موادمغذی جهت حفظ سلامت است و در زمان بیماری و کمبود نیاز به دریافت مراقبت‌های خاص و دارو دارد، گیاهان هم به‌عنوان یک موجود زنده جهت رشد و بازدهی بالاتر نیازمند مواردی هستند که این کاستی‌ها را تأمین کند و زمانی‌که توان تأمین احتیاجات خود از بستر کشت را نداشته باشد باید این الزامات توسط کودهای با کیفیت مرتفع شود و در زمان هجوم آفات و ایجاد بیماری قطعاً سموم مبارزه با آفات در حل این مشکلات به‌عنوان راهکار حیاتی عمل می‌کند. با توجه به این‌که استفاده از سموم و کودهای کشاورزی یک نیاز ناگزیر است پس قطعاً اگر نهاده‌هایی که از نظر خلوص، کیفیت و پایداری در سطح بالاتری باشند تأثیر به‌سزایی در رشد و نمو و کنترل آفات گیاهی خواهند داشت امروزه شاهد این هستیم که استفاده به موقع و کارشناسانه از این قبیل کودها سبب افزایش راندمان 30 درصدی محصول نهایی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: حرکت «Mr.Saucey» به‌سوی تولید آبمیوه

آیا کودهای تولیدی در داخل کشور قابلیت رقابت با نمونه‌های خارجی را دارد؟

افزایش تکنولوژی در زمینه تولید نهاده‌های کشاورزی و پیشرفت و کسب تجارب فزاینده تولیدکنندگان سبب شده است که نهاده‌های تولید شده در داخل کشور به جرأت جایگزین مناسبی برای نمونه‌های وارداتی باشد و حتی شاهد آن هستیم که اگر تولیدکننده در تأمین مواداولیه با مشکل مواجه نباشد قطعاً می‌تواند محصولی به مراتب با کیفیت‌تر از نمونه‌های خارجی را تولید و روانه بازار کند که طبیعتاً این امر سبب افزایش بهره‌وری کشاورزی در ایران است.

با توجه به واردات تکنیکال سموم تولیدی و وجود نوسانات ارزی درکشور با چه مشکلاتی در تولید محصولات مواجه هستید؟

از آنجایی که برخی از مواداولیه در تولید نهاده‌های کشاورزی که شامل کود و سموم کشاورزی است به‌صورت وارداتی در دسترس تولیدکنندگان قرار می‌گیرد قاعدتاً نوسانات ارزی، تأثیر به‌سزایی بر قیمت تمام شده محصولات خواهد شد.
به‌طوری‌که از ابتدای سال‌جاری تا به الان برخی از محصولات با افزایش قیمت 8 برابری مواجه بوده‌اند و این افزایش قیمت در محصولات سبب بروز ضررهای فراوان به کشاورزان شده است.

لطفاً کمی در رابطه با شرکت و فعالیت‌های آن توضیح دهید.

گروه بازرگانی یزد نهاده جهت ارتقای راندمان و افزایش بهره‌وری تولید با بهره‌گیری از دانش روز مهندسان فعال بخش کشاورزی و متخصصین گیاه پزشکی کشور سعی بر آن داشته است تا با ارایه برنامه تغذیه‌ای و پیش‌آگاهی مناسب کشاورزان در راستای کاهش مصرف نهاده‌های کشور قدم برداشته و سبب تولید محصولات با کیفیت و با ماندگاری و قیمت مناسب شود. از دیگر خدمات این مجموعه می‌توان به مشاوره رایگان جهت تنظیم برنامه تغذیه‌ای و مبارزه با آفات و بیماری‌ها با بهره‌گیری از دانش مدرن دنیا اشاره کرد که در همین رابطه با استفاده از تجارب کارشناسان مجرب و با استناد به آنالیزهای آب و خاک توانسته است خدمتی به کشاورزان ارایه کند.