تحقق 77 درصدی برنامه بانک کشاورزی در تعیین تکلیف طرح‌های راکد و غیرفعال
تحقق 77 درصدی برنامه بانک کشاورزی در تعیین تکلیف طرح‌های راکد و غیرفعال
اقتصادسبز آنلاین: نتایج بررسی روند توسعه‌یافتگی کشورهایی که امروزه به عنوان کشورهای توسعه‌یافته شناخته می‌شوند، گواه آن است که در این کشورها، بخش کشاورزی و زیربخش‌های آن، علاوه بر آن‌که با تولید محصولات نهایی، امنیت غذایی جامعه را تامین کرده‌اند ...

اقتصادسبز آنلاین: نتایج بررسی روند توسعه‌یافتگی کشورهایی که امروزه به عنوان کشورهای توسعه‌یافته شناخته می‌شوند، گواه آن است که در این کشورها، بخش کشاورزی و زیربخش‌های آن، علاوه بر آن‌که با تولید محصولات نهایی، امنیت غذایی جامعه را تامین کرده‌اند، با تامین نهاده‌های لازم به منظور استفاده در سایر بخش‌ها به ویژه بخش‌های صنعتی کشور و متقابلاً مصرف تولیدات این صنایع (مانند کود، سم و…) به رشد آن‌ها و بالطبع، توسعه کشورها کمک به‌سزایی کرده است. از این رو، در این کشورها به عنوان زیربنای توسعه اقتصادی شناخته می‌شود.

در ایران نیز بخش کشاورزی به لحاظ وجود تنوع اقلیمی در کشور از یک طرف و سهم بالای نیروی کار روستایی شاغل در آن از طرف دیگر، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. علاوه بر آن، بروز محدودیت‌های شدید منابع آبی در کشور، رعایت اصول توسعه پایدار و تولید محصولات با بالاترین کیفیت با استفاده از بهترین ترکیب الگوی کشت را بیش از پیش آشکار می‌کند.
در این بین، بانک کشاورزی، به‌عنوان تنها بانک تخصصی فعال در بخش کشاورزی، در کنار سازمان‌های متولی از جمله وزارت جهاد کشاورزی، نیز همواره تلاش کرده است علاوه بر اجرای رسالت خویش که همان تامین امنیت غذایی جامعه است، رعایت اصول و شاخص‌های توسعه پایدار با هدف حفظ منابع پایه (به‌ویژه منابع آبی) کشور برای استفاده نسل‌های آتی را به عنوان مهم‌ترین رکن در سیاستگذاری‌ها و دستورالعمل‌های پرداخت تسهیلات خود در نظر گیرد.

بیشتر بخوانید: بانک کشاورزی تحکیم کننده پایه‌های امنیت غذایی

بانک کشاورزی به‌عنوان یکی از ارکان تأمین نقدینگی بخش‌های مختلف کشاورزی کشور همچون سال‌های پیشین؛ امسال نیز در خط مقدم حمایت از زیربخش‌های زراعت، باغبانی، دامپروری، شیلات، گلخانه، مکانیزاسیون کشاورزی وحتی تسهیلات خُرد حمایتی از روستاییان؛ پیشرو بود.
بانک کشاورزی از سوی دیگر با ارائه طرح‌ها و خدمات نوین بانکداری به‌مناسبت‌های گوناگون مانند اعیاد، دهه فجر و غیره این حمایت‌ها را توسعه بخشیده و در تعامل با مشتریان خود که عمدتاً کشاورزان و دامداران یا روستاییان هستند؛ هرچند وقت یک بار طرحی ابتکاری ارائه می‌دهد.
در این رابطه نتایج حاصله از نشست کمیته تحول دیجیتال در دی‌ماه گذشته، طرح عید بانک کشاورزی برای مساعدت با مشتریان دارای بدهی تسهیلات ریالی، تنخواه‌ کارت، دامدار کارت، پرداخت حدود 3 هزار میلیارد ریال وام طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها در کردستان تا اول بهمن‌ماه، ارائه گواهی اعتبار مولد «گام» در بانک کشاورزی برای حمایت از واحدهای تولیدی، پرداخت بالغ بر 53 هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج توسط بانک کشاورزی تا پایان دی‌ماه، شخصی‌سازی خدمات بانکی با سرویس‌های «بانکداری باز و VIP Channel » بانک کشاورزی و حمایت 16 هزار میلیاردی بانک کشاورزی از اشتغالزایی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در این زمره قرار می‌گیرد.
با حمایت بانک کشاورزی از ابتدای سال 1401 تا شروع دهه مبارک فجر، 178 فقره طرح راکد و غیرفعال، تعیین تکلیف شده و با راه اندازی مجدد به چرخه تولید بازگردانده شده است‌.
از مجموع 231 فقره طرح راکد و موعد گذشته بیش از دو سال که در ابتدای سال جاری شناسایی شده، تعداد 178 فقره طرح از طریق تامین مالی به مبلغ 13 هزار و 328 میلیارد ریال، با اقداماتی نظیر تمدید، رفع مشکل پرداخت اقساط، تخصیص تسهیلات تکمیلی و سایر اقدامات قانونی، تعیین تکلیف و به چرخه تولید بازگردانده شده است.
گفتنی است 77 درصد برنامه بانک کشاورزی در سال جاری برای تعیین تکلیف 231 فقره طرح راکد، محقق شده است و این روند تا پایان سال و تحقق کامل اهداف ادامه دارد.