تدوین استراتژی‌های کلان در بخش کشاورزی برپایه توان اکولوژیک است
تدوین استراتژی‌های کلان در بخش کشاورزی برپایه توان اکولوژیک است
اقتصادسبز آنلاین: معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: خشکسالی، نحوه مدیریت منابع آب و تغییرات کاربری اراضی کشاورزی از مهمترین عوامل تخریب سرزمین هستند.

اقتصادسبز آنلاین: معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: خشکسالی، نحوه مدیریت منابع آب و تغییرات کاربری اراضی کشاورزی از مهمترین عوامل تخریب سرزمین هستند.

در پیام سیدمجتبی خیام‌نکویی به مراسم روز جهانی مقابله با بیابانزایی که توسط علی علیزاده رییس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور قرائت شد، بر توجه به مدیریت پایدار زمین به عنوان یکی از ارکان مهم برنامه‌ریزی اقتصادی، اجتماعی و توسعه ملی تاکید شد.
خیام‌نکویی در این پیام گفت: جهت‌گیری بخش کشاورزی تدوین استراتژی‌های کلان استوار بر توان اکولوژیک اکوسیستم‌های حیاتی و توقف تخریب سرزمین است.
وی در همین حال توسعه تحقیقات و فناوری‌های جدید، ترویج هدفمند و ظرفیت‌سازی و توانمندسازی منابع انسانی و تشکل‌های صنفی از اولویت‌های بخش کشاورزی در راستای سیاستگذاری و حکمرانی مطلوب نام برد.
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: رشد و توسعه اقتصادی تنها زمانی مطلوب است که با صیانت از محیط زیست، حفظ منابع حیاتی و رعایت اصول توسعه پایدار همراه باشد.
وی با بیان این که ۸۸.۷ درصد مناطق کشورمان تحت تاثیر بیابانزایی و تخریب سرزمین قرار دارد، اذعان داشت: ما نیازمند یک برنامه جامع برای مدیریت همزمان منابع آب، خاک، پوشش گیاه، غنای جانوری و تامین منافع حداکثر جوامع به منظور جلب مشارکت آنها در اجرای الگوهای موفق آب و خاک کشور هستیم.
خیام‌نکویی گفت: تخریب سرزمین که به صورت از دست دادن زمین‌های حاصلخیز، تولید و توان اقتصادی است یک چالش جدی به شمار می‌رود.
وی درباره نقش زنان اظهار داشت: نقش و حقوق زنان از دیرباز در مدیریت پایدار زمین مطرح بوده و دسترسی آنان به زمین و تصمیم‌گیری‌ها در واقع سرمایه‌گذاری برای نسل آینده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی به فعال شدن کارگروه مقابله با بیابانزایی اشاره و تصریح کرد: تعیین سیاست‌ها و برنامه‌های مرتبط با پایداری سرزمین و هماهنگی بین دستگاه‌ها از وظایف این کارگروه است.
وی در مورد آثار بیابانزایی در جهان اظهار داشت: تاکنون دو میلیارد هکتار اراضی حاصلخیز کشاورزی و اکوسیستم‌های طبیعی جهان تخریب و ۱.۵ میلیارد نفر به طور مستقیم تحت تاثیر بیابانزایی هستند. / پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی